آرشیف

2014-12-27

علم عبدالقدیر

کابوس حماسه کربلا در افغانستان.

 

ماه محرم یعنی ماه قیام، ماه شهادت، ماه مردانگی، ماه انسانیت، غیرت، حمت، ایثار، اصلاح. انقلاب، جهاد، شجاعت، حرکت، آگاهی وبالأخیره ماه حسین علیه السلام است.!!!

وعاشورا حرکتی است که سالار شهیدان حضرت امام حسین در سال60 هجری آن را آغاز نمود وآنچه درانوقت اتفاق افتاد  نقش بزرگی در تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آن زمان داشت واثرات این قیام جاویدانه از نسل به نسل باقی ماند. دامنه نقش آفرینی عاشورای مربوط به زمان و مکان خاصی نیست بلکه گستره تأثیر عاشورا بر گستردگی زمان است. قیام وشهادت امام حسین نقش و حیات آفرینی  که در تاریخ اسلام داشت بسی فراتر از نقش آفرینی یک حرکت محدود  دریک مقطع زمانی خاص و در گوشه ای از سرزمین پهناور اسلامی است. این واقعه جاودانه تاریخ همواره مایه حرکت و خروش، عدالت خواهی و ظلم ستیزی، ایثار و شهادت طلبی بوده است. این حرکت دارای اهداف معنوی به فراخنائی زمین وزمان داشت همان است که میگویند کل یوم عاشوری وکل ارض کربلا.هرروز عاشوری وهر زمین کربلا است. این روز مربوط به ایمان وعقیده است، عقیدۀ که در آنجا به اوج قله انسانیت و فراتر از آن، به مقام عصمت رسیده و سكوت برایش حرام گردیده بود. پس لازم دید تا خون خود را بیفشاند و از برچیده شدن خوان نعمت خداوندی و سفره شریعت محمدی(صلی الله علیه وآله وسلم) جلوگیری نماید.

آنچه حماسۀ کربلا بیاد گار گذاشت ، شهادت طلبی، از جان گذشتگی و درس خود بمیر تا دیگران به سعادت برسند بود.

اهداف حماسۀ کربلا:

شهادت امام حسین بخاطرایجاد صحنه سازی نبود بلکه این قیام تلاش بود برای احیای دین خدا و ارزش های فراموش شده در میان مسلمانان .حضرت امام  حسین  در آغاز حركتش فرمود: «مگر نمی بینید كه به حق عمل نمی شود و از باطل روگردانی وجود ندارد؟! شایسته است در چنین وضعی انسان مؤمن به دیدار پروردگار خود بشتابد.

 

 امام حسین(علیه السلام) هنگام خروج از مدینه فرمود: «من برای تفریح و تكبر و فساد و ستم قیام نكردم، بلكه برای طلب اصلاح در امت جدم قیام نمودم. من می خواهم امر به معروف و نهی از منكر كنم. من می خواهم به سیره و سنت جدم و پدرم علی بن ابی طالب(علیه السلام) رفتار كنم. پس ما، كه تابع حضرت سید الشهداء(علیه السلام) هستیم، باید ببنیم او چه وضعی در زندگی داشت. قیامش، انگیزه اش وتلاشش همه بخاطر نهی از منكر بود كه هر منكری باید از بین برود؛وبساط جور وستم  باید برچیده شود، تقوی پرهیزگاری، عدالت، انصاف وخدا ترسی جایگزین آن شود. ومااوج خداخواهي و خداگرايي و خداپرستی را در عاشوراي حسيني  می بینیم وحماسۀ کربلا که بنام عاشورای حسینی یاد میگردد بزرگ‌ترين و مؤثرترين تجربه عملي و موفق در نشان دادن پيروزي خون بر شمشيراست.

 

سنت تجلیل از عاشورای حسینی.

با تأسف که پیروان وشیفته گان راه امام حسین در اکثر نقاط  جهان بجای امر معروف ونهی منکربا بر پائی صحنه های هولناک از حماسه وقیام امام شان کابوس از وحشت وتنفررا به نمایش میگذارند. در دوام وگذشت زمان این روزرا با ضرب زنجیر وشمشیر وپاشیدن رنگ های برنگ خون ودر موارد مجروح ساختن سر وسینه بر گذار مینمایند که این حرکت هیچگونه پیام معنوی والهام روحانی در پیوند با پیام پیامبران وامامان به جهانیان ندارد.وما شاهد انحراف خط امام حسین از مسیر اصلی اش میباشیم.

در اوائل مراسم غمشریکی واظهار همدردی با أهل بیت وأئمۀ أطهار با دعا و تضرع بر گذار میشد اما بعدها این دعا وتضرع جای خودرا به نوحه خوانی  تا کشیدن پنجه ها بر روی وکندن موی گذاشت وبا مرور زمان با رشد سلیقه ها بدون تکیه به واقعیت های دینی سینه زنی با کوبیدن مشت و دست بر سینه وحالا با زدن شلاق وزنجیر وقمه وشمشیر  تمثیل میشود، واگر وضعیت به همین منوال ادامه پیداکند خوف آن میرود تا عدۀ چاقو کش وشمشیر بازبازدن شمشیر بر گردن عزاداران سرهارا درمحل تعزیه خوانی به رقص در آورند درانصورت عمق عزاداری را تجربه خواهیم کرد، چون این وضعیت هر سال در حالت رشد وتکامل است.امید وارم علماء دانشمندان مجتهدین ومراجع تقلید اجازه ندهند جوانان احساستی مشاعر ومناسک دین را ملعبه بسازند وسیمائی این چنینی را از عاشورای حسینی ترسیم نمایند.

تقدیر ویا توهین:

در کشور های چون افغانستان وپاکستان که سطح دانش دینی پائین  وکاملا در حد تعصب و تقلید است در بر پائی این مراسم بجای علما ودانشمندان جوانان شوقی واماتور که از دین جز توصیف امام و عشق خلیفه چیزی دیگری  را نمیدانند شرکت می ورزند، ایشان که در کلپ های سپورتی تمرین کرده اند بخاطر نمایش زیبائی اندام واظهار مقاومت در روز عاشورای حسینی  باجست وخیز های مشابه با سپورت های رزمی وریختاندن خون یکدیگربزعم خودشان یاد حسین علیه السلام را زنده نگهمیدارند؟.هیهات!! بدا بحال مکتب وروش که پیروانش بی خبر وپشوایانش جاهل باشند.با صد دریغ وافسوس که اهداف  ‌عاشوراي حسيني که نماد تمام‌عيار از اسلام ناب محمدي و ونشان عزت ، ايثار و فداكاري براي رهايي از اسارت‌هاي مادي و دنيوي  بود قطعا در اکثر محافل یاد بود شها دت امام حسین بازتاب نمیگردد . آنچه زیرنام حسین به نمایش گذاشته میشود ربط با اهداف قیام او ندارد.بر پائی این صحنه ها نه تقدیر وتمجید بلکه توهین وتحقیر است.

 پیروزی خون بر شمشیر به مفهوم آن نیست که ما یاد شهادت امام حسین ووافعه کربلا را با ز خم زدن بخود ودیگران زنده نگهداریم! تصاویر که فعلا از عاشوری ومراسم بر گذاری  روزعزاداری حادثۀ کربلا نمایش داده میشود و به رسانه ها سپرده میشود نهایت نفرت انگیز ووحشتزاست در اکثر موارد پیام نفرت، انزجار ، وحشت وخونریزی را بخورد جهانیان میدهد و بر گذاری مراسم عزاداری این چنینی به هیچصورت حامل پیام دینداری ودین دوستی نیست.وبزرگواری اما م وپیشوارا متجلی نمیسازد.

عمل پیروان حسین مطابق اهداف حسین نیست.

شما تصاویر فوق را مشاهده میکنید اگر از تبصرۀ عاطفی وسلیقۀ  های  ذوقی وخشکه مقد سی بگذریم چه الهام وپیام را ازان میگیرید.این سنت وطریقه از کی بیاد گار مانده است از پیغمبر اسلام ؟هرگز نه از حضرت علی علیه السلام؟ نه خیر از ائیمه ،علماء، مجتهدین مکتب اسلام  نه خیر. امام حسین با شتافتن به میدان شهادت چنین توصیۀ کرده؟ هیچ توصیۀ به این شکل وجود ندارد..طوریکه قبلا تذکر داده شد آنچه از ائیمه ورهبران اسلام درین مورد توصیه شده این است که باید با منطق وعقلانیت امرمعروف ونهی منکر نمود وبا ریشه های فساد به مبارزه بر خاست وبه هر نحو ممکن از زیر بار حکومت ظلم استبداد وجها لت بیرون رفت، نه اینکه ظلم واستبداد را باریزش خون وزدن شلاق بر سر وسینه خود ودیگران تمثیل کنیم.

ایثار و فداکاری به عنوان شاخص ترین مشخصه و کارآمدترین عناصری است که در نهضت امام حسین متبلور بود.آنچه امروز در جاده های پاکستان وکوچه وپس کوچه های افغانستان بنام عزاداری از روز شهادت اما حسین بر گذار میگردد وگاهی به تصادم گروه های مذهبی تا قتل وکشتار می انجامد هیچ ارتباط به خط امام حسین ندارد بلکه بجای نفع در عرصۀ مادی ومعنوی به ضرر اسلام تمام میشود وهرانسان دیندار از مشاهدۀ چنین صحنه های نفرت انگیز خجالت میکشد. باید عرض کنم ای دوست عزیز شما بجای دوستی بحق حسین وهمه اهل بیت اهانت میکنید و با ریختن این خون های مصنوعی راهش را خط وحشت وخشونت ترسیم میکنید.عاشورای حسینی این نیست.!حما سۀ کربلا وعاشوراي حسيني آغاز حركت امت اسلامي به سوي جامعه عدل ‌مدار الهي و احياگر ارادة آهنين يك امت زنده در پيچ و خم تحريف‌هاي پيچيده شيطاني و ما سك‌هاي مزوّرانه دين نما و دين‌زداست…نه بازی با زنجیر وشمیر واشاعۀ رسم خونریزی.