X

آرشیف

نوروز باستــــان

 

سحر د مید خورشید آزری سر زخاور بر افراشت, صبابا تهنیت  مژده داد. مژده ی بهاران, مژده ی روز گاران نو.با بوی عطر بهارخفته گانراازخواب گران زمستانی
  بیدار میکند و ترانه هستی را  در گوشها میسراید .نوید عشق و زندگی میدهد.  بلبل به شا د یانه  ترانه ی بهار میسراید, غچیگکان سفر کرده  باز بسوی آشیان بـــه پرواز میا یند ,باران نغمه ی بهاران را زمزمه میکند و در گوشها طنین می اندا زد  پارچه های ابربهاری در, می افشا نند و زمین خدا را سر سبز و پر از گل میکنند.
 دامنه های  کوهساران طبیعت زیبا را زیباتر جلوه میدهد. پروانه های قشنگ و رنگین در گوش گلها رمز عشق و محبت را میخوانند .  همـه جا سبز و خرم . گلهای شاداب و خندان جلوه نمایی میکنند .قطرات باران در زیر نور اشعه ی خــــورشید د رلابلای شاخه های د رختان ما نند دانه های  الماس  میدرخشند و تماشا گــــررا محوخویش,  و قدرت خلاق آن میسازند . چه خوب است که دراین فصل طراوت و تازگی کینه هارااز دل دور کرده و به استقبال بهاربا صمیمت و محبت زندگی را در فضای  صلح و امنیت آغاز کنیم و بر جنگ وآتش افروزی نفرین بفرستیم . با آمــدن  بهار زیبا و فــرح بخش نوروز هم در شرف حلو ل است  که با جشن نوروزی  و استقبال از مــــراسم عنعنـوی دلها را شاد گردانیم . و این روز پرمیمنت که قدامت تاریخی و کهنی در دیارمــان دارد همچون نیاکان خویش بخاطر پذیرایی آن برا یم  و به خیر مقدم از این روز به دلجو یی نیاز مندان بشتابیم . یتمان را نوازش دهیم  و به بیماران و افتاده گان  مدد رسانیم . نوروز را که در سا یر ولایات افغانستان عزیز تجلیل میکنند هموطنان عزیز مـــان  با تفاوت های کم و بیش از این روزبا ستانی استقبال نموده جشن میگیرند و سروربرپـا میدارند .
        در شهـــر مـــزارشریف در جـــوار آرام گاه  حضرت شـــاه اولیا کـــــه روضــه شریف گفته میشوددر این روز خجسته و مبارک جهنده(جنده) باشورو هلهلهء تماشاچیا ن برافراشته میشود که تعداد زیادی از مردم کشوراز هر گوشه وکناردراین مراسم اشتراک مینمایند ومردم مهمان نواز مزار شریف از مهمانان با پذیرایی وگرمی استقبال میکننـــــد و همچنان این روز را میله گل سرخ نیز مینامند چه در این موقع  دشت و دمن حتا رو ی بامهای خانه ها ی کاه گلی لاله های سرخ میروید. در دیگر ولایات کشورمردم نیزبرای لــذ ت بردن از هوای گوارای بهار به دامنه های کوه های سرسبز و دیدن گلهای بهاری به بیرون از منزل میروند جـــوانان بــرای تفریح و ســر گرمی در هوای آز اد آتش مــی افروزند . و در بعضی از ولایات  جوانان به استقبال از نوروزبه اسپ سواری ,کشتـــی گیری, توپ بازی و غیره سرگرمی ها میپردازند.
       اما بیشتر از سه دهه جنگ در وطن عزیز مان روستـــا ها و بعضی ازشهــرها را ویران کرده  است که تعداداز مردم خانه بدوش آواره و با فقر و تنگدستی دست وگریبانند که در چنین حالت میباید به آنان کمک کنیم ودرشادی های خویش آنانرانیزشریک سازیم نوروزخود پیام آور وحدت, یکپارچه گی , صفا و محبت است که این روز خجسته را به تمام هموطنان عزیزم تبریک  گفته سال 1389 شمسی را سال نیک , مملواز صفا و صمیمت  خواهانم. با مید صلح و آسایش ملت  افغان
عزیزه عنایت
14/3/2010
 

بهـــــار

         

چمــــن سبز و زمين ســــبز و زما ن سبز
خجــــسته  نوبـــــــهار عاشقــان سبـــــــــز
 
گهر میر یـــــزد هـــر ســــو ابر نیســــا ن
دمن پر لاله شد  صحـــــرا چنان سبــــــز
 
بهـــــــار  آورد  پیـــام تـــاز ه گی هـــــــا
گل نو رستـــــــه و نخل جـــــــوان سبــــز
 
لبــی   جـــــــــو و کنــــار چشمه ســا ران
چو د یبــــــا دلکـــــش و پهنای آن سبـــــز
 
سحـــــــر دیــدم  چه زیــبا و دل افـــــروز
قبـــای انجمن در  بــو ستـــــــان  سبـــــــز
 
بخنـــــدیده  شگو فـــه  چون گـــل صبــــح
بیا  بلبل که  گشتــــــه آشیــــــــان سبــــــــز
 
شمیــــم و عطــــر گل پیچیــــده هر ســــــو
غزالان را بــــــــدامان  آستـــــــان سبـــــز
 
الهی کـــــی بـــــــــود تــــــا باز گــــــــردد 
وطن  آباد و چـــــــون با غ جنــــان سبـــــز
 
صبــــــا آورد ( عزیزه ) بــــو ی میهـــــن
دلــــــم شد از هوا یش  بی گمــــــان سبـــز

 
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.