آرشیف

2014-11-7

عزیزه عنایت

نوروز باستــــان

 

سحر د مید خورشید آزری سر زخاور بر افراشت, صبابا تهنیت  مژده داد. مژده ی بهاران, مژده ی روز گاران نو.با بوی عطر بهارخفته گانراازخواب گران زمستانی
  بیدار میکند و ترانه هستی را  در گوشها میسراید .نوید عشق و زندگی میدهد.  بلبل به شا د یانه  ترانه ی بهار میسراید, غچیگکان سفر کرده  باز بسوی آشیان بـــه پرواز میا یند ,باران نغمه ی بهاران را زمزمه میکند و در گوشها طنین می اندا زد  پارچه های ابربهاری در, می افشا نند و زمین خدا را سر سبز و پر از گل میکنند.
 دامنه های  کوهساران طبیعت زیبا را زیباتر جلوه میدهد. پروانه های قشنگ و رنگین در گوش گلها رمز عشق و محبت را میخوانند .  همـه جا سبز و خرم . گلهای شاداب و خندان جلوه نمایی میکنند .قطرات باران در زیر نور اشعه ی خــــورشید د رلابلای شاخه های د رختان ما نند دانه های  الماس  میدرخشند و تماشا گــــررا محوخویش,  و قدرت خلاق آن میسازند . چه خوب است که دراین فصل طراوت و تازگی کینه هارااز دل دور کرده و به استقبال بهاربا صمیمت و محبت زندگی را در فضای  صلح و امنیت آغاز کنیم و بر جنگ وآتش افروزی نفرین بفرستیم . با آمــدن  بهار زیبا و فــرح بخش نوروز هم در شرف حلو ل است  که با جشن نوروزی  و استقبال از مــــراسم عنعنـوی دلها را شاد گردانیم . و این روز پرمیمنت که قدامت تاریخی و کهنی در دیارمــان دارد همچون نیاکان خویش بخاطر پذیرایی آن برا یم  و به خیر مقدم از این روز به دلجو یی نیاز مندان بشتابیم . یتمان را نوازش دهیم  و به بیماران و افتاده گان  مدد رسانیم . نوروز را که در سا یر ولایات افغانستان عزیز تجلیل میکنند هموطنان عزیز مـــان  با تفاوت های کم و بیش از این روزبا ستانی استقبال نموده جشن میگیرند و سروربرپـا میدارند .
        در شهـــر مـــزارشریف در جـــوار آرام گاه  حضرت شـــاه اولیا کـــــه روضــه شریف گفته میشوددر این روز خجسته و مبارک جهنده(جنده) باشورو هلهلهء تماشاچیا ن برافراشته میشود که تعداد زیادی از مردم کشوراز هر گوشه وکناردراین مراسم اشتراک مینمایند ومردم مهمان نواز مزار شریف از مهمانان با پذیرایی وگرمی استقبال میکننـــــد و همچنان این روز را میله گل سرخ نیز مینامند چه در این موقع  دشت و دمن حتا رو ی بامهای خانه ها ی کاه گلی لاله های سرخ میروید. در دیگر ولایات کشورمردم نیزبرای لــذ ت بردن از هوای گوارای بهار به دامنه های کوه های سرسبز و دیدن گلهای بهاری به بیرون از منزل میروند جـــوانان بــرای تفریح و ســر گرمی در هوای آز اد آتش مــی افروزند . و در بعضی از ولایات  جوانان به استقبال از نوروزبه اسپ سواری ,کشتـــی گیری, توپ بازی و غیره سرگرمی ها میپردازند.
       اما بیشتر از سه دهه جنگ در وطن عزیز مان روستـــا ها و بعضی ازشهــرها را ویران کرده  است که تعداداز مردم خانه بدوش آواره و با فقر و تنگدستی دست وگریبانند که در چنین حالت میباید به آنان کمک کنیم ودرشادی های خویش آنانرانیزشریک سازیم نوروزخود پیام آور وحدت, یکپارچه گی , صفا و محبت است که این روز خجسته را به تمام هموطنان عزیزم تبریک  گفته سال 1389 شمسی را سال نیک , مملواز صفا و صمیمت  خواهانم. با مید صلح و آسایش ملت  افغان
عزیزه عنایت
14/3/2010
 

بهـــــار

         

چمــــن سبز و زمين ســــبز و زما ن سبز
خجــــسته  نوبـــــــهار عاشقــان سبـــــــــز
 
گهر میر یـــــزد هـــر ســــو ابر نیســــا ن
دمن پر لاله شد  صحـــــرا چنان سبــــــز
 
بهـــــــار  آورد  پیـــام تـــاز ه گی هـــــــا
گل نو رستـــــــه و نخل جـــــــوان سبــــز
 
لبــی   جـــــــــو و کنــــار چشمه ســا ران
چو د یبــــــا دلکـــــش و پهنای آن سبـــــز
 
سحـــــــر دیــدم  چه زیــبا و دل افـــــروز
قبـــای انجمن در  بــو ستـــــــان  سبـــــــز
 
بخنـــــدیده  شگو فـــه  چون گـــل صبــــح
بیا  بلبل که  گشتــــــه آشیــــــــان سبــــــــز
 
شمیــــم و عطــــر گل پیچیــــده هر ســــــو
غزالان را بــــــــدامان  آستـــــــان سبـــــز
 
الهی کـــــی بـــــــــود تــــــا باز گــــــــردد 
وطن  آباد و چـــــــون با غ جنــــان سبـــــز
 
صبــــــا آورد ( عزیزه ) بــــو ی میهـــــن
دلــــــم شد از هوا یش  بی گمــــــان سبـــز