آرشیف

2024-3-20

دکـتـر بصـیر کامجو

نوروز، نماد همبستگی کشورهای جهان

تجلیل عید نوروز درهندوستان وپاکستان  

 

در دنیای پرشتاب و پرمشغله امروزی، که انسان ها بیش ازهرزمان دیگری در فرارو تنش و سراسیمگی  زندگی ، قرار دارند، جشن نوروز می تواند نقش مهم در ایجاد همبستگی و هماهنگی مردم ایفا کند.  

نوروز، جشنی باستانی با دیرنگی بیشتراز سه هزارسال است که در برخی از کشورهای جهان، به ویژه  در تاجیکستان، ایران ،جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان ؟  ، آلبانیا واقلیم کردستان ) عراق ، سوریه وترکیه ( ، و سایر کشورهای جهان که درآنها فارسی زبانان  مقیم هستند ، پیوسته تجلیل بعمل می آورند .  

بیخ وبنیاد جشن نوروز درهویت فرهنگی وتاریخی ایران قدیم وابسته است .  

این جشن همچو نشانۀ از آغاز دوباره رویش ، نشو ونما ، نو شدن ، تازه گردیدن ، آفرینش وذات  وسرشت ، پیروزی وخیرخواهی بر شرارت وبدخواهی ، شناخته می شود.  

جشن نوروز مجالی برای گردهم آمدن وپهلوی هم بودن افراد وخانوادهها، از سرگیری دیدار ها با  دوستان وآشنایان ، نیرومند ساختن پیوند مردمان برای همزیستی انسانی است. این جشن فرخنده نوروز  ، با داشتن چنین ارزشهای صلح وآشتی ، امید واری ، تقارب وهمسویی ، می تواند بنمایه مادی  ومینویی همبستگی انسانی را در جامعه تقویت بخشد . 

اهمیت جشن نوروز را در دنیا می توان از چند نگا ه ارزشی مورد بررسی قرار داد.  

نخست ــ استوار سازی هویت ملی و فرهنگی :  

نوروز، همچ و یک جشن ملی و فرهنگی، نقشی پرارج در نگهداری و توانبخشی هویت ملی و  فرهنگی در جوامع مختلف دارد.  

این جشن، با آداب و رسوم و سنت های ویژه خود، به مردم یاری می رساند که تا به نماد ها وریشه ها  واصل اصیل ذات تاریخی خود وصل شوند. و ُسهش وابستگی به تبار وقوم وکشورخود را خردورزانه  توانمند سازند .  

دوم ــ گسترش اندیشه آشتی و دوستی:  

جشن نوروز، نوید دهندۀ اندیشه آشتی ودوستی است. وب ه همگرای ودگردوستی انسانها تأکید می  ورزد ، ومی تواند به عنوان جوالنگا ه برای گفتگو وتفاهم میان ملتها و فرهنگ ها عمل کند.  

سوم ــ ترویج آداب ورسوم :  

جشن نوروز، بار آور آداب ورسوم ، راه وروش ، نهاد ها وشیوه های بسیاری است. این جشن،  درنگی برای انتقال این ارزشهای تاریخی به نسل های پسین است .  

چهارم ــ رشد گردشگری:  

جشن نوروز ، در بسیاری از کشورهای جهان خیلی بااهمیت بوده ودر گستره بزرگی از آن تجلیل  بعمل می آید. واین جشن میتواند ممد رشد پیشۀ گردشگری در این کشورها گردد . 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد باشناخت وآگاهی خردورزانه از ارزش ملی وبین المللی » نوروز «  ، آنرا به عنوان یک مناسبت جهانی به رسمیت شناخت.  

در خبر منتشرشده از سوی سازمان ملل متحد درباره اهمیت نوروز آمده است که ” نوروز برای بیش  از 300 میلیون نفر در سراسر جهان، آغاز سال نو است و هزاران سال است که دربخشهای از بالکان،  قسمتهای دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی و خاورمیانه و بخش های دیگری از جهان جشن گرفته می  شود “. به امید آن روزی که ، تمام ملتهای رو ی زمین ، ارزش واهمیت انسانی روز نوروز را درک  نمایند وآنرا جز هویت فرهنگی وتاریخی خویش قبول بکنند . 

 

 

نویسنده : دکتر بصیر کامجو 

مارچ 2024 میالدی