آرشیف

2014-12-12

دکتور محمد انور غوری

نقدی بر اصلاحات اداری

                     
همه می دانیم که کمیسیون اصلاحات اداری مؤظف است تا قانون کارمندان و از جمله معاش پرسونل دولت را طور دقیق و مطابق معیار های امروزی و امکانات مملکت ترتیب نموده بدسترس دولت قرار دهد ، گفته می شود که طرح مذکور نهائی شده در ماه های آینده به مرحله اجرأ قرار خواهد گرفت .
                       هم اکنون فوتوکاپی جدول ها دست بدست می گردد که گویا از همان طرح مربوط کمیسیون اصلاحات اداری می باشد .
               نویسندۀ این سطور نیز فوتوکاپی یکی از این جداول را بدسترس دارم که نام آن " ضمیمه نمبر 1 قانون خدمات ملکی " است .
              در این جدول معاش ماهوار مامورین دولت از رتبه نهم تا مافوق طی یازده رتبه باصلاحیت ها و شرایط استخدام تسجیل گردیده که ما وارد جزئیات نمی شویم ، اگر فرض کنیم که همین جدول واقعی باشد در آن چند نقص کلی به وضوح دیده می شود :
                  اول : ـ  اینکه معاش مامور در هر یک از رتبه ها ، مربوط درجه تحصیل نمی باشد ، یعنی امتیاز تحصیل و معاش مسلکی اصلاً برای مامورین در نظر گرفته نشده شاید در مورد امتیازات نظر دیگری بتوان چیز های گفت که فعلاً ملموس نیست .
                دوم :ــ  در تمام رتبه ها معاش شخص حقوق دان نسبت به سایر مامورین دو هزار افغانی بیشتر است چرا ؟؟؟ این سؤال فقـط یک جواب داشتــه می تواند و آن اینکه :
شاید عده ئی از اعضای کمیسیون اصلاحات اداری حقوق دان باشنـد . بلی انسان بیاد همان نمایشنامه " ایستگاه خانه خسر" از حاجی کامران می افتد .
                  ما نمی گوئیم که حقوق یک مسلک خوب نیست ، پست های قضا در خدمت حقوق دان ، وزارت عدلیه محتاج حقوق دان مقامات وزارت خارجه شغل حقوق دان ، چوکی های والی ها ، ولسوال ها و علاقه دار ها جای اصلی حقوق دان .
حال بیائید معاش حقوق دانرا دو هزار افغانی بیشتر بدهیم تا خوب سیر شود ؟؟؟ پس ژورنالست چه گناه کرده ؟ نویسنده و شاعر چه نقصی و عیبی دارد ، ریاضی دان ، فـزیک دان و انجنیر چــرا اهمیتی نداشته باشند ؟؟؟
هر انسان دارای بصیرت جواب این سوال را خود می داند که :
در یک کشور کدام مسلک و تخصص باید دارای امتیازات بیشتر باشد ؟
                    مسلک ها و تخصص های مستحق امتیاز هستند که جامعه کمبودی آن ها را در عمران و آبادی احساس می کند ، رشته های از تحصیل که نسل جوان به آن ها کمتر رغبت نشان می دهند و مملکت سخت محتاج آن هاست باید دارای امتیاز باشند ؟
کشور ما بیست پوهنتون دارد ولی در هر یک از رشته های علوم طبیعی و اجتماعی جمعاً بیست متخصص فوق لیسانس بحیث استاد ندارد و این واقعاً یک فاجعه فرهنگی است . 
تمام شعبات عمرانی مملکت نیازمند انجنیر ، کیمیادان ، محاسب و سایران می باشند .
پروژه های سرک سازی بخاطر نداشتن افراد فنی معطل می شوند . فارغان مکاتب در کانکور پوهنتون ها تماماً بدو رشته های طب و حقوق استقطاب می شوند .
آنها که به خارج اعزام می گردند یک فیصد رشته های علوم طبیعی را انتخاب نمی کنند ؟ بلی باید از ممالک مانند عربستان سعودی ، هندوستان ، مصر و … معلومات شود که کدام مسلک ها و رشته های تحصیلی شان را امتیاز می دهند .
سوم :ـ  جدول مذکور دارای جزئیات ، شاخ و برگ های بسیار غنی و فراوان می باشد که متأسفانه عملی نیست و شاید فقط روی کاغذ باقی بماند .
میکانیزم تعدیل رتبه های سابقه و رتب قانون جدید صراحت ندارد .
 به هر حال آرزو می کنیم که طرح اصلاحات اداری عجولانه در معرض تطبیق قرار نگیرد .
قبل از همه به نظر خواهی گذاشته شود همه جوانب آن سنجش گردد ، مشکلات آینده اش پیش بینی و مورد مشوره قرار گیـــرند ، حقوق متقاعدین ، امتیاز تحصیل ، اهمیت تحقیق و مهارت در مؤلفه های منطقی و علمی در این طرح مدنظر گرفته شوند .