X

آرشیف

نقدی بر اصلاحات اداری

                     
همه می دانیم که کمیسیون اصلاحات اداری مؤظف است تا قانون کارمندان و از جمله معاش پرسونل دولت را طور دقیق و مطابق معیار های امروزی و امکانات مملکت ترتیب نموده بدسترس دولت قرار دهد ، گفته می شود که طرح مذکور نهائی شده در ماه های آینده به مرحله اجرأ قرار خواهد گرفت .
                       هم اکنون فوتوکاپی جدول ها دست بدست می گردد که گویا از همان طرح مربوط کمیسیون اصلاحات اداری می باشد .
               نویسندۀ این سطور نیز فوتوکاپی یکی از این جداول را بدسترس دارم که نام آن " ضمیمه نمبر 1 قانون خدمات ملکی " است .
              در این جدول معاش ماهوار مامورین دولت از رتبه نهم تا مافوق طی یازده رتبه باصلاحیت ها و شرایط استخدام تسجیل گردیده که ما وارد جزئیات نمی شویم ، اگر فرض کنیم که همین جدول واقعی باشد در آن چند نقص کلی به وضوح دیده می شود :
                  اول : ـ  اینکه معاش مامور در هر یک از رتبه ها ، مربوط درجه تحصیل نمی باشد ، یعنی امتیاز تحصیل و معاش مسلکی اصلاً برای مامورین در نظر گرفته نشده شاید در مورد امتیازات نظر دیگری بتوان چیز های گفت که فعلاً ملموس نیست .
                دوم :ــ  در تمام رتبه ها معاش شخص حقوق دان نسبت به سایر مامورین دو هزار افغانی بیشتر است چرا ؟؟؟ این سؤال فقـط یک جواب داشتــه می تواند و آن اینکه :
شاید عده ئی از اعضای کمیسیون اصلاحات اداری حقوق دان باشنـد . بلی انسان بیاد همان نمایشنامه " ایستگاه خانه خسر" از حاجی کامران می افتد .
                  ما نمی گوئیم که حقوق یک مسلک خوب نیست ، پست های قضا در خدمت حقوق دان ، وزارت عدلیه محتاج حقوق دان مقامات وزارت خارجه شغل حقوق دان ، چوکی های والی ها ، ولسوال ها و علاقه دار ها جای اصلی حقوق دان .
حال بیائید معاش حقوق دانرا دو هزار افغانی بیشتر بدهیم تا خوب سیر شود ؟؟؟ پس ژورنالست چه گناه کرده ؟ نویسنده و شاعر چه نقصی و عیبی دارد ، ریاضی دان ، فـزیک دان و انجنیر چــرا اهمیتی نداشته باشند ؟؟؟
هر انسان دارای بصیرت جواب این سوال را خود می داند که :
در یک کشور کدام مسلک و تخصص باید دارای امتیازات بیشتر باشد ؟
                    مسلک ها و تخصص های مستحق امتیاز هستند که جامعه کمبودی آن ها را در عمران و آبادی احساس می کند ، رشته های از تحصیل که نسل جوان به آن ها کمتر رغبت نشان می دهند و مملکت سخت محتاج آن هاست باید دارای امتیاز باشند ؟
کشور ما بیست پوهنتون دارد ولی در هر یک از رشته های علوم طبیعی و اجتماعی جمعاً بیست متخصص فوق لیسانس بحیث استاد ندارد و این واقعاً یک فاجعه فرهنگی است . 
تمام شعبات عمرانی مملکت نیازمند انجنیر ، کیمیادان ، محاسب و سایران می باشند .
پروژه های سرک سازی بخاطر نداشتن افراد فنی معطل می شوند . فارغان مکاتب در کانکور پوهنتون ها تماماً بدو رشته های طب و حقوق استقطاب می شوند .
آنها که به خارج اعزام می گردند یک فیصد رشته های علوم طبیعی را انتخاب نمی کنند ؟ بلی باید از ممالک مانند عربستان سعودی ، هندوستان ، مصر و … معلومات شود که کدام مسلک ها و رشته های تحصیلی شان را امتیاز می دهند .
سوم :ـ  جدول مذکور دارای جزئیات ، شاخ و برگ های بسیار غنی و فراوان می باشد که متأسفانه عملی نیست و شاید فقط روی کاغذ باقی بماند .
میکانیزم تعدیل رتبه های سابقه و رتب قانون جدید صراحت ندارد .
 به هر حال آرزو می کنیم که طرح اصلاحات اداری عجولانه در معرض تطبیق قرار نگیرد .
قبل از همه به نظر خواهی گذاشته شود همه جوانب آن سنجش گردد ، مشکلات آینده اش پیش بینی و مورد مشوره قرار گیـــرند ، حقوق متقاعدین ، امتیاز تحصیل ، اهمیت تحقیق و مهارت در مؤلفه های منطقی و علمی در این طرح مدنظر گرفته شوند .
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.