X

آرشیف

میعـادگاهِ خــــط و خـــوشنویسی . . .

زمینه های نا مسـاعـدی ، در سـده هـای پیـش از امـروز ، موجود بودند که سـد راه انبساط وگستـرش پدیدهء هنـری محتشمی بنـام نقاشی در دیار ما و برخی از همسـایگان ما شـدند . نقاشی ، این هنـر فـر هیخته و تخیـل آفـرین ، می توان گفت ، هنـری است حـاوی ابعـاد گونه گون و بسیـار منقـش ومیـمون .در کشور هـای افغـانستـان ، ترکمنستـان ،قزاقستـان ،قـرغزستـان ، ازبکستـان ، ایران و تاجیـکستـان سـده هاست که پیـداست . و باید گفتـه آید ، اما ، که هنـر نقاشی ، در دوران هـایی از تأریخ کهنسـال این سـرزمین هـا ، مواجه به اقـدام هـا ی حمـله گونه و فشـارهـای بطی و تدریجی ، وبیشترینـه قصـدی و گاهی از روی حسادت و عداوت ،شـدند تا نقـاشی بر روال استعـداد هـای حیـرت آفـرین درین سـرزمین ها ، راه نشو ونمـا نیـابد و نه پوید و زمینـه و نیـروی پرواز از توان بالهـایش به دور ماند . تعـدادی از پژوهنـدگان درین راستا گام هـای استوار و حساب شـده برداشـته اند و یکی از اسباب بطـالت این گوشـهء پراز ایمـای هنـر را عوامل مختلفهء مذهبی شـمرده اند و هم بدین سبب است که گـذرگاه برای ایجاد و گستـرش پدیدهءمعجزه سیـرت دیگـر هنـری که فطـرتی آسـمانی و اگـر بهتـر گفتـه آید ملکوتی دارد ، یعنی خوشنویسی ، فـراهـم و آماده شـد.
اوج هنـر اصیـل خطـاطی و جایگاه بلندش تنهـا در اوج آسمانهـا ی تخیـل و تصور ، شـایستـهء شناخت می تواند بود .
نخستین کتابی که در پیرامون تأریخ خط و بعد ها هنـر خطاطی و خوشنویسی به دسترس دلبسته گان قرار دارد « گنجینهء خطوط افغانستان » است به خط و تلاش پیگیـر میـر محـمد علی هـروی که در دوران زمامـداری سلطان حسین بایقـرا می زیست . اثر ارزشمنـد دیگـر به خـامهء استـاد روانشاد عبـدالحی حبیبی میسـر است به نام « تاریخ خط و نوشتـه های کهن افغـانستان » .
با استناد به آغاز دورهء سلطنت امیر جبیب الله خان میتوان به وضاحت تمام ، نام خوشنویسان دیار افغانستان را نام برد . این هنـرمنـدان که زندگی همـهء آنهـا آمیختـه با ملکوت هنـر است مایه های غـرور و سـر افـرازی دیار و دیاران و یاران ما هستند . هـر چه بیشتـربیاندیشیم قدر و جایگـاه ملکوتی این مردان و زنانی که باعث سـر بلندی ما شده اند افزونتر می شود و بلنـد تر .
کتاب دیگـری نیز در پیـرامون خطـاطی ، که میتوان آن را نوعی معجزه در هنـر نامیـد ، در دستـرس همه گانست که هنـر خوشنویسی را در طی دوران دو قـرن در افغـانستان به بررسی گرفته است و از فـراز و فـرود ی که متوجـه هنـر خطاطی است ما را به گمـان و بیـان می اندازد. این کتاب به خامـهء استاد عـزیز الدین و کیـلی پوپلـزایی است .
در خاتمـهء این نبشتـهء فشـرده ، شایستـه است از آخـرین اسـاتیـذ نقـاشی و خوشنویسی ، این دو رشـتهء به هـم پیوستهءشـریف و پر میمنت ،نام ببـریم :
استـاد غلام محـمد میمنه گی ، استـادعبـدالغفور برشنـا ، غوث الدین ، سیـد عطـا محـمدشـاه کندهاری ، میـرزا محـمد یعقوب ، خانوادهء سـر شناس و هنـر پرور حسینی مشتمل از : استـاد سیـد محـممد ایشان حسینی افغانی ، استـاد سیـد محـمد داوود حسینی ، سیـد محـمد سعیـد حسینی ، سیـد حمایت الله ابهت حسینی ، سیـد محـمد صـدیق لمعه حسینی و استاد عزیز الدین وکیلی فوفـلزایی .

پایان
 

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.