آرشیف

2020-6-24

غلام رسول مبین

معنا و هویت (چیستی و کیستی)

اگر خواسته باشیم برای شیِ ویا شخصی معنا ببخشیم به این مفهوم است که "چیستی"  آنرا میخواهیم درست بفهمیم و مرادش را دریابیم. به گونه مثال: بفرمایید. به این معنی است که برای کسی ویا کسانی اجازه ی ورود ویا دخالت را به شیِ و امری میدهیم و این فهمِ ما، در اصل به کلیت این کوتاه-جمله (بفرمایید) معنا میبخشد.
بالمقابل اگر مایل باشیم که برای شیِ ویا شخصی هویت ببخشیم به این معنی است که "کیستی" آنرا درست درک کنیم و برای آن تمایز قایل شویم.
بنا، اگر میخواهیم که هم معنا (چیستی) و هم هویت (کیستی) یک شی، حیوان، شخص ویا گروهِ از اولادهای آدم را بدانیم، چند مساله یی ذیل مهم است که به آن توجه و دقت صورت گیرد:
1.                     دورنگری، یعنی برویم به گذشته های دور و جایگاه تاریخی اش را مورد مداقه قرار دهیم.
2.                     واقعیت نگری، یعنی متون را درست ورق بزنیم و دقیق مورد بررسی و حقیقت گویی قرار دهیم.
3.                     آسیب شناسی، درست بررسی صورت گیرد که به این موضوع برخورد سیاسی، جغرافیایی، عقیدتی ویا اختلاط نژادی صورت گرفته است یا خیر. بسیاری از مسایل آسیب پذیر اند به خصوص هویت ها. اکثریتِ مطلقِ خورده هویت ها یا اقلیت های تباری و نژادی ازین ناحیه تاثیر پذیر اند.
4.                     بیطرفی و انصاف، هر دو مهم اند. هیچگاهی در قضاوت های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی طرف قرار نگیریم و منصفانه برخورد صورت گیرد. بیطرف منتج به آن میشود که به همه قضایا دید مثبت و عینی داشته باشیم.
انسان ها یا آگاهانه ویا ناآگاهانه به کاری اقدام میورزند و این اقدامِ آگاهانه نسبت به برخوردهای ناآگانه خطرناکتر است. چرا؟ چون به پُشتِ این صحنه هستند کسانی که هویت زدایی میکنند تا به خود هویت ببخشیند. از بحث برخوردها و اقداماتِ آگاهانه و ناآگاهانه که بگذریم بهتر و عالی خواهد بود که منصفانه و عادلانه به قضایای گونگون برخورد صورت بگیرد.
از دوستان، دانشمندان و محققین که میخواهند پیرامون تبار و نژادِ غوری ها تحفص و پژوهش انجام دهند، ازیشان برادرانه تقاضامندم که به جای معنا بخشیدن به تاریخ غوری ها و نژادهای ساکن در غور به ایشان هویت ببخشند. پیشنهاد میکنم که هویت زدایی غوریها به نفع هیچ شخص و گروهی نیست و نخواهد بود. ازینکه به چیستی مسایل فکر میکنید خردمندانه تر خواهد بود که چیستی و کیستی را باهم تلفیق بخشیم. هر چیز دارای معنی است.
 
بااحترام
غلام رسول مبین
غور
4 سرطان 1399 هـ.ش.