آرشیف

2017-9-28

غلام رسول مبین

معنایابی واژه یی “کرور” !

بنام خداوند بزرگ

از دیر زمانی بحث درمورد نژاد غوری ها جریان دارد و برادران پشتون ما مدعی اند که نخستین امیر و شاعر غوری ها که عبارت از "امیر کرور" باشد پشتون بوده و کرور در زبان پشتو به معنی مستحکم و محکم و سخت میباشد و امیر کرور را حتا یک تن از شعرای زبان پشتو معرفی میدارند.
این را همه میدانیم که نامگذاری فقط باعث شناخت انسان میگردد و فرق نمیکند که این نام؛ دری باشد، عربی باشد، ترکی باشد ویا پشتو. چون نامگذاری در میهن مان نهفته درین زبان ها است. به گونه یی مثال: من عرب نیستم و به قول مسلمانان عرب من البته مسلمانم ولی، "عجمم" و نامم از سر تا به پا (غلام رسول مبین) عربی میباشد.
بعد از تجسس و جستار زیاد، دیافتم که واژه یی "کرور" هممانند کرار پیوند به زبان عربی دارد و معنای آن به تعبیر من هم مانند "کرار" میباشد. یعنی این دو واژه (کرور و کرار) واژگان مترادف و هم معنایی میباشند. درین مورد نگاهی میاندازیم به دیدگاهی غلام رضا طباطباعی مجد که در پیشگفتارش به کتاب "تاریخنامه هرات" واژه یی کرور را مذکور داشته اند:
"پیشگفتار
حمله خانمانسوز و ویرانگر مغول در اوایل قرن هفتم هجری به فلات ایران اگر چه باعث تباهی کرور تا کرور نفوس بی گناه، نابودی مراکز علم و ادب و کتابخانه ها، و تنزل و انحطاط ادبیات و فرهنگ و هنر آن گشت، لکن آن گونه که علامه قزوینی در مقدمه جامع و مبسوط خویش بر جهانگشای جوینی بدان اشارت داشته «یک شعبه مخصوص از ادبیات یعنی فن تاریخ در عهد مغول رواجی تمام گرفت و ترقی عظیم نمود و کتب نفسیه از بهترین کتب تاریخیه که تاکنون به زبان پارسی نوشته شده است در آن تالیف شد.» (صفحه 7).
چنانچه در فرهنگ دهخدا واژه یی کرور به این نوع معنایابی شده است:

  1. کرور: جمع کرورات – نصف ملیون، پانصد هزار، عدد بسیار زیاد.
  2. کرور: کر، کریر، تکرار. میل نمودن و حمله کردن به کسی. برگردیدن سوار از میدان جنگ جهت جولان و دوباره بازگشتن برای نبرد.

و همچنین کرار در فرهنگ دهخدا به اشکال ذیل تفسیر و تعبیر شده است:

  1. کرار: کرار یا حیدر کرار لقبی امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب بوده است.
  2. کرار: برگردنده، بازگردنده، حمله کننده، به تکرار حمله کننده …

بنا، چنین برآورده میشود که در اصل همین واژه یی "کرور" عربی بوده و امیر کرور کاملا اسمِ عربی میباشد. امیدوارم که خوانندگان و دانایان، نظریات و دیدگاه های خویش را واضحا بنگارند که تا به معلومات ما افزوده گردد.

باحرمت
غلام رسول مبین
شهر چغچران، غور
5 میزان 1396