آرشیف

2019-10-29

معارف نابه‌سامان غور

معارف نابه‌سامان غور

وضعیت معارف در ولایت غور با توجه به جنگ‌های اخیر بین طالبان و دولت و محاصره‌های نظامی و اقتصادی طالبان بر چند ولسوالی، افت‌وخیزهایی به همراه دارد. ریاست معارف این ولایت گزارش داده که با توجه به ناامنی، نبود امکانات درسی و کتاب کافی برای دانش‌آموزان، میزان جلب‌وجذب پسران و دختران به مکتب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. با این حال اما طی دو سال گذشته حتا یک کتاب جدید به دانش‌آموزان توزیع نشده و اکثر مشکلات فراراه دانش‌آموزان هم‌چنان با قوت خودش باقی است.
ناامنی، کمبود امکانات آموزشی و نبود ساختمان اداری و صنف درسی از بزرگ‌ترین چالش‌های فراراه معارف در ولایت غور به حساب می‌روند.
در سوی دیگر دفتر والی غور می‌گوید که برای حل مشکلات معارف چندین بار آستین بر زده اما نیاز است که وزارت معارف افغانستان به دانش‌آموزان این ولایت توجه بیش‌تری داشته باشد. با آن‌که وضعیت درسی در این ولایت مطلوب نیست اما در سال ۱۳۹۴ اول نمره‌ و دوم نمره‌ی عمومی کانکور افغانستان از همین ولایت مقام گرفت.

 

هشت‌پای مشکلات معارف در غور
ولایت غور این روزها درگیر مشکلات امنیتی زیادی است. سایه‌ی مشکلات سبب شده که معارف این ولایت هم زیر تاثیر برود.
غور در کل ۷۷۹ مکتب دارد که از این میان شش مکتب بنا بر مشکلات امنیتی در مرکز و برخی از ولسوالی‌های آن بسته است.
ریاست معارف غور گزارش داده که سه مکتب در مرکز، یک مکتب در ولسوالی «تیوره» یک مکتب در ولسوالی پسابند و یک مکتب در ولسوالی «تولک» به روی دانش‌آموزان بسته است.
فضل‌الحق نجات، آمر تعلیمات عمومی ریاست معارف ولایت غور می‌گوید که علاوه بر این یک ساختمان اداری و درسی معارف در ولسوالی پسابند از پنج سال به این طرف به پایگاه نظامی ارتش بدل شده است.

این مقام ریاست معارف غور تصریح می‌کند که ۴۵ ساختمان اداری مکتب در مرکز و ولسوالی‌های غور کرایی است.
به گفته‌ی او، از مجموع ۷۷۹ مکتب، ۵۴ مکتب دخترانه در غور فعالیت دارد و بقیه با درصدی کم‌تر مختلط و درصدی بیش‌تر پسرانه هستند.
بنا بر گزارش ریاست معارف این ولایت ۲۱۳ هزار دانش‌آموز در مکاتب غور مصروف آموزش‌اند که از این میان ۸۴ هزار تن‌شان دختران‌اند.
گزارش ریاست معارف غور نشان می‌دهد که طی سال روان تحصیلی بیش از ۱۴ هزار دانش‌آموز دختر جذب معارف شده‌اند. برای این میزان دانش‌آموز، حداقل چهار هزار و ۹۰۰ آموزگار مصروف آموزش‌دهی‌اند که از میان‌شان نزدیک به ۵۰۰ نفر آموزگار زن و متباقی، مرد اند. با تمام این‌ها اما ریاست معارف غور می‌گوید که به جذب بیش از ۱۸۰۰ آموزگار جدید نیاز دارند.
آقای نجات علاوه بر این مشکلات مختلفی را سد راه دانش‌آموزان این ولایت عنوان می‌کند. به گفته‌ی وی، ۶۷ درصد مکاتب این ولایت ساختمان اداری و صنف درسی ندارند و ۳۳ درصد که بیش از ۲۲۰ مکتب می‌شود، نیز تنها تا سطح مقدماتی صنف و ساختمان دارند. او می‌افزاید که همه‌ی مکتب‌های دخترانه دیوار احاطه و حتا سرویس بهداشتی برای دانش‌آموزان ندارند.
آمر تعلیمات عمومی ریاست معارف غور افزود که از دو سال به این سو به هیچ دانش‌آموزی، کتاب جدید توزیع نشده است.

تلاش ناکافی اداره‌ محلی
عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور در صحبت با روزنامه‌ی ۸صبح بر مشکلات معارف این ولایت مهر تایید زد.
آقای خطیبی مشکلات معارف غور را چهار دسته می‌بیند که از همه مهم‌تر نبود امنیت است. به گفته‌ی او، ‌ناامنی سبب شده که کارمندان بخش نظارت ریاست معارف نتوانند به تمام مکاتب ولسوالی‌ها برای ارزیابی کیفی بروند. نبود ساختمان اداری و درسی و کمبود کتاب دو چالش عمده‌ی دیگری است که از دید دفتر والی غور بر کیفیت معارف این ولایت سایه انداخته است.
سخنگوی والی غور هم‌چنان با اشاره به نبود معلم کافی حرفه‌ای، آن را چالش دیگری محاسبه می‌کند.
با تمام این‌ها آقای خطیبی می‌افزاید که تقاضاهایی از وزارت معارف برای بهبود وضعیت صورت گرفته، اما تا کنون توجه چندانی برای رشد آموزش و پرورش نشده است.
در همین حال شماری از فعالان مدنی غور به این باور اند که دولت باید برای رشد و انکشاف معارف در این ولایت از امکانات موجود، استفاده‌های بیش‌تری ببرد.
نجیب‌الله نظری، فعال مدنی در غور به روزنامه‌ی ۸صبح می‌گوید که مشکلات زیادی در معارف این ولایت وجود دارد، اما اگر دولت و وزارت معارف خواهان برطرفی چالش‌ها باشند، نقش موثری برای انکشاف پایدار معارف می‌توانند بازی کنند. او می‌گوید که دولت با پادرمیانی بزرگان محلی و قومی می‌تواند با طالبان در برخی نواحی گفت‌وگو کند تا آنان مانع فعالیت مکاتب نشوند.
باشنده‌گان غور انتظار دارند که با توجه بیش‌تر دولت و نهادهای کمک‌رسان بین‌المللی،‌ وضعیت معارف این ولایت بهتر شود.