X

آرشیف

مراسم تحلیف در «ارگ» و «سپیدار» و تشتت حکومت،
مارس 11, 2020

نوزدهمِ حوت سالِ جاری ۱۳۹۸ یکی از روز هاي مکدر در تاریخ کشور ثبت شد. و إین روز یکی از روز‌های شرم‌آور برای حکومت افغانستان نیز نزد جهان‌یان جلوه می‌شود،  و إین روزیست که ما وصول و ارزش‌های دموکراسی را نقض و بر آن پا گذاشتیم، و با اصول جهانی و بین المللی نیز پشت کرده ایم، و حتی روزِ شمرده می‌شود. که با آن همه ملت افغانستان احساس شرمنده‌گی را ابراز می‌کنند، 
امروزه افغانستان در محاصره قوی‌ و بزرگِ جنگ و تشتت ملت و حکومت قرار دارند. ولی یک شماری از اشخاص إین جنگ را انقلاب‌ِ از ساحه استبداد و  تلقب به سوی دموکراسی و نظام مردم سالاري می‌دانند. و یک شمار دیگر ابراز نگرانی خود را به إین وضعیت ناهنجار بیان‌گر می‌شوند. 
و إین بارِ نخستِ نیست که ملت مان با إین گونهٔ بی‌هنجاری ‌‌ها در محاصره قرار می‌گیرد.
دو مراسم تحلیف به هر گونهٔ‌ی که گذشت بلاخره آنجام شد. و هر دو جناح تا لحظات پایان کوشش نمودن تا به یک توافق موفق شوند. و نگذارند که در یک روز دو تحلیف بر خااف وصول برگذار شود. ولی بلاخره تمام زحمات آقای زلمي خلیلزارد به نقطه پایان رسید که نتیجه‌ی در قبال خود نداشت. و حتی یک روز بعد از مراسم تحلیف یعنی فردا ی مراسم تحلیف نیز زلمی خلیلزاد نماینده ويژه کشور ایالات متحده امریکا در افغانستان، رفت و آمدی به خانه داکتر عبدالله داشته اند. ولی بلاخره همه زحمات و رفت آمد به نقطه پایان یافته که نتیجه در قبال کشور نداشته اند، عبدالله نیز حضور وی را نپذیرفت، و بلاخره کشور ی که صاحب دو رئیس جمهور اند برای ملت افغانستان رئیس جمهور واحد را به معرفی نگذاشتن، ولی بازهم اکثریتِ بلند پایایهٔ‌های‌بین المللي و مهمانان کشور‌های همسایهٔ برای محفلِ تحلیف داکتر غنی نماد رئیس جمهور حقوقی افغانستان بخشید، وشمارِ از شهروندان و رهبران نیز با محفل تحلیف آقای غنی خوشبینی خود را وانمود ساختند. و پنج سالِ آینده را سال‌های صلح ،ثبات آرامی و همدیگر پذیری جلوه داد اند.
و سوی دیگر با داکتر عبدالله شمار ی از رهبران و شهروندان تقاضای توافق را از «ارگ» با عبدالله عبدالله داشته‌اند. و با عدم توافق حمایت خویش را نیز از مراسم تحلیف داکتر عبدالله عبدالله به نمایش گذاشتن و ساحه را با إین کار شان بیشتر تنش و تشتت بخشید. و إین عمل شان حتی زنگِ خطر برای افغانستان نیز جلوه می‌شود. 
به دیدگاه من، دو مراسم تحلیف در یک کشور معنای عدم همدیگر پذیری را می‌دهد. و در پهلوی آن معنای عدم وطن دوستی را نیز انعکاس می‌دهد. و در إین اواخر معضله انتخاباتی رنگ و رخ کشور را تُندتر و کابوس‌ناک‌تر ساخته و حتی کارکرد حکومت را با بحران های گوناگون مقابل ساخته، و إین بحران سبب ‌می‌شود که کشور بار دیگر بارهای سنگینِ را به نقص کشور محتمل شود.و کشور‌ ی جلوه می‌شود که تا‌هنوز در گرو و یا محاصره جنگ بالای کرسی و یا جنگ بالای جمهوریت قرار دارند.
لحظه حساس برای حضور صلح در کشور فرا رسیده؛ ولی از سوئ دیگر بی هنجاري کشور و مسائل نا حل شدني انتخابات فضاء را بحراني‌تر ساخته و همه گفتگو‌ها را مشکل تر ساخته به‌روي حکومت افغانستان؛ 
دو پارچگي و از‌هم گسختن مسیر حل برای وضعیت کنوني کشور نیست.و باید برای حل جنگ افغانستان هر دوجناح به یک توافق رسیده و بگذارند که ملت بار دیگر قرباني ‌های بي‌گناه را مرتکب نشود. 
بلاخره روز ی شرم‌آور را سپری نمودیم که آن روز – روز دفنِ جنازه دموکراسی در کشور مان نیز نامیده شد. که حتی فعالان‌سیاسی إین روز را به روز سیاه دموکراسی برای حکومت افغانستان دانست. 
و اصلاً نمی‌توانم از اصول و ارزش‌های دموکراسی به إین معضله کتبی بپدازم چون دیگر نظام دموکراسی با آن شرو خود در نظام کشور وجود ندارد. 
دیگر نباید حکومت خود را با گسیختگي و بحران روبرو های نا‌حل شدنی مواجه بسازیم،
باید آقای عبدالله و آقای غنی با همدیگر اصول همدیگر پذیری را مراعت نموده و به یک توافق نائل شوند تا کشور مان  آسیب مخالفت إین دو شخصیت سیاسی را نبیند. و کشور مان در امان تناقض آن‌ها قرار داشه باشد. و از پراگند‌ه‌گی‌ حکومت و ملت جلوگیری شود.
تا فضاء آرام موفق به إین شود که همزیستی و همدیگر پذیری را در کشور تحقق بدهد. و همه رهبران و شهروندان کنار‌هم دیگر شانهٔ به شانهٔ برای تحقق امور کشور بایستند.
 تا بتوانند کشور را زیبایی و رفاه عطا نمایند.

نویسنده:  احسان‌الله ابراهیم‌خیل!

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.