X

آرشیف

قاعده ای «ولاء و براء» در اسلام

در دین مقدس اسلام قاعده ای معروف و مشهوری بنام : «ولاء و براء» یا « دوستی و دشمنی بخاطر الله ج » وجود دارد. بر طبق عقیده اهل سنت و جماعت در قضیه ی ولاء و براء یعنی دوست داشتن و دشمنی کردن بخاطر الله، هرکس که مسلمان باشد و به اسلام ایمان بیاورد ما او را دوست داریم و هرکس که به الله وشریعت غرای محمدی کفر بورزد ما از او برائت می جوییم و او را دوست نخواهیم داشت حتی اگر برادر یا پدر یا مادر یا خواهر یا یکی از بستگان واقارب ویا دوستان ما باشد.
پروردگار با عظمت ما می فرماید:« لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ»(سوره مجادله 22) (یعنی: هیچ قومی را که ایمان به الله و روز قیامت دارند نمی‏یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛اما مسلمانان باید همدیگر را دوست داشته باشند و مادامیکه شخص مسلمان باشد و مرتکب نواقض اسلام نشده باشد و حکم اسلام بر او جاری است باید او را بدلیل عقیده به اسلام دوست داشت.
 الله تعالی در وصف مومنان می فرماید:« مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»(سوره فتح 29) (یعنی: محمّد (صلی الله علیه وسلم) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ » (الحجرات: 10). «همانا مؤمنان با هم برادراند» پس بر مسلمان واجب است که دوستی و دشمنی اش برای الله ج باشد به خاطر خداوند متعال دوست داشته و به خاطر او از کسی متنفر باشد. در این مورد نباید فراموش کرد که : محبت مسلمان نسبت به مسلمان کم و زیاد می گردد، هر مسلمانی که تقوای بیشتری داشته باشد و بیشتر التزام شرعی داشته و از منهیات و منکرات دوری نماید، به همان اندازه نیز محبت وی در قلب سایر مسلمانان بیشتر خواهد شد و اگر مرتکب گناه یا فسادی شود به آن نسبت نیز محبت او در قلب یک مسلمان کم می گردد.
 پس بصورت کل گفته میتوانیم که :محبت مسلمان نسبت به مسلمان تابع میزان تقوای اوست. هرچه پرهیزکارتر باشد دوست داشتنی تر می شود و هرچه گناه بیشتری مرتکب شود نزد دیگر مسلمانان مبغوضتر می شود ولی باید دانست که مادامیکه هنوز مسلمان است هرگز دشمنی بین دیگر مسلمانان و او ایجاد نمی شود. الهی ما راهدایت نیکی کن! امین والله اعلم بالصواب

امین الدین «  سعیدی – سعید افغانی»
مـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان و
مسؤل مرکز فرهنگی دحق لاره  – جرمنی

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.