آرشیف

2016-10-23

الحاج امین الدین سعـیـدی

قاعده ای «ولاء و براء» در اسلام

در دین مقدس اسلام قاعده ای معروف و مشهوری بنام : «ولاء و براء» یا « دوستی و دشمنی بخاطر الله ج » وجود دارد. بر طبق عقیده اهل سنت و جماعت در قضیه ی ولاء و براء یعنی دوست داشتن و دشمنی کردن بخاطر الله، هرکس که مسلمان باشد و به اسلام ایمان بیاورد ما او را دوست داریم و هرکس که به الله وشریعت غرای محمدی کفر بورزد ما از او برائت می جوییم و او را دوست نخواهیم داشت حتی اگر برادر یا پدر یا مادر یا خواهر یا یکی از بستگان واقارب ویا دوستان ما باشد.
پروردگار با عظمت ما می فرماید:« لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ»(سوره مجادله 22) (یعنی: هیچ قومی را که ایمان به الله و روز قیامت دارند نمی‏یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛اما مسلمانان باید همدیگر را دوست داشته باشند و مادامیکه شخص مسلمان باشد و مرتکب نواقض اسلام نشده باشد و حکم اسلام بر او جاری است باید او را بدلیل عقیده به اسلام دوست داشت.
 الله تعالی در وصف مومنان می فرماید:« مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»(سوره فتح 29) (یعنی: محمّد (صلی الله علیه وسلم) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ » (الحجرات: 10). «همانا مؤمنان با هم برادراند» پس بر مسلمان واجب است که دوستی و دشمنی اش برای الله ج باشد به خاطر خداوند متعال دوست داشته و به خاطر او از کسی متنفر باشد. در این مورد نباید فراموش کرد که : محبت مسلمان نسبت به مسلمان کم و زیاد می گردد، هر مسلمانی که تقوای بیشتری داشته باشد و بیشتر التزام شرعی داشته و از منهیات و منکرات دوری نماید، به همان اندازه نیز محبت وی در قلب سایر مسلمانان بیشتر خواهد شد و اگر مرتکب گناه یا فسادی شود به آن نسبت نیز محبت او در قلب یک مسلمان کم می گردد.
 پس بصورت کل گفته میتوانیم که :محبت مسلمان نسبت به مسلمان تابع میزان تقوای اوست. هرچه پرهیزکارتر باشد دوست داشتنی تر می شود و هرچه گناه بیشتری مرتکب شود نزد دیگر مسلمانان مبغوضتر می شود ولی باید دانست که مادامیکه هنوز مسلمان است هرگز دشمنی بین دیگر مسلمانان و او ایجاد نمی شود. الهی ما راهدایت نیکی کن! امین والله اعلم بالصواب

امین الدین «  سعیدی – سعید افغانی»
مـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان و
مسؤل مرکز فرهنگی دحق لاره  – جرمنی