X

آرشیف

فدرالیزم دموکراتيک راه حل بحران در کشور می باشدتشکیل

در کشور به خون نشسته ی مان افغانستان که درآن اقوام و قبايل مانند: پشتونها ـ تاجيک ها ـ هزاره ها ـ ازبک ها ـ ترکمن هاـ بلوچ ها ـ نورستانی ها ـ پشه يی ها ـ هندوها و سيک ها… زندگی می کنند؛ هر يک آنان دارای زبان ـ فرهنگ ـ عنعنات و بازار اقتصای، رسوم و آداب مختلف و متفاوت از هم بوده اند.

اما ازعرصه بيش از 200سال به این سو، در کنار فقر اقتصادی، ظلم ، ستم و استبداد حکام جابر و ستمگر يک قوم، گريبان گیر ساير اقوام میهن ما بوده و در حفظ اقتدار ظالمانه آنان همه ی ملیتها به شمول ملیت حاکم(پشتون) نيزدر فقر، ذلت ،خواری و بلیات دیگر دست وپازده میسوزند و می سازند.اين اقوام و توده های رنج کشيده و محکوم از يکطرف زیر چکمه ی استثمار طبقات حاکم و زمامداران ظالم قرار دارند و از جانب ديگر در زير سلطه ی استعمارنوين و اشغالگران خون آشام غربی بیچاره و زبون شده اند.

زمامداران حاکم ، بويژه از دوران حاکمیت عبدالرحمن خونخوار ومزدور انگلیس ، نادرغدار و پسرش ظاهر شاه (بابای ملت!) تا کنون که قدرت و اداره افغانستان را بدست دارند؛ اين سرزمين و مردم دربند کشيده ی آن را به سوی فقر وعقب ماندگی و زندگی به شیوه ی قرون وسطايی نگهداشته اند و علی رغم پیشرفت‌های چشمگیر جهان که به ماه و مهر رخش ترقی و تعالی را جولان دادند؛ وليک مردم اسير و در بندکشيده ی کشورما در قلب آسيا و با داشتن موقعيت بهتر جيوپوليتيک، علی رغم سرازير شدن ملياردها دلار کمک های کشورهای خارجی، در فقر و فلاکت بسر برده و در زمین ذلت افتاده، جوانان آن سرزمين خويش را ترک کرده به ديار بيگانه راه غربت و آوارگی را اختيار می کنند و بی وسيله های آن سر خود را زیر بال نموده در خواب عمیق فرورفته در انتظار مرگ تدريجی لحظه شماری می کنند.

همین حالا دولت وحدت فاشیستی ! (افتراق ملی) در منجلاب قوم پرستی و قبيله گرايی بايکدگر دست و پا زده در جدل و چانه زدن هستند. رئیس جمهور قلابی قبيله گرا، حاضر نیست اقوام و ملیتهای دیگر را در حاکمیت دولتی بیبیند و به حقوق حقه آنان گردن نهد.

.

در سراسر جهان دیگر اتنیکهای قبایل ،قوم،ملیت و طوایف ،در راستای ملت شدن، تکامل کردند و نفاق ملی جایش را به برادری و دوستی داده است؛ وليک ما هنوز در تار عنکبوت قوم ، قبیله، خیل ، زی ، و…. گیر مانده‌ایم.

وزارت اقوام و قبایل درکنار ساير تشکیلات وزارت خانه ها جا افتاده است که تمام دولتها چنین یک وزارت را بار دوش ندارند. شوربختانه اين تشکيل و وزارت خانه برای مردم شریف میهن ما، با این نام مایه ی ننگ است. در حالی که دست ما به هر سو به گدايی دراز است و از پول گدایی معاش ارگانهای دولتی را می پردازیم؛ وليک ازهمين پول های گدايی بخش اعظم آن در جیب زور مندان و عناصر آلوده به فساد میریزد و بخش ديگر آن از طريق همين اداره حيف و ميل ميگردد که این دزدی ها چون آفتاب به جهان و مردم محروم کشورما آشکار و برملاست.

بنابرآنچه که گفته شد، يگانه راه برون رفت از وضع فلاکتبار مردم ، مشارکت همه مردم ، يعنی تمامی اقوام و قبايل ذکر شده در اداره و رهبری کشور در مرکز و محلات از ولسوالی ، ولايت و شهرداری ها گرفته تا ارگانهای مرکزی و برگزيدن کارمندان مسلکی ، صادق ، وطن پرست ، مردم دوست ، ترقيخواه و مجرب از جمع کادرهای مسلکی دوران های گذشته و کادرهای ورزيده و تحصيل کرده ی جديد درپستهای اداره های مرکزی و محلات می باشد.

اين مأمول دروجودنظام " رياستی کنونی" و قانون اساسی ضد دموکراتيک موجود مقدور وميسر نخواهد شد. بايست در افغانستان مثل دهه ی هشتاد ميلادی نخست زونهای منطقه يی تشکيل گردد تا زمينه را در يک پروسه ی زمانی به گذار قانونمند به نظام فدراليسم دموکراتيک مساعد سازد.

نظام فدرالی بهترين وسیله است برای تحقق وحدت و اتحاد باهمی و مسابقه سالم همه اقوام و ملیتهای ساکن در کشور، در جهت اعمار مناطق زيست مربوط و ارتقای ميهن ما به افغانستان آزاد، آباد ، سربلند ، شگوفان و دموکراتيک.

نظام فدرالی با آغاز رقابت‌های مشروع در عرصه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی،روابط باهمی ميان زونهای منطقه يی و ولايات رااز طريق مبادله ی توليدات صنعتی ، کشاورزی و مالداری، بسط و توسعه می‌دهد و آبادی و شگوفایی را در کشور فزونتر می نماید.

همينگونه ، فدراليسم دموکراتيک يعنی انتخابی بودن همه ارگانهای رهبری قدرت از شورای قريه و ولسوالی و شهرداری ها گرفته الی پست نخست وزيری و رياست جمهوری، که دولت قدرت همه مردم را در وجود خود دارا می گردد؛ در شرایط کنونی در امر بزرگ تأمین امنیت، برقراری نظم و صلح و خوشبختی مردم نیز تأثير ژرف و بسزايی را بجا می گذارد.

با استنباط از گذشته ديگرنمی‌شود در عصر حاضر به شرابط قرون وسطی زندگی نمود وسلطه ی نا میمون عبدالرحمن خانی را هنوز هم در عصر گذار به بسوی کيهان ادامه داد.

حالا به این مختصراکتفا می نماییم و در آینده یک تحقیق ، با نمونه‌ های بارز از دولت های فدرالی جهان که اسباب خوشبختی انسان‌ها را به ارمغان داشته است یاد آور خواهیم شد.

امان معاشر

 
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.