آرشیف

2015-1-16

محمد حسن حکیمی

غوری هــــــــــا پشت دروازۀ نامزد ها

 

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انشاالله در ماه فروردین (حمل) 1393 برگزار خواهد شد ومردم کشورعزیزما یک بار دیگر به خاطر تعمیل ارادۀ خویش و انتخاب رییس جمهور به پای صندوق های رأی خواهند رفت. هرچند تبلیغات نامزدان ریاست جمهوری تاحال آغاز نشده است اما دیده می شود که وکلا، بزرگان ، ریش سفیدان و کلان شونده های ولایت غور ، گروه گروه ، دسته دسته و فوج فوج وگاهی هم تک وتنها گاهی به پشت دروازۀ این نامزد وگاهی پشت دروازۀ آن نامزد سرگردان هستند. اکثریت اقوام و طیف های سیاسی کشور در انتخابات های گذشته به شکل سازمان یافته ، منسجم و مؤثر در برابر امتیازات سیاسی، اقتصادی و اداری خاص از شخص مورد نظر خویش حمایت کردند و تاحدودی به خواسته های خویش نایل آمدند ، اما مردم غور در انتخابات های پیش ازین، به صورت پراکنده، نامنسجم و سلیقه ای عمل نمودند و از رأی و قوت مردمی خویش برای بهبود وضعیت غور کوچکترین استفاده ای نتوانستند و دست آوردی به دست نیاوردند.
در انتخابات پیشرو نیز دیده می شود که ما غوری ها از گذشته عبرت نگرفته ایم و به شکل سلیقه ای ، پنهانی و قومی گاهی دنبال احمد وگاهی دنبال محمود وگاهی دنبال تمام کاندیدا ها به راه افتاده ایم و فقط به خاطر به دست آوردن چند صد دالر یا چند هزار افغانی آیندۀ غور وغوری ها را به قمار می زنیم. از نظر نگارنده این بار ما غوری ها نباید به خاطر منفعت فردی و منافع قومی کوچک خویش ، منفعت کلان غور را معامله کنیم و از نمد انتخابات هیچ کلاهی به غوریان نرسانیم.
این که بزرگان ما هر روز پشت در این وآن سرگردان هستند بدون شک مردم ما را بسیار کوچک وحقیر نشان می دهد وشعور سیاسی مردم ما را نزد دیگران زیر سوال می برد. ما و بزرگان ما باید در این انتخابات منافع کوچک فردی وقومی خود را کنار بگذاریم و به صورت منظم و آگاهانه از نامزدی حمایت کنیم وبه کسی رأی بدهیم که در برابر خواسته های مشخص مردم غور تعهد واقعی بدهند و مردم ما را در قدرت سیاسی کشور و روند بازسازی سهیم وشریک سازند و در دسترخوان مردم فقیر غور به صورت ملموسی تغییر و بهبود بیاورند.