آرشیف

2024-1-19

دوکتور صلاح الدین سعیدی

طالبان و سرمایه ګذاری عزیزی! 

 

به هر قیمت اعتراض انسان را ( منتقد را) خورد میسازد! 

برای مخالفت با حاکمیت طالبان در افغانستان  مسئلهٔ مشروعیت متداول  و عدم اعتراف به مشروعیت متداول از جانب حرکت  و حاکمیت  دیفکتوی طالب ، اساس مخالفت به حاکمیت تمامیت خواه طالب است و تمرکز بتید در همین نقطهٔ مرکز باشد و  است! 

از طالب  حرکت قومی و زبانی ساختن  و ایشان را نمایندهٔ قوم و تبار مشخص قومی خواندن نه تنها که درست نیست، بلکی به نقص مخالفان طالبان  و دارای نتایج معکوس و کنتراپردکتیف و آب به آسیاب دشمن و مخالف ریختن هم هست! 

علت طرفداری عدهٔ از طالبان ، حق تلفی های واضح قومی و زبانی و عدم انکشاف متوازن اقتصادی در دور جمهویت نیز بود و هست! 

اما 

هرکس در وطن خود ( در افغانستان ) سرمایه ګذار کند،  قابل استقبال است! 

هیچ کس به شمول جناب عزیزی نباید مسایل اقتصادی و سیاسی را خلط  و مزج کنند! 

 

در سیستم و نظام های کمونیستی ، اقتصاد سیاسی شد و این کار خطاء بود. 

 

سرمایه ګذاری در افغانستان، سرمایه ګذاری  برای طالب و حاکمیت طالب نیست و نباید چنین تلقی شود! 

لذا بیایید منافع و مصالح علیای کشور و مردم خویش ، اولویت بخشیم! 

 

و ها 

افغان نام دیګر قوم پشتون نیست و چنین مغالطه خطاء است! 

نام افغان از جانب ارانی ها( ایران زمین –  منظور ایران سیاسی امروز نیست!)   و هندیها بر تمام اقوام و کتله های انسانی  اطلاق شده که درین سر زمینها میزیسته و محلات مهم آن هرات و کندهارا و  بلخ و بخدی و … بوده اند! چون در مراحل مشخص از  تأریخ بود لحظات که نقش پشتونها در سیر حوادث این مناطق متبارز بوده، عدهٔ از کسان و حتی تأریخ نویسان در مقاطع کوتاه زبانی،  افغان را با پشتون مغالطه و نوشته نیز کرده اند ودر همین عدم دقت و عدم فهم عمق قضیه است که عدهٔ به نتیجه ګیری خطاء میرسند که این هویت طبعی را نباید بر بقیه تحمیل کرد! 

افغان هویت است و این مانند آمریکا که نام دوست نقشه کش هسپانوي در ایتالیا بود که بر نقشهٔ کشیده از سر زمینهای امریکا، نامش راامریګو ګذاشت! 

 این عدم دقت در فهم مغالطهٔ  پشتون ( پښتون)  و افغان مشکل ساز شده و عدهٔ را حتی نا خود آګاه عملاً به لجنزار منحط قومی و زبانی سقوط داده و حتی  عدهٔ از انترناسیونالستان کارګری دیروز، به این لجنزار منحط قومی و زبانی  سقوط کرده أند! 

تشکر 

د  ص  سعیدی