X

آرشیف

سپاس نامه

بنام خداوند جان و خرد

برادران و دوستان گرامی من عبدالقدیر عارف، الحاج محمد قاسم علم، الحاج داکتر محمد امین غوری عبدالغفور غوری، همدم صمیمی و قدیمی حاجی محمد عزیز عزیزی، میر محمد خادم، برادرزادة دوست داشتنی ام عبدالقادر جان علم، استاد جوان و محبوب من ساقی، استاد دانشوران غور فضل الحق فضل – محقق ارجمند استاد شاه محمود محمود- بزرگوار مولانا کبیر فرخاری و مشعل دار محبت فروغ عزیز!
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته، و بعد سلامی چو بوی خوش آشنایی- تقدیم حضور همه شما باد! 
برای تان راست بگویم. هنگامی که در جام غور، عسل نامه های فضل، ساقی و عارف را خواندم. خوشم آمد- ساقی با من یک تماس تلفونی داشت و از مقالة شان: (ده سال تلاش فرهنگی غوریان) برایم مژده داد. پرسیدم این عسل کیست که این قدر جاذبه دارد؟ خندید و چیزی نگفت و بر ابهام عسل افزود. همین بود که من هم به تعداد ابیات ساقی غزلی ساختم. خدا شاهد است. انتظار نداشتم که تا این حد استقبال شود و توصیف و تمجید گردد. بی گمان حسن نظر و نگاه زیبانگر شما مهربانان راجع به این سرودة نا هنجار من باعث افتخار من است و از فرد فرد شما نهایت متشکرم. بگفتة ابو المعانی بیدل:
ما را نه غروری است نه فرَّی نه کلاهی       خاکیم به زیر قدم خویش نگاهی

1- با عبدالقدیر خان عارف، فقط از طریق آثارش در جام غور آشنا شده ام. و دوستی اش را بر صفحة دل نگاشته ام.
2- حاجی محمد قاسم علم، یار آشنای من است که سال ها با غم و شادی شریک و انباز بوده ایم- بر سر تاج فضایل وی صفت معلمی قرار دارد. و من در وصف معلم سرودها دارد.
3- حاجی داکتر صاحب محمد امین غوری را نیز بجا نیاوردم ازینکه ذوق ادبی بسیار اعلی دارد، دوستش دارم.
4- عبدالغفور خان غوری همیشه از نوشته های زیبای خود در جام غور دل و جان مرا می نوازد. الهی تا باد چنین بادا! 
5- و اما حاجی محمد عزیز عزیزی- یکی از آن دوستانی است که با ایشان سی ساله آشنایی دارم. تا آغاز پیروزی جهاد که آخرین بار در هرات دیدمش هنوز لاغر اندام، شیرین کلام و تبسم مدام بر لبانش نقش بسته بود، حالا که عکس او را در جام غور می نگرم. می بینم کمی مویش ماش و برنج شده و کمی هم چاق شده است. و در دوستی هنوز ثابت قدم است. نوشته ها و سروده هایش را می خوانم و لذت معنوی حاصل می کنم از من گله مند است که چرا با ایشان تماس نمی گیرم. عزیزی عزیزم! دق و خفه نباشی. تا کنون ایمیل آدرس ندارم. بروی هردو دیده سعی میکنم تا با شما همیشه در ارتباط مستقیم باشم. 
6- عبدالقادر جان علم، فرزند برومند دانشمند محترم عبدالقدیر علم است. پدرش به من نیکویی ها و خدمت های شایانی کرده است. و مرا بجای برادر و از جان گرامی تر است. این قادر جان ما با این جام زرین خود، جهانرا با غوریان و غوریان را با جهان معرفی کرد. برین کار نیکو هزار آفرین.
7- استاد جوان و دانشور نبی ساقی. من شیدا و شیفتة آثار نظم و نثر او هستم. شعر شیوا دارد. که طراوت و پدرامی از سرا پایش آشکار است. و نثر بسیار نیکو می نویسد که واقعاً استادانه و شاهکار است. من بگزاف نمی گویم آثارش موجود و شاهد مدعای من میباشد.
8- استاد فضل الحق فضل، فضایل و کمالات وی از هیچکس پوشیده نیست. و من با جناب ایشان محبت دیرینه پا دارم. یک مشاعرة جالب داریم که بسیار دوستانه است. و در دیوان اشعار من ( مروارید اشک) ثبت میباشد. که یاد گار محبت و آیت دوستی است. بحمدالله که قلمش بسیار قد کشیده است چون فیروزکوه، چون کوه بابا و چون قلة بلند پامیر. 
9- استاد فرهیخته شاه محمود محمود، محقق ارجمند کشور، کتاب های تحقیقی اش را بسیار با علاقه مندی تمام میخوانم تاریخی که راجع به غور نوشته اند. انیس من است. و من در چاپ دوم ( تاریخ مختصر غور) از آن استفادة زیاد کردم. و با امانت داری کامل یکی از مراجع و مأخذ من بوده است. باید من حقیر و تمام غوریان حق شناس از ایشان سپاس گذار باشیم. که هستیم. توفیق دیدارش تاکنون برایم میسر نشده است. 
10- مولانا فرخاری عزیز، به من از این نظر نیک شان بسیار افتخار بخشیده اند. و شعرم را رشتة مروارید نامیده اند. از ایشان یک جهان تشکر- تشویق های بیشتر شان را صمیمانه انتظار دارم.
11- از فروغ مهربان که مهربانی کرده اند. و ذوق ادبی شان را ابراز داشته اند، نیز تشکر می کنم. و خوشحالم که سرودة ناچیز من لحظاتی مایة مشغولیتی شما بوده است. یکبار دیگر از عالم دوری یک یک شما فرزانگان را در آغوش می گیرم و همة تان را به پروردگار بزرگ می سپارم.

هرات: مستمند غوری
18/11/1391
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.