X

آرشیف

سعادت سرمدی در «کیمیای سعــــادت»

 
امروز داد سخن از بزرگمردی میزنیم که در جهان اسلام از زمره ای بزرگترین ، متفکرین و نام آوران برخوردار از اندیشه انسانی است ، متفکر وارسته ای که در میان مردم روزگار به بالا ترین پایگاه اندیشه راه یافته است . پس اگر هم اکنون پس از گذشت اضافه تر از نه قرن و خرده ای اگر همچنان نامش بر تارک پایگاه های متکامل اندیشه و تفکر می درخشد ، این بعید نیست چه با تألیف کتابی چون کیمیای سعادت واقعأ می توان گفت که دریچه های سعادت دنیوی و اخروی را فرا راه انسان سر گشته ای زمان گشوده است .
چه بصیرت ژرف می خواهد تا در بحر و اقیانوس پر تلاطم اندیشه های ناب این صوفی وارسته و دست از دنیا شسته ؛ غواصی کند وازاین بحر بی پایان گهر های ناب و نایاب صید نماید .
وچه خوب است قبل از اینکه وارد اصل موضوع گردیم ، نظری هر چند کوتاهو اجمالی بر زندگینامه ای این فیلسوف و دانشمند جهان اسلام داشته باشیم.
حجت الاسلام ابوحامد ، امام محمد غزالی طوسی ، بزرگمردی که در سال 450 هجری قمری در روستایی طابران طوس از مادر بزاد،کودکی و جوانیش صرف دانش اندوزی و جهانگردی شد تا آنکه در مرز چهل سالگی در انواع رشته های علوم اسلامی سرآمد دانشوران روزگار خود گشت و نامش در سراسر جهان اسلام آن روزگار زبانزد همگان گردید . غزالی با نوشته های عمیق و پر مغز خود ،به قالب انواع علوم اسلامی جان تازه ای دمید و در زمینه تصوف و عرفان ، فلسفه و کلام ، روانشناسی واخلاق نو آوریها کرد .
وی از 39 سالگی به بعد برای تصفیه ای روح و نگارش ارزنده ترین آثار خود ، مردم گریز شد و تا پایان عمر در گمنامی و گوشه نشینی به سر برد ، سرانجام در سال 505 هجری ، پس از 55 سالگی زندگی پر ثمر ، چراغ زندگیش در زاد گاهش فرو مرد ، اما مشعل پر فروغ اندیشه اش در کنار آثار فراوان وارزنده ای که از خود بر جای گذاشته همچنان فروزان بر جای ماند ه و این فروزندگی تا کیش مسلمانی بر جای باشد و زبان های تازی و پارسی پایدار، صاحبدلان را در مسایل دینی ، اخلاقی ، اجتماعی و ادبی ، روشنگر بسیاری از حقایق خواهد بود و چه خوب است لحظه ایکه به جاودانگی می پیوندد و به لقأمحبوب دیدگان مشتاقش منور می گردد و به نقل و قول از برادرش احمد غزالی بپردازیم :
« روز دوشنبه به هنگام صبح ، برادرم وضو ساخت و نماز گزارد و گفت :" کفن مرا بیاورید" آوردند ، گرفت و بوسید و بر دیده نهاد و گفت : " سمعأ و طاعتأ للدخول علی الملک . " آنگاه پای خویش را در جهت قبله دراز کرد، پیش از برآمدن خورشید راهی بهشت گردید . و اینک کتاب کیمیای سعادت که الحق والانصاف می توان آنرا جزء ارزنده ترین کتبی دانیست که توسط متفکری دانشمند به رشته ای تحریر در آمده آنهم در زمان عزلت و گوشه نشینی و پس از طی مراحل ریاضت ها و مجاهدت های که به خاطر تزکیه وتطهیر نفس خویش انجام داده و بنابه گفته ای خودش جهل سال در دریای علوم غواصی کرده که این کتاب را می توان جزء زراندوزی های دانش علمی و نقلی و فلسفی وسپس ریاضت ها و مجاهدت هایش دانست و خوبست که نظریاتش را در پاره ای از موارد در اینجا یاد آورشویم :
آنگاه که از وی می پرسند ؛ تو مذهب ابوحنیفه داری یا شافعی ؟ پاسخ میدهد ؛ " من در عقلیات مذهب برهان دارم و در شرعیات مذهب قرآن ، نه ابو حنیفه را برمن خطی است و نه شافعی را بر من براتی ". و درمورد استقلال فکری اش چنین بیان می کند :
آنچه از پیامبر (ص) به ما رسیده آنرا به سر و دیده قبول کردیم ، آنچه از صحابه رسید ، بعضی گرفتیم و بعضی گذاشتیم ، آنچه از تابعین رسید ، ایشان مردانندو ما مردانیم. و اما در مورد خداوند (ج) من به تجربه روحی می پردازم ، من معرفت را می چشم ،من میخواهم ، پس هستم و خدای که در حال وجد و اقبال و اتصال بر من آشکار می شود موجود است .
در مورد جبر یا اختیار ؛ پنداری که بدست آدمی چیزی است و این خطاست که آدمی در نقش اختیار خویش مجبور و مضطر است ..که کار وی در بند قدرت است و قدرت مسخر ارادت است تا آن کند که خواهد … پس چون قدرت ، مسخر ارادت است و کلید ارادت بدست وی است و لکن خود در نفس اخیتار خویش مضطر است ، اگر خواهد و اگر نخواهد ، پس به دست وی چیزی نیست.
در مورد تأثیر مثبت ؛ غزالی نیز مانند ژان ژاک روسو فطرت انسانی را در اصل پاک می یابد و عاری از هر گونه آلایش ، می گوید با وجود اختلاف های که در افراد هست ، روح از روی فطرت برای شناخت حقیقت اشیا آمادگی دارد ، نه آیا روح امریست ربانی ؟ درین صورت شری که در وجود انسان هست از فطرت نیست از کسب است و از تأثیر تربیت . ازینروست که تربیت دراحوال مردم تأثیر قوی دارد و انکار نا پذیر ، همان طوریکه بدن وقتی به دنیا می آید کامل نیست ، تربیت و اخلاق است که آنرا به کمال می رساند .
بدینگونه در فطرت ، کودک قلبی دارد عاری از هر نقش و خالی و برکنار از هر رنگ و هر تعصب  . پدر و مادر اند که به تبیعت از خویش ممکن است وی را یهودی کنند ، مسیحی سازند یا مجوسی . از ینرو تربیت در سعادت و شقاوت انسان مسئولیت دارد و فطرت سلیم را ممکن است آلوده کند و یا درخشان ، به قلمرو فرشتگان بکشد و یا به قلمروشیطان. و اگر چه شرح کتاب کیمیای سعادت . به نقد و بررسی آن پرداختن خود کتابی دیگر می طلبد و لیکن بنابه ذوق خویش مطالبی در مورد "دل" یاروح ، پیوند آن به عالم ملکوت و حقیقت نبوت وولایت این جا از زاویه دید این متفکر وارسته ای صوفی مشرب می پردازم.
اما حقیقت دل که وی چه چیز است و صفت خاص وی چیست ؛ شریعت رخصت نداده است و برای آن بود که رسول خدا (ص) شرح نکرد چنانکه حق تعالی گفت : " یسألونک عن الروح من امر ربی " روح از جمله کار های الهی است و از عالم امر است.
" الاله الخلق والامر " و عالم خلق جداست ، هرچه مسافت و مقدار و کمیت را به وی راه بود، آنرا علم خلق گویند که خلق در اصل لغت به معنی تقدیر بود و دل آدمی را مقدار و کمیت نباشد و برای این است که قسمت پذیر نیست که اگر قسمت پذیر بودی روا بودی که در یک جانب وی جهل بودی به چیز دیگر جانب علم هم بدان چیز و دریک حال هم عالم بودی و هم جاهل و این محال بود و این روح با آنکه قسمت پذیر نیست و مقدار را وی راه نیست آفریده است و خلق آفریده را نیز گویند ، پس بدین معنا ، از جمله خلق است و بدان دیگرمعنی از عالم امر است نه از عالم خلق ، که عالم امر عبارت از چیز هاست که مساحت و مقداررا به وی راه نبود .
پس کسانیکه پنداشتند که روح قدیم است ، غلط کردند و کسانیکه گفتند عرض است ، هم غلط کردند که عرض را به خود قیام نبود و تبع بود و جان اصل آدمیست و هم قالب طبع وی است عرض چگونه باشد ؟ وکسانیکه گفتند گفتند جسم است هم غلط کردند که جسم قسمت پذیر بود و جان قسمت پذیر نیست . اما چیز دیگر هست که آنرا روح گویند و قسمت پذیر است ولکن آن روح ستوران را نیز باشد ، اما این روح که ما آنرا " دل " می گوئیم محل معرفت خدای عزوجل است و بهایم را این نباشد و شاید به نظر بنده ای حقیر مفهوم آیه مبارکه  ؛ " ولقد کرمنا بنی آدم " درین جا صدق کند…….. باقیدارد 
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.