آرشیف

2022-12-6

جام غور

سر بریده و جسد گلوله‌باران‌شده؛ روایت قتل یک پسر و پدر در زندان طالبان

 احمدخان رسولی و فرزندش شراف‌الدین رسولی

 

منابع محلی در غور از کشته شدن یک بزرگ قومی و پسرش توسط نیروهای استخبارات طالبان خبر می‌دهند. این پدر و پسر حدود سه ماه پیش از سوی افراد طالبان بازداشت شده بودند، اما اجساد پوسیده‌شده آنان دو روز پیش در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، پیدا شده است. بسته‌گان این بزرگ قومی می‌گویند که طالبان در سه ماه گذشته از بازداشت این دو تن ابراز بی‌خبری می‌کردند، اما اکنون خانواده او را مطلع ساخته‌اند که اجساد این دو تن در سردخانه است. در یک هفته گذشته این دومین موردی است که از شکنجه وحشتاک طالبان در زندان‌های این گروه حکایت می‌کند.

منابع محلی در غور به روزنامه ۸صبح می‌گویند که طالبان احمدخان رسولی و فرزندش شراف‌الدین رسولی را در اوایل میزان امسال از خانه‌اش بازداشت کردند. به گفته نزدیکان آقای رسولی، این بزرگ قومی با پسرش توسط نیروهای استخبارات طالبان بازداشت شده بودند. احمد‌خان رسولی مشهور به رییس احمد‌خان از بزرگان قومی در ولسوالی تازه‌تأسیس «الفاروق» در ولایت غور بود. او در زمان جمهوریت نیز از جایگاه و پایگاه مردمی برخوردار بود. با این حال، او با طالبان همکاری می‌کرد و نقش برجسته‌ای در سپردن بخش‌های مهم ولایت غور به این گروه داشت. طالبان اما پس از تسلط کامل بر کشور، به همکاری‌های او نیز توجه نکردند و او را به گلوله بستند.

منابع می‌افزایند که نیروهای استخبارات طالبان احمدخان رسولی و پسرش را به اتهام عضویت در گروه داعش بازداشت کرده بودند. یک منبع نزدیک به طالبان که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به روزنامه ۸صبح می‌گوید: «برای طالبان خبر رسیده بود که احمد‌خان با داعش رابطه دارد و عضو داعش شده و تقریباً همین روزها ۱۲ لک افغانی از داعش گرفته است.» هرچند خانواده او این ادعای طالبان را تأیید نمی‌کنند، اما باشنده‌گان محل به این باورند که حتا اگر عضویت داعش را می‌داشت، باید زندانی می‌شد و نیاز نبود از سوی طالبان که خود را حاکمان کشور می‌دانند، با چنین بی‌رحمی او و پسرش به قتل می‌رسیدند.

پس از بازداشت احمد‌خان رسولی و فرزندش، شماری از باشنده‌گان ولسوالی الفاروق به ارگان‌های مربوطه طالبان مراجعه کرده و خواستار وضاحت در مورد سرنوشت آنان شده‌اند. اداره استخبارات طالبان در غور اما از بازداشت آقای رسولی انکار کرده است. پس از بارها مراجعه به ارگان‌های ملکی و نظامی طالبان در غور، در سه ماه گذشته هیچ سرنخی از بازداشت این بزرگ قومی و پسرش پیدا نشده است.

پس از تلاش‌های فراوان، باشنده‌گان ولسوالی الفاروق درخواستی نوشته و به دفتر رییس‌الوزرای طالبان فرستادند. آنان در این درخواستی خواستار روشن شدن دلیل بازداشت این بزرگ قومی و سرنوشت او شده بودند. یک نقل از درخواستی اهالی این ولسوالی در اختیار روزنامه ۸صبح قرار گرفته که در آن نگاشته شده است: «با عرض احترام! در پیوند به بازداشت و مفقودی محترم الحاج احمد‌خان رسولی، یک تن از بزرگان و متنفذان پرنفوذ قومی ولایت غور و پسرش الحاج شراف‌الدین رسولی که حدود چند روز قبل از سوی منسوبین ریاست عمومی استخبارات بازداشت شده‌اند، می‌نگاریم این‌که ایشان از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم غور برخوردارند و نیز در پیروزی و تقویت هسته‌‌ امارت اسلامی در ولسوالی الفاروق و کمک به مجاهدین امارت اسلامی در آن ولسوالی کمک‌های بی‌شایبه و چشم‌گیری داشت. اما این‌که ریاست استخبارات بر‌اساس هر اتهامی که ایشان را بازداشت کرده، لازم است تا طبق قانون و شریعت از سرنوشت‌شان معلوماتی در دست باشد.»

در این برگه درخواستی همچنان آمده است: «از زمان بازداشت این بزرگ قومی تا هنوز از ریاست استخبارات ولایت غور و مقام‌های دیگر این ولایت درباره سرنوشت‌شان جویای معلومات شده‌ایم که این ادارات از معلوم بودن سرنوشت‌شان اظهار بی‌خبری می‌کنند.» باشنده‌گان ولسوالی الفاروق از ریاست‌الوزرای طالبان خواستند تا مقام‌های محلی غور را وادار بسازد که در مورد سرنوشت این بزرگ قومی و پسرش معلومات بدهند.

یکی از باشنده‌گان ولسوالی الفاروق می‌گوید که ریاست‌الوزرای طالبان نیز در این مدت به آن‌ها پاسخی نداده است. با این حال، اهالی منطقه بار دیگر در اوایل عقرب امسال نزد احمدشاه دین‌دوست، والی طالبان برای غور، مراجعه کرده و خواهان روشن شدن سرنوشت این بزرگ قومی و پسرش شده‌اند. والی غور به آنان وعده سپرده که تا یک روز دیگر مرده یا زنده‌اش را به آنان تحویل خواهد داد. بسته‌گان این بزرگ قومی می‌گویند با وجود این‌که یک هفته از وعده دین‌دوست سپری شد، بازهم هیچ سرنخی از احمدخان و پسرش به دست نیامد.

یک منبع در ولایت غور تأیید می‌کند که طالبان در اوایل میزان سال روان خورشیدی احمدخان رسولی و فرزندش را پس از بازداشت جهت تحقیقات به کابل منتقل کرده‌ بودند. او اما جزییات بیشتری ارایه نکرده است.

اکنون که از بازداشت احمد‌خان رسولی و فرزندش شراف‌الدین رسولی نزدیک به سه ماه سپری شده است، روشن شده که نیروهای استخبارات طالبان پس از شکنجه این دو تن را به قتل رسانده‌اند. جسد احمد‌خان رسولی دو روز پیش (یک‌شنبه‌شب، ۱۳ قوس) در منطقه «الندر» از مربوطات شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، پیدا شده است. آن‌چنانی که بسته‌گان این بزرگ قومی توضیح می‌دهند، احمد‌خان با شلیک گلوله کشته شده و پسرش سر بریده‌ شده است. اجساد این دو تاکنون در سردخانه مرکزی شهر فیروزکوه نگه‌داری می‌شود و به خانواده آنان تسلیم داده نشده است.

این‌ها نخستین زندانیانی نیستند که در نتیجه شکنجه طالبان در زندان کشته شده باشند. در یک رویداد مشابه، یکی از آموزگاران مکتب حدود شش ماه پیش از سوی نیروهای استخبارات طالبان در ولایت جوزجان بازداشت شد. خانواده این آموزگار هفته گذشته خبر شد که او زیر شکنجه طالبان در زندان جان باخته است. مسوولان محلی طالبان به خانواده مقتول گفته‌اند که او را در منطقه شهدای صالحین کابل دفن کرده‌اند و کسی اجازه ندارد قبر او را باز کند. از این پیش نیز گزارش‌های زیادی از شکنجه‌های وحشت‌ناک در زندان‌های طالبان نشر شده است.

 

منبع: ۸ صبح