آرشیف

2020-4-17

شیرین نظیری

زنان، قربانی خاموش ویروس کرونا

زنان درسراسر جهان مسوول حفظ آرامش درون خانواده ها محسوب می شوند. اکنون که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بسیاری کشورها قیود برگشت و گذار وضع شده است، چالش ها در برابر زنان بیشترگردیده است.
محدودیت بیرون رفتن و تعطیل شدن بسیاری بخش های زندگی به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به این معنی است که همه اعضای خانواده تحت شرایط خاصی در چهار دیواری منزل باقی بمانند. تحت این شرایط، اعضای خانواده وقت بیشتر از زمان معمول را با هم سپری می کنند. فشار این وضعیت روز تا روز برهمه اعضای خانواده افزایش می یابد، اما بر زنان کشورهای که بیشتربا برداشت های محافظه کارانه سنتی مواجه اند، این وضعیت دشوارتر می گردد.
چندی پیش انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن یک پیام ویدیویی از افزایش و تشدید خشونت های خانوادگی بر زنان به شدت ابرازنگرانی کرده. او گفت:«درهفته های پسین که ترس و نگرانی ازبابت وخامت وضعیت اقتصادی و فشارهای اجتماعی افزایش یافته ،خشونت های خانوادگی بر زنان نیزبه شدت تشدید یافته و تعداد زنانی که ازمراجع امدادی خواهان کمک شده اند، در شماری از کشورها دو برابر شده است.
افزود برتشدید خشونت خانگی بر زنان،همچنان فشارهای زیادی برزنان بیشتر ازمردان دربخش مراقبت های کودکان وکهن سالان تحمیل شده است ،مکاتب مسدود گردیده ومسوولیت تدریس کودکان نیز بار دیگر روی شانه هایی زنان افتاده و درکنارآن مسوولیت های امورمنزل را نیزهمزمان به دوش دارند.
پلیس فرانسه اعلام کرد که آمار اختلاف زوج‌ها و خشونت خانگی دردوران قرنطینه کرونا سه برابر شده‌است. البته دولت فرانسه دراین شرایط یک میلیون یورو بودجه جدید به سازمان‌ها و نهادهای فعال در زمینه مبارزه با خشونت‌های خانگی علیه زنان اختصاص داد.درکشورچین و ایران هم صف‌های متقاضیان طلاق بیشترشده و درسطح بین الملل با اصلاح طلاق کرونایی رایج شده است.
 (Covidivorce)
ازسایر کشورها هم گزارش هایی مبنی بر افزایش خشونت های خانگی در دوره قرنطینه کرونا
منتشرشده است. دربرازیل، تقاضا برای کمک درباره خشونت خانگی در این کشور ۴۰ تا ۵۰ درسد افزایش یافته‌است.
به گزارش گلوبو از اسپانیا هم گزارش‌های نگران‌کننده‌ای منتشرمی‌شود. در بخش ساحلی استان والنسیای اسپانیا، ۱۹ ماه مارچ شوهری زنش را در مقابل چشمان فرزندان شان کشت. چند روز بعد، پلیس اسپانیا که شهروندان این کشور را به دلیل بیرون آمدن از خانه جریمه می‌کند، اعلام کرده زنانی را که در خیابان باشند و خشونت خانگی گزارش کنند جریمه نمی‌کند. در کشور ترکیه هم دستکم ۱۰ مورد قتل زنان در دوران قرنطینه کرونا گزارش شده‌است.
برخی کشورها هم به دلیل احتمال افزایش خشونت، خرید نوشیدنی‌های الکلی را در دوران کرونا محدود کرده‌اند. تعدادی از کشورهای اروپایی درمکان‌های عمومی امکانات مشاوره روانشناسی در اختیار قرار داده‌اند تا مردم دسترسی آسان و رایگانی به مشاوره روانشناسی داشته‌باشند.
پناهگاه کازا لوکای سیستا هم اعلام کرده که در شهر روم همه پناهگاه‌ها باز، و آماده پذیرش زنانی استند که به هر وسیله قصد تماس با آنها را دارند. افکار و اقدام به خودکشی هم در قرنطینه‌های خانگی افزایش پیدا کرده‌است.
کارین کنایسل سیاستمدار که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ وزیر امور خارجه اتریش بود و با رقص با پوتین درمراسم عروسی‌اش شهرت یافت، به دلیل کشیده‌ گی که از شوهرش خورد، با پلیس تماس گرفت و خبرسازشد.
اما در افغانستان،دنیای شان گل و گزاردیده می شود. نه آمادگی برای مبارزه با کرونا و نه ترسی ازمبتلا شدن به آن و نه هم ترس از بیم مردن و نابود شدن.
به صراحت باید خاطر نشان کرد که در افغانستان کدام رسانه ی صوتی،نوشتاری و دیداری وجود ندارد که درباره همه ی ساکنان آن بنویسد. همه ی رسانه های ما سیاسی اند و فقط درباره غنی،عبدالله و طالب ها می نویسند.درهمین شرایط دشوارحتا یک زن ژورنالست و فعال حقوق زن هم پیدا نشد که در باره خشونت های خانوادگی بنویسد و روی مشکلات عدیده بانوان لحظه ای مکث کند.
اخبار تلویزیون ها را با برخی ازسایت های خبری منظم دنبال می کنم.اما فعالیت های خبرنگاران و فعالان حقوق زنان مایوس کننده است. زیرا درطول تاریخ مانند این روزها نیم جمعیت کشوریعنی زنان به حاشیه رانده شده اند.
در شرایط قرنطینه خانگی سبک زندگی مردم به هم ریخته و اختلافاتی که از قبل وجود داشته پررنگ شده‌است: « مردم قبلن خودآرام‌بخش‌هایی مثل کار،مغازه‌ گردی، خرید، یا سایرسرگرمی‌های هیجانی و عاطفی داشتند.» اما حالا باید تمام مدت خانه بمانند.
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ازهرسه زن دردنیا، یک زن در طول زندگی‌اش خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه می‌کند.مردان هم با خشونت خانگی مواجه می‌شوند اما شمار آنها با زنان قابل مقایسه نیست.
نگرانی از آینده‌ای مبهم و وخامت اوضاع اقتصادی خانواده‌ها به دلیل کرونا یکی از دلایل افزایش اختلافات است.بسیاری از مردم به نقطه‌ای رسیده‌اند که یا از قرنطینه بیرون می‌زنند تا درآمدی کسب کنند یا درخانه زیر فشار روانی یا از گرسنگی از بین می‌روند.
برای پیشگیری از فشارهای روانی، خستگی و افسردگی نیاز می رود که خانواد ه ها جریان کار و امور منزل خود را تنظیم نمایند. تمام اعضای خانواده باید در قسمت امور منزل مسوولیت بگیرند و در برابر کج فهمی از گذشت و شکیبایی کاربگیرند.تا زندگی هایی شان ازهم نپاشد.

منبع: رسانه های تصویری،صوتی ونوشتاری
شیرین نظیری