X

آرشیف

زراعـــــــت در افـغــــانستــــان
ژانویه 24, 2015

akarimi

 
در سالهای قبل و خصوصاً در چند سال اخیر استعمال جملاتی مثل  : افغانستان یک مملکت زراعتی است  ، تخمیناً 85 % مردم افغانستان از زراعت امرار معیشت می نمایند ، اقتصاد افغانستان متـــکی بر زراعت است ، زراعت مهمترین و بزرگـــــــترین ثروت ملی و سکتور تولیدی کــــشور است ، در بیانات اراکین دولت و متخصصین داخلی و خارجی و موسسسات امدادی تذکر داده شده است .
    با وجود شناخت حقایق فوق الذکر آنچه تا حال به آن توجه نا کافی مبذول گردیده اســـت ضرورت تبدیل موقف زراعت از شکل عنعنوی به اصطلاح بخور نمیر  و متکی بر عوامل طبیعی (بارندگی ، خشکسالیها ، آفات زراعتی ، سیلاب ها ) به شکل یک پدیده و معامله تجاری و اقتصادی می باشد تا از اســـــتعداد های تولیدی زراعت کشور استفاده اعظمی  ، موثر تر و اقتصادی تر صورت گرفته بتواند .
  افغانستان یک کشور زراعتی است . اکثریت مردمان سر زمین افغانستان از قدیمترین ایام تا امروز به کشت و زراعت سرو کار دارند . تقریباً 1بر 5 حصه تمام ساحه کشــــــور را زمین های زراعتی تشکیل میدهند . اما متاسفانه حاصلات زراعتی آن ، بنابر دلایلی روبه تقلیل نهاده که نه تنها حاصــلات ان به مقایسه کشور های جهان ، بخصوص کشور های همسایه خیلی کم است ، بلکه سالانه مقدار زیاد گندم ، برنج و غیره مواد خوراکه از کشور های دیگر وارد میگردد .
   یکی از عوامل پسمانی های زراعت همانا خشکسالی است که متاسفانه تا حال در کشور ما به حیث یک پدیده غیر قابل کنترول قبول شده است . نباید چنان باشد ، یعنی تاثیرات خشکسالی را مــــیتوان با تنظیم و استفاده بهتر منابع آب و آبیاری و بکار بردن تکنالوژی مناسب زراعتی تقلیل بخشید که این به تکنالوژی عصری و سرمایه گذاری کافی ضرورت دارد .
  دلایل کم شدن حاصلات زراعتی در وطن ما زیاد است از جمله میتوان علل زیر را ذکر کرد :
– نبودن امنیت کامل و سراسری در کشور در طی 3 ده اخیر.
– عوامل نا مساعد طبیعی از قبیل زلزله ها ، خشکسالیهای پی در پی ، سیـلاب ها ، ژاله ها ، امراض نباتی وغیره .
– کم شدن قوه نموی زمین به نسبت عدم استعمال کود حیوانی و کیمیاوی .
– استفاده از زراعت قدیمه .
– عدم رسیده گی مالکین  بزرگ در امور زراعتی .
– توجه نکردن به انتخاب  تخمهای اصلاح شده زراعتی نظر به اقلیم و آب و هوای نقاط مختلف کشور.
– فقر دهاقین .
– عدم موجدیت کوپراتیفهای دهقانی .
درین اواخر که مقدار بارنده گی برف و باران در کشور ما کم گردیده ، سبـــــــب کم شدن آب دریا ها ، کاریز ها ، چشمه ها ، و چا ه ها شده است ، این خشکسالیهای پی در پی بالای زراعـــــت و مالداری تاثیرات منفی نموده و مقدار محصولات زراعتی و مالداری را به حد زیاد کم ساخته است .
    پس چگونه میتوان حاصلات را زیاد کرد ؟ با رفع عوامل فوق ، اصـــــلاح و احداث انهار و بندهای آب گردان ، تحت زرع آوردن زمین های لا مزروع  ، استفاده از ماشین آلات زراعتی ، ترویج تخمهای اصلاح شده نظر به منطقه  ، استعمال کود ، ایجاد روحیه همکاری میان دهاقین، مجادله علیه امراض نباتی و غیره میتوان مقدار حاصلات زراعتی را بهبود بخشید  . مهمتراز همه موجودیت امنیت و صلح سراسری زیرا بدون صلح امور زراعت انکشاف کرده نمی تواند .
بنابر عوامل فوق یکی از وظایف مهم دســـــــــت اندر کاران بخش زراعت آوردن تغیر ذهنیت ها و تطبیق تکنا لوژی جدیدو ماشینی ساختن زراعت، تغیر زراعت عنعنوی به زراعت عصری میباشد .
   کارکنان زراعت باید این حقیقت را تبلیغ و تر ویج نمایند که محصولات زراعتی برای بهبود صحت و افزایش تولید به غذا ضرورت دارد . قســـــــــــمت اعظم مواد خام این غذا از زمین باید تکافو شود .سروی هاو تحقیقات زراعتی ثابت ساخته است که زمین های زراعتی کـــشور ما به صورت عموم به فقر 3 جز مهم مواد خام غذا ئی محصولات زراعتی یعنی نایتروجن ، فاسفورس و مواد عضوی مواجه میباشد .این کمبود موجب کسر تولید محصولات زراعتی گردیده اســـــت .برای جبران این نقیصه باید زمین های زراعتی با استعمال کود های کیمیاوی نایتروجن دار و فاسفورس دار تقویه گردند .اگر چه انبار حیوانی هم دارای این عناصر میباشد مگر از یک طرف فیصدی آنها بسیار کم است و از طرف دیگر مقدار تولید انبار حیوانی در کشور به مقایسه ضرورت زمین های زراعتی به صورت فاحش نا کافی میباشد .
 
تهیه کننده : احمد (کریمی)
غور
تاریخ 16/01 /  1390 شمسی مطابق 05/04/2011
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.