آرشیف

2022-10-14

جام غور

روایت یک عشق نافرجام؛ سراج‌الدین تیرباران و سلیمه حلق‌آویز شد

روایت یک عشق نافرجام؛ سراج‌الدین تیرباران و سلیمه حلق‌آویز شد

 

هرچند گروه طالبان همواره به نقض حقوق بشری در افغانستان متهم‌اند، اما دادگاه‌های صحرایی و اقدام‌های غیرمتعارف جنگ‌جویان این گروه در یک سال گذشته، نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است. جنگ‌جویان طالبان در ولایت غور مرد متهم به رابطه نامشروع را تیرباران و زن متهم به این قضیه را در یک اقدام غیرمتعارف به خانواده‌اش سپرده‌اند. بر‌اساس اظهارات منابع، زن متهم به رابطه نامشروع، قرار بود بدون محاکمه روز جمعه پیش‌رو توسط طالبان سنگ‌سار شود، اما پیش از مراسم سنگ‌سار، از سوی برادرش حلق‌آویز شده است.

سراج‌الدین به اتهام فرار از زندان از سوی طالبان تیرباران شد و سلیمه، زنی که با او ارتباط داشت، روز پنج‌شنبه، ۲۱ میزان، از سوی برادرش به قتل رسید.

این دو روز چهارشنبه به اتهام علاقه‌مندی و ارتباط با یک‌دیگر، از سوی طالبان بازداشت شدند. منابع به روزنامه ۸صبح می‌گویند که طالبان با زمینه‌سازی فرار، شب گذشته بهانه‌‌ای برای تیرباران سراج‌الدین یافتند و سلیمه را در این کشاکش، به خانواده‌اش سپردند.

این منبع می‌گوید که پس از بازداشت این دو در روستای برنجی ولسوالی دولینه و انتقال آنان به مقر ولسوالی، بسته‌گان سلیمه خواستار تیرباران شدن سراج‌الدین شده‌اند. طالبان به بسته‌گان این زن وعده سپردند که سراج‌الدین را به قتل برسانند. منبع می‌گوید که طالبان سراج‌الدین را شب‌هنگام به بهانه رهایی از زندان بیرون کرده و به اتهام فرار از زندان تیرباران کردند.

پس از تیرباران سراج‌الدین، بسته‌گان او این اقدام طالبان را یک‌جانبه دانسته و از مسوولان محلی این گروه خواستند که معشوقه او را نیز مانند سراج‌الدین مجازات کنند. منبع می‌گوید که طالبان به بسته‌گان سراج‌الدین دلیل آورده‌اند که این زن (سلیمه) حامله است و پس از وضع حمل، او را نیز خواهند کشت. این وعده طالبان اما قناعت آنان را حاصل نکرده، ولی از روی ناچاری مقام ولسوالی را ترک کرده‌اند.

منبع دیگری روز چهارشنبه در صحبت با روزنامه ۸صبح، به نقل از مقام‌های محلی طالبان در غور گفته است که حکم طالبان بر سلیمه این بوده تا پس از نماز جمعه پیش‌رو (امروز، ۲۲ میزان)، محاکمه صحرایی او برگزار شده و سنگ‌سار شود.

اما پیش از رسیدن جمعه، طالبان این زن را به خانواده‌اش تسلیم کردند. برادر سلیمه، چهارشنبه‌شب، خواهرش را حلق‌آویز کرد. منابع در ولسوالی دولینه تأیید می‌کنند که این زن به‌شدت شکنجه و سپس حلق‌آویز شده است. برادر سلیمه اکنون به جرم قتل خواهرش از سوی طالبان بازداشت شده و در زندان است.

فعالان حقوق بشر در ولایت غور با ابراز نگرانی از تیرباران شدن سراج‌الدین و قتل سلیمه، مجازات این دو تن بدون ارسال قضیه به محکمه را نقض حقوق بشر می‌دانند. به باور آنان، تیرباران کردن سراج‌الدین به اتهام فرار از زندان، توجیهی نامعقول و سپردن سلیمه به خانواده‌اش اقدامی غیرمتعارف و خلاف رسم و رواج‌های حاکم در کشور است.

به باور فعالان حقوق بشر، بدون تحقیق و طی مراحل قضیه از سوی نهادهای عدلی و قضایی، امکان پی بردن به اصل قضیه وجود ندارد و قضیه سلیمه و سراج‌الدین باید به محکمه مربوطه محول می‌شد تا طبق قوانین‌، ماهیت قضیه روشن می‌شد و این دو متهم یا مجازات می‌شدند و یا هم برائت حاصل می‌کردند.

عبدالله سروری (نام مستعار)، فعال حقوق بشر در ولایت غور، به روزنامه ۸صبح، می‌گوید: «این‌که چند نفر در سطح ولسوالی بر‌اساس خواست مردم، بدون تحقیق و طی مراحل قضیه در محاکم ثلاثه بر سر زنده‌گی یک انسان تصمیم بگیرند، بدون شک عدالت تأمین نمی‌شود و نقض حقوق متهم در چنین تصمیم‌گیری حتمی است.» این فعال حقوق بشر می‌افزاید: «طالبان باید بدانند که اکنون این گروه مانند گذشته یک گروه شورشی مخالف دولت نیستند که این‌گونه با زنده‌گی شهروندان، رفتار بدوی می‌کنند. این گروه با همه مشکلات‌شان فعلاً حاکمان این سرزمین هستند و نباید این‌گونه یک زن را به دست افراد غیرمسوول تسلیم کنند تا به‌شکل فجیع کشته شود.»

عبدالله سروری تأکید می‌کند که سپردن سلیمه به خانواده‌اش، بدتر از «محاکمه صحرایی» است و طالبان نمی‌توانند با این اقدام از مسوولیتی که متوجه آنان است، برائت حاصل کنند. او همچنان از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌خواهد تا مانع اقدام‌های خودسر جنگ‌جویان طالبان در ولایات شوند.

این‌همه در حالی است که طالبان در یک سال گذشته همواره به نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان متهم‌اند. نهادهای ملی و بین‌المللی فعال در عرصه حقوق بشر، همواره از طالبان خواسته‌اند تا به حقوق شهروندی و حق زنان احترام بگذارند؛ خواستی که طالبان تاکنون به آن وقع نگذاشته‌اند.

 

 ۸صبح، غور