آرشیف

2020-5-10

دیروز در غور چی گذشت؟

دیروز در غور چی گذشت؟

رویداد اعتراض مردم نسبت به توزیع ناعادلانه نان به ساکنان شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور پهلوهای پنهانی دارد. روایت‌های والی، فرمانده پولیس و یکی از منابع در شفاخانه ولایتی غور از هم متفاوت است. والی غور می‌گوید دو سرباز هنگام اعتراض مردم، با شلیک گلوله کشته شده‌اند و اجساد آنان در شفاخانه است.
فرمانده پولیس غور اما از کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن یک تن دیگر خبر داده و می‌گوید وابستگان سرباز کشته شده، جنازه را از شفاخانه بیرون کرده و دفن کرده‌اند. با این حال اما یک منبع معتبر در شفاخانه ولایتی غور به روزنامه ۸صبح می‌گوید که جنازه هیچ سربازی به شفاخانه منتقل نشده و فقط دو سرباز زخمی را به این مرکز منتقل کردند. او می‌گوید که هر دو سرباز زخم‌های سطحی داشتند و با درمان سرپایی، مرخص شدند.
روایت‌های ضد و نقیض والی و فرمانده پولیس غور یک روز پس از نشر خبر کشته شدن دو سرباز نیروهای پولیس هنگام اعتراض پر تنش مردم در برابر دفتر والی غور، روایت‌های مسوولان محلی این ولایت متفاوت است.
ناصر خاضع، والی غور در گفتگو با روزنامه ۸صبح، به نقل از فرماندهی پولیس این ولایت می‌گوید که دو سرباز نیروهای پولیس در جریان اعتراض دیروز کشته شده‌اند. آقای خاضع می‌افزاید که اجساد دو سرباز نیروهای امنیتی "احتمالا باید" در شفاخانه ولایتی غور باشد. وی در مورد هویت سربازان سخنی نمی‌زند. اعتراض دیروز مردم مقابل دفتر والی غور در واکنش به توزیع ناعادلانه نان به نیازمندان ساکن فیروزکوه، مرکز ولایت غور برپا شده بود.
اعتراض مردم پس از نیم ساعت از آغاز، به خشونت گرایید و با گذشت چند دقیقه، جنازه چند معترض بر زمین افتاد. پولیس با شلیک مستقیم به سمت آنان، تلاش کرده بود که جلو ورود آنان به داخل صحن دفتر والی این ولایت را بگیرد.
با اینکه والی غور به نقل از فرماندهی پولیس این ولایت شمار سربازان کشته شده را دو نفر اعلان می‌کند اما فرماندهی پولیس غور می‌گوید که فقط یک سرباز کشته شده است.
محمد امین احمدزی، فرمانده پولیس غور به روزنامه ۸صبح می‌گوید که در پی شلیک گلوله افراد ناشناس که در پی سمت و سو دادن معترضان بودند، یک سرباز جانش را از دست داده و یک سرباز دیگر از ناحیه سر به گونه شدید زخمی شده است. وی می‌افزاید که سرباز کشته شده در ولسوالی چهارسده این ولایت وظیفه داشته اما دیروز برای سپری کردن تعطیلات به مرکز شهر آمده بوده است. به گفته وی، "افراد مسلح ناشناس" که در جمع معترضان بودند، با دیدن لباس نظامی وی، بر او شلیک کرده و وی را از پا در آوردند.
آقای احمدزی تصریح می‌کند که در گزارش ابتدایی، به فرماندهی پولیس غور خبر رسید که دو سرباز کشته شده اما گزارش‌های بعدی نشان داد که یک سرباز جان باخته و سرباز دیگر از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. او اضافه می‌کند که سرباز زخمی فعلا در بیهوشی کامل به سر می‌برد. فرمانده پولیس تصریح می‌کند که که جسد سرباز کشته شده به همراه فرد زخمی به شفاخانه ولایتی منتقل شده بود اما حوالی عصر، وابستگان سرباز کشته شده، جنازه وی را از شفاخانه تسلیم شده و "احتمالا" دفن کرده‌اند. فرمانده پولیس غور در مورد هویت این دو سرباز سرنخی به دست نمی‌دهد.
جنازه‌ها به شفاخانه نیامد
با این که روایت والی و فرمانده پولیس ولایت غور از حادثه دیروز این ولایت متفاوت است اما یک منبع معتبر در شفاخانه ولایتی غور با حفظ هویت به روزنامه ۸صبح می‌گوید که جنازه هیچ سرباز نیروی امنیتی به این مرکز درمانی منتقل نشده است. این منبع می‌افزاید که تمام دیروز را در شفاخانه وظیفه اجرا کرده اما اصلا شاهد انتقال اجساد سربازان کشته شده به این مرکز درمانی نبوده است.
او می‌گوید که ساعتی پس از فروکش کردن اعتراض‌ مردم و درگیری مسلحانه پولیس با مردم، دو سرباز زخمی را به شفاخانه منتقل کردند. به گفته وی، هر دو سرباز نیروی پولیس زخم‌های سطحی داشتند و حتی هنگام درمان، با دکتران صحبت می‌کردند.
به گفته وی، تمام اجساد قربانیان نیروهای امنیتی و جنازه‌های غیرنظامیان، همیشه به سردخانه شفاخانه ولایتی غور منتقل می‌شود. او می‌گوید که کلینیک داخل فرماندهی پولیس غور مکانی برای نگهداری جنازه‌ها ندارد.
عاملان قضیه شناسایی شوند
کرام‌الدین رضازاده، عضو مجلس نمایندگان کشور هم به این نظر است که در جریان اعتراض مردم و درگیری پولیس با آن‌ها، سرباز نیروهای پولیس زخمی نشده است.
آقای رضازاده احتمال می‌دهد که وضعیت صحی یکی دو سرباز وخیم بوده باشد اما تاکید می‌کند که بر بنیاد یافته‌های وی، هیچ سربازی جانش را از دست نداده است. وی شلیک گلوله نیروهای امنیتی بر مردم را نکوهش کرده و از دولت تقاضای پیگیری عاملان تیراندازی به سمت مردم را دارد.
دیروز طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله با نشر اعلامیه‌ای از پیگیری "همه جانبه" رویداد دیروز ولایت غور خبرداد.
حالا مردم و شورای ولایتی غور از وزارت داخله می‌خواهند که عامل یا شلیک گلوله به سمت مردم شناسایی شده و به پنجه قانون سپرده شود.

گزارشی از سیدحسن حسینی: