آرشیف

2023-8-28

سلیمان کبیر نوری

درخشش دخت افغانستان تبار در چکاد بلند موسیقی کلاسیک اوپرا در اروپا

درخشش دخت افغانستان تبار در چکاد بلند موسیقی کلاسیک اوپرا در اروپا

همه نیک میدانیم که آدمیزادگان استعداد ها و قابلیت های بالقوه ی عظیمی دارند. اینکه در دوران های بدوی و پیشامدرن در عرصه های گوناگون نوابغ، قدر قدرتان علمی، هنری و فرهنگی منجمله استادان و پیشروان شگفت انگیز هنر موسیقی ظهور کرده اند، برهان این مدعاست؛ منتها عده ی بزرگان  مورد نظر ما در آن دوران ها بنابر محدودیت ها در آموزش و پرورش و نیز سطح پایین عمومی دانش ها و فنون انگشت شمار بوده است.

خوشبختانه در دوران کنونی که عصر مدرن شمرده میشود، به ویژه در کشور های انکشاف یافته و مترقی هم کمیت ها و هم کیفیت ها در علوم و هنر ها، در پرورش، تبارز استعداد ها و قابلیت های بشری، عمق و پهنای گسترده بسیاری یافته است. این حقیقت بدان معنی نیست که اکنون افراد بشر جا در جا و خود بخود شگوفان و کامل میشوند. بدون آموزش و فراگیری ساینتیفیک و اکادمیک سختکوشانه و نسبتا طولانی درهریک بخش یا عرصه ی مطمع نظر، پیامد کمال مطلوب به دست نمی آید.

با مسرت آگاه شدم که دکترلیلا جان شیرزی، دخت رفیق عزیز و شفیق دوران تحصیل ام، رفیق فرید شیرزی عزیز، با تدویر کنسرت های عدیده در سطح اروپا؛ امروز، شور و هنگامه برپا کرده است.

شوربختانه این کمینه بی خبر از خبر، بی خبر از بلند تازی های لیلا جان در کسب تحصیل و امر ممارست سخت برای درنوردیدن مراحل علمی و تسخیر چکاد های بلند موسیقی کلاسیک اوپرا( سوپرانو) در اروپا تا این حد و مرز، آگاهی نداشتم.

پس از حصول پیام و متنی در مورد چگونگی  درخشش این ستاره ی تابناک موسیقی کلاسیک اوپرا، واقعن سخت شگفت زده شدم.

 

درخشش دخت افغانستان تبار در چکاد بلند موسیقی کلاسیک اوپرا در اروپا

 

این پیروزی شگرف دکتر لیلا جان شیرزی را به دوست و رفیق دوران نوباوگی و جوانی ام  رفیق فرید شیرزی عزیز، فامیل و خانواده و سایر هم میهنان تبریک و تهنیت میگویم.

آرزومندم تا دکتر لیلا جان شیرزی، قلل بلند موسیقی را یکی پی دیگری تسخیر نماید و افتخار و مباهات بیشتری را نصیب  فامیل، هموطنان و مکتب عرصه ی موسیقی ی کلاسیک اوپرا در سطح جهان گرداند.

یکبار دگر برای ایشان  صحت و تندرستی، موفقیت های شگرف و تابناک در زندگی شخصی و کار و پژوهش های بلند آموزه های موسیقی آرزو می برم.

اینک متنی از کارکرد های لیلا جان شیرزی در عرصه ی موسیقی کلاسیک اوپرا را که برایم ارسال شده است، خدمت عزیزان پیشکش می نمایم:

 

“داکتر لیلا شیرزی در استیژ بزرگ کنسرت کلاسیک‌های اوپرا در کشور سویدن

در تداوم کارخستگی ناپذیر استاد هنر و آواز خوان اوپرا ( سوپرانو ) افغانتبار ، لیلا جان شیرزی قرار است برای اولین بار کنسرت بزرگ را در همسوئی با خوانندگان بزرگ موسیقی کلاسیک اوپرا و پاپ سویدن هریک‌ ( Loa Falkman) ، ( Isabel Piganiol) ، (Richard Lindgren )  و(Miriam Aïda ) و دیگران در تالار (Moriska paviljongen)  شهر مالمو سویدن در تواخرماه اگست سال ۲۰۲۳ برگزار نماید که اجرای آهنگ های مشترک از کلاسیک های اوپرای ایتالیا با آوازخوان های نامدار اوپرای سویدن بخش اصلی این مناسبت هنری خواهد بود.

سایت افغانها در سال 2020 مطلب زیر را در مورد لیلا شیرزی نشر کرده بود:

”لیلا شیرزی داری تحصیلات عالی  پنج ساله بدرجه ماستری در اکادمی عالی موسیقی در رشته اوپرا( opera) از شهرLviv می باشد که بعدا بمدت سه سال در  ( کنسرواتوریم ) اکادمی عالی موسیقی کشور ایتالیا تحصیل و به دریافت درجه معادل دوکتورا و لقب Soprano [  سوپرانو( Soprano‎) نام بازه‌ای از صدا در موسیقی و گونه‌ای از صدای بسیار زیر (متضاد بَم) زنان در خوانندگی و اپیرا  است. صدای سوپرانو بالاترین فرکانس در صدای انسانی را دارد و معمولاً نقشهای اصلی را در اپرا می‌گیرد. منبع: ویکی پیدیا] نائل می گردد.

لیلا شیرزی با سرودن آهنگ های مشهور از بزرگترین موسیقی دانان جهان چون موسرت ، باخ ،رحمانینوف ، بتهوفن شتراوس در بزرگترین تالار های اوپرای جهان بطور مسلط به پنج زبان بین المللی چون ایتالیایی ، انگلیسی ، روسی،آلمانی و فرانسوی آثار و آهنگ  های اپرایی را اجرا می نماید . لیلا شیرزی جهت اشتراک در چندین دور از رقابت های جهانی برای انتخاب بهترین آواز اوپرا در کشور های مختلف جهان از جمله  اتریش ، فرانسه ، سویس ، آلمان ، ترکیه ، ایتالیا ، دنمارک و سویدن اشتراک نموده که در فرایند سلسله رقابت  های جهانی بهترین آواز اوپرا بنام (Leopoldo Mugnone citta Caserta со) در سال ۲۰۱۴ منعقده کشور ایتالیا ، برنده مقام اول و مفتخر اخذ مدال طلا گردید .

لیلا شیرزی بر علاوه از تحصیلات هشت ساله عالی و اکادمیک اش ، به آموزش های تخصصی و حرفوی اش در چندین دور در نقاط مختلف جهان و در مشهور ترین اکادمی های اوپرای دنیا  چون اتریش ، ایتالیا و سویس به غنامندی علمی و مسلکی اش پرداخته است .

لیلا شیرزی بصفت اولین (Soprano) افغان الاصل رسما در تاریخ این عرصه فرهنگ و هنر  در سطح جهانی درج گردیده است.

لیلا شیرزی در سال  ۲۰۲۰، در جمع  ۱۰ تن از زنان موفق و تاثیر گذار افغانستان در داخل و بیرون از  کشور قرار گرفت .

لیلا شیرزی متاهل می باشد و با آقای انجنیر نوید نظری ازدواج نموده است و دارای یک فرزند به اسم ماری می باشد.”

این رویکرد منحصر بفرد ‌و بی پیشینه هنری را پیشاپیش برای لیلا جان شیرزی ‌‌،آقای فرید شیرزی  پدر داکتر لیلا شیرزی در شهر استاکهولم سویدن زندگی میکند و یکی از ادمین های افغانهای سویدن میباشد، جامعه هنری و دوستداران موسیقی صمیمانه تبریک‌ و‌ تهنیت می گوییم و موفقیت های از این دست در عرصه ی جهانی و در تالار های بزرگ‌ را برایش آرزو می بریم .

سرش سلامت ، کامیابی و سرفرازی همدم لحظه هایش باد!”.