X

آرشیف

خــــــــــروج نيروهاي خـــارجـــي و هـــراس افگني سرد

هرچند در مورد مشروعيت حضور نظاميان خارجي به سركردگي ايالات متحده امريكا، نحوه ي عملكرد و عمليات هاي صورت گرفته از سوي آنها، شك ، ترديد، گمانه زني ها ودر نهايت مخالفت هاي آشكار و پنهان وجود داشته است. در مدت يازده سال حضور قوت هاي خارجي در افغانستان ، همواره مورد مخالفت هاي طالبان به صورت عملي و رو در رو، انتقادهاي نهاد هاي مذهبي- اجتماعي و حتا در مورد هاي خاصي چون عمليات شب هنگام ، ريس دولت افغانستان ، همواره موضع گيري هاي شديدي داشته است.
در برخي مورد ها مردم در ولايات مختلف با راه اندازي راه پيمايي هاي گسترده ، مراتب انزجار و مخالفت هاي شديد شان را نسبت به اين عملكرد ها نشان دادند.
با وجود اين همه، ضروت است كه در مورد حضور خارجي ها و نيز خروج احتمالي آنها پس از سال 2014 با در نظر داشت واقعيت هاي موجود در افغانستان و شرايطي كه بر ما وارد است، همه جانبه قضاوت شود. اينكه عمليات شب هنگام نظاميان خارجي ، كشتارهاي مرموز و يكجايي مردم ملكي و بي گناه، عدم مشوره ي آنها با ارگان هاي امنيتي افغانستان و ديگر مورد ها به هيچ وجه قابل توجيه نيست ، و اما مي بايست شرايط امنيتي، تهديدهاي قابل پيشبيني و موجود در افغانستان از جانب مخالفان دولت، ظرفيت پايين ارگان هاي امنيتي افغان، عدم برخورداري منابع و زير بناهاي قوي اقتصادي و ديگر موردها به خوبي مي رساند كه حضور آنها علي الرغم مخالفت ها و حدس و گمان هاي به شدت منفي، به نحوي به منفعت صلح، امنيت، شكوفايي و ارتقاي ظرفيت هاي نظامي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي افغانستان است.
ظرفيت سازي ، تعليم و تجهيز پوليس وارتش ملي افغانستان، راه اندازي عمليات مشترك عليه دهشت افكني، كمك هاي مالي ولوژستيكي و غيره موارد مهم از جمله ي مسووليت هاي مهمي نيروهاي خارجي طي سالهاي حضورشان در افغانستان بوده است. با در نظر داشت همه ي اين مسايل و با در نظر داشت مسووليت هاي كه بر عهده ي اين نظاميان گماشته شده است. مهم تر از همه اينكه اين نظاميان از فرسنگ هاي دور با تقبل خطرهاي قابل پيش بيني براي تامين صلح و آرامش عمومي به افغانستان آمده اند.
ده ها هزار افراد غربي در طول اين سالهاي جنگ در افغانستان جان هايشان را از دست دادند. در حدي قابل تامل و خالي از هدفمندي نيست. پس به اين نتيجه ميرسيم كه حضور اين نيروها خالي از هدفمندي نبوده ، در پس اين جنگ جاري سياست گذاري ها واهداف دراز مدت در سطح منطقه مطرح است.
نه نشان دادن مخالفت ها به گونه ي افراطي آن و نه واگذاري نيروهاي خارجي به حال خودشان كه به گونه ي خودسرانه كه هركاري كه دلشان خواست انجام دهند، راه حل پاياني حل بر قضيه ي افغانستان نيست . در چنين برهه ي مردم افغانستان بايد با حوصله مندي تمام و با تكيه بر خرد و تعقل انساني، ضمن در نظر گرفتن جو حاكم فرهنگي و درزهاي موجود پس از ساليان دراز جنگ و اختناق در افغانستان، در اين مورد ها قضاوت واقع بينانه داشته باشند واز هر نوع پيش داوري و قضاوتي كه منجر به فروپاشي ذهنيت ها در مردم شود، خود داري كنند. اين نوع پيش داوري ها در واقع زاينده ي مشكل هاي وافر فرا روي مردم رنجور افغانستان خواهد شد واين موضوع به ويژه در چنين برهه ي حساس زماني ، در حاليكه مردم با اميدواري توام با نگراني به آينده ي مبهم خويش نظاره گرند، كار درستي نيست.
و اما حرف بسيار مهم اينكه در اين اواخر آوازه هاي زيادي در مورد خروج نيروهاي نظامي غربي از افغانستان زبانزد رسانه ها و نيز افكار عامه از سبب پوشش گسترده و رسانه يي شدن اين موضوع نيز به شدت به اين موضوع دامن زدند و در واقع روحيه عمومي را تا حدي خدشه وارد كرده است.
و اما مردم افغانستان كه ساليان دراز مورد هجوم و تاخت و تاز قدرت ها و موضع گيري هاي جبهات داخلي قرار گرفته است، در واقع خاطره ي نا خوشي از چند دهه ي اخير در ذهن دارند. بهتر است بگوييم كه مردمي كه ساليان دراز رنج و محنت جنگ و اختناق را با خون و پوست خود لمس كردند. درد ها وآلام فراوان دارند كه مدت هاي زيادي ميتوان به سادگي تصور كرد كه تا ساليان دراز اين محنت هاي ذخيره شده بسنده ي زندگي آنهاست.
رسانه و سازمانهاي اطلاع رسان ديگر مامور به آوردن اينگونه ذهنيت هاي منفي نيستند. بل مسووليت هاي زيادي ديگري بر عهده ي انها بار نهاده شده است كه مي بايد به آنها بپردازند ، نه اينكه بدون در نظر داشت جو حاكم اجتماعي و بدون برخورداري از مطالعات محيطي يك جغرافيا، ذهنيت ها ي منفي را به خورد مردم بدهند و يا انگيزه هاي منفي را بر روان مردم تزريق كنند.
در نتيجه ميتوان گفت كه دلهره آفريني وتخريش افكار عامه از جانب رسانه ها خلاف مقتضيات اخلاق رسانه ي و كار عبث و واهي است. و اين در واقع راه اندازي جنگ سرد در ميان مردم ماست.

نام: محمدحنیف فرزند محمدظریف محصل صنف سوم دپارتمنت رادیو- تلویزیون
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.