آرشیف

2014-12-13

شیخ احمد غوریانفر

حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و جنبش ملی اسلامی از نامزدی حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کردند

 بیشتر طرفداران این احزاب، هزاره ها و ازبک های افغانستان هستند. کارشناسان مسائل سیاسی در افغانستان می گویند این توافق بعد از ماه ها مذاکره بر سر تقسیم قدرت حاصل شده است.
کارشناسان مسایل سیاسی می گویند دلیل طولانی شدن این مذاکرات گرفتن اطمینان از آقای کرزی برای تقسیم قدرت بوده است.
پیش از این گمانه زنی هایی در مورد حمایت این دو حزب از دکتر عبدالله عبدالله، وزیرخارجه پیشین افغانستان وجود داشت. اما اعلام حمایت رسمی رهبران این حزب از آقای کرزی به این گمانه زنی ها پایان داد.
محمد محقق و ژنرال عبدالرشید دوستم رهبران این احزاب، در انتخابات گذشته از نامزدهای انتخابات و از رقبای آقای کرزی بودند.
مساله قومی در افغانستان از حساسیت بالایی برخوردار است و مردم این کشور سال ها بر سر جایگاه قومی و نقش رهبران قومی خود در قدرت سیاسی باهم جنگیده اند، شاید به همین دلیل است که همه نامزدها سعی دارند ترکیب قومی را در انتخاب معاونان خود رعایت کنند.
حامد کرزی مارشال فهیم را که از فرماندهان مطرح جهادی و تاجیک تبار است به عنوان معاون اول خود برگزیده است.
آگاهان مسایل سیاسی افغانستان می گویند، حمایت "حزب وحدت مردم" و " جنبش ملی" که حمایت طیف وسیعی از هزاره ها و ازبک هارا باخود دارند، حامدکرزی را نسبت به رقبایش در موقف برتری قرار می دهد.
با پیوستن این احزاب به آقای کرزی، این نامزد انتخابات می تواند استدلال قوی تر داشته باشد که اقوام افغانستان از او حمایت کرده اند.
اگرچه نامزد های دیگر نیز معاونان خود را از میان اقوام غیر از خود برگزیده اند.
از میان بیش از صد حزب و سازمان سیاسی که در وزارت عدلیه/ دادگستری افغانستان ثبت هستند، این نخسین احزابی است که به صورت رسمی حمایت شان را از نامزد خاصی اعلام می کنند.
رابطه رهبران این احزاب با آقای کرزی در هفت سال گذشته پر فراز و نشیب بوده است.
محمد محقق که وزیر برنامه ریزی آقای کرزی بود در اثر اختلافش با رئیس جمهور نتوانست بیشتر از چند ماه به کارش در کنار آقای کرزی ادامه دهد. او بعد از آن که از کابینه حامد کرزی بیرون آمد بارها از دولت آقای کرزی به دلیل آنچه تقسیم نا عادلانه کمک های جامعه جهانی می خواند، شدیدا انتقاد کرد.
تنش میان ژنرال دوستم رهبر جنبش ملی و آقای کرزی نیز در مواردی شدید تر از این بوده است.
در زمستان سال گذشته نیروهای امنیتی خانه ژنرال دوستم را محاصره کرند و به او اعلام کردند که خود را به پلیس تسلیم کند، محافظان ژنرال دوستم که لباس و سلاح های جدید تر از نیروهای دولتی داشتند به شدت از رهبرشان دفاع کردند اما این تنش سبب شد تا ژنرال دوستم علی الرغم خواست خودش ماه ها در کابل بماند و به زادگاهش در شمال باز نگردد.
ائتلاف های سیاسی در افغانستان به شدت شکننده بوده است و آنگونه که کارشناسان مسایل سیاسی می گویند هیچ ضمانتی برای ثبات موضع احزاب سیاسی در این کشور وجود ندارد.
به نظر می رسد با نزدیک شدن زمان انتخابات در افغانستان، موقف احزاب سیاسی دیگر نیز مشخص خواهد شد.