X

آرشیف

حتی بی خبری از احکـــام قانون عذر پنداشته نمی شود !

 

قانون اساسی افغانستان در ماده پنجاه و شش خویش صراحتا تصریح نموده که : پیروی از احکام قانون اساسی ، اطاعت از قوانین و رعایت نظم و امن عامه وجیبه تمام مردم افغانستان است . بی خبری از احکام قانون عذر دانسته نمی شود .
اما امروز به ولایت غور ما شاهد هستیم که مقامات بلند رتبه از قانون سرکشی می کنند ! آیا قانون تنها به افراد فقیر و بی بضاعت قابل تطبیق است یا اینکه مسولین هم باید تحت یک نظم و دسیپلین مطابق به قانون حرکت کنند ؟ سوالیست که باید مقامات پاسیخ گو باشند مخصوصا کسانیکه در راس قرار دارند و صاحب چوکی های فرمایشی هستند . 
در جامعه وقت سخن از قانون می شود و مفهوم قانون به اذهان ملت رسانیده می شود باید همان قانون خصیصه عمومی بودن را دارا باشد و گر نه بی مفهوم خواهد بود که ما حرف از قانون بزنیم با تاسف که به غور امروز قانون مسخره شده .
به ولسوالی دولتیار شاهد بودم که چندین بار آب جوی خشک شد از طرف یک عده افراد غیر مسول و خود خواه ، با وجود که کشت یکهذار خانه از بین می رفت در اثر گرمی هوا و کم آب بودن ؛ اما وقت به مردم گفتم چرا شکایت نمی کنید ؟ در جواب می گفتند : ای بابا به کی شکایت کنیم ، قانون نیست هر کس واسطه داشت زور داشت ، دعوی به نفعش فیصله می شود . بناء فایده ندارد که چند روز دیگه خود را بیکار کنیم و پشت اد اره والی و محکمه بگردیم وسرگردان شویم . هم چنان زمانیکه سفر داشتیم به طرف هرات وقت به ولسوالی دولینه نزدیک شده بودیم که چند نفر از افراد مسلح غیر مسول موتر را استاده نموده اند و از دریوری که ما سوار موترش بودیم یک مقدار پول می خواستند ا ما دریور با وجود یکه خوش به نظر می رسید مقدار پولی را که خواسته بودند برایشان داد ، من تعجبت کردم و به دریور گفتم چرا به افراد غیر مسول پول می دهید ؟ به جواب گفت : برادر تو مسافر هستی اما راهی ما همین است ، اگر پول نمی دادم دوباره برگشتن محال بو د . مثال های زنده دیگر هم داریم که از حوصله این نوشته خارج است .
علت چیست ؟ چرا قانون مسخره و مردم از آن فرار می کنند ؟ به نظر من چون کسانیکه چوکی های فرامایشی گرفتند به اساس لیاقت وشایستگی نگرفتند ، بلکه معیار انتصاب شان شخصی بوده ، به اساس مصلحت یک فرد انتصاب شدند و یا هم به اساس مصلحت چند نفر واسطه و پارتی ، هم حزب ، هم گروه ویا هم شاید معیار انتصاب شان یک مقدار پول بوده که به مقامات به عنوان تحفه یا شرینی « رشوت » داده اند . به همین دلیل ما شاهد بی نظمی ها ، کمبودی ها ، فساد ، هیچ کاری ها ، خشونت ، عقب ماندگی ، اداره ناسالیم و… غیره هستیم . بر علاوه ملت هم تا جای در تطبیق قوانین مقصر هست ؛ خودسری ها و بی نظمی های افراد زور مند و به اصطلاح کسانیکه مسلح هستند باعث شده که تطبیق قوانین به کندی پیش رود بطور که شاید و باید تطبیق شود ، نمی شود . چرا مردم از قانون می خواهند فرار کنند ؟ سوال که در ذهن هر فرد جامعه خطور می کند. فکر کنم نظام قبیلوی و دلایل چون ، قومی ، نژادی ، سمتی و … باعث شده که یک قوم حتی از فرد مجرم که عضو همان قوم است دفاع کند ، چون به نظر آنها اگر از مجرم قبیله یا طایفه دفاع نشود به آبروی هما ن طایفه صدمه وارد می شود و از طرف دیگر قوماندان های محلی تطبیق قوانین را به نفع خود نمی بینند به همین دلیل بی نظمی را نسبت به تطبیق قوانین تر جیح می دهند . متاسفانه یک عده قوماندان های محلی داریم که از راه های غیر قانونی امرار معیشت می کنند و از همین رو روز گار بهتر را در جامعه دارند و صاحب پول و ثروت می باشند وافراد فقیر از ترس اینکه مبادا روزی تنها نمانند مجبور هستند که از یک قوماندان پیروی کند و گرنه در جامعه جای برای زیستن نخواهند داشت .
پس در نتیجه می توان گفت که تاثیرات سی سال جنگ تا هنوز در ملت اثر گذار است که در نتیجه بی نظمی ها را به بار آورده و مردم به اصطلاح معتاد به بی نظمی و زور گوی شدند و از طرف دیگر دولت هیچ اقد امات را در زمینه انجام نداده و متاسفانه خود دولت تا هنوز چالیش ها و مشکلات زیادی در پیش رو دارد که توان اصلاح آنها فعلا از عهده دولت نیست.

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.