آرشیف

2016-8-17

غلام رسول مبین

جنگ جای یا اجل جای

بسم الله الرحمن الرحیم

همه از تاریخ و سابقه یی باستانی ولایت غور باخبر اند. نیازی نیست که درمورد کهن بودن ویا باستانی بودنش چیزی نوشته شود. ولی، یکی از جمله 10 واحداداری ولایت غور "پسابند" میباشد. پسابند که از نامش پیداست غلتیده در بین کوه های بلند و صخره یی به فاصله 170 کیلو متری سمت جنوب غرب ولایت غور با داشتن بیشتر از 223 قریه به مرکزیت "شین کوت" واقع است.
ساحات پرنفوس و مهم آن از جمله کاکری، سینَی و سنگان، نورک، تلخک و … به دست طالبان ویا همان مخالفین مسلح دولت میباشند. بنابر اختلافات ذات البینی، موجودیت گروه های مسلح غیرمسوول، دست داشتن بعضی از بزرگان و مقتدرین غور در قضایای پسابند، عدم توجه حکومت محلی در قدم اول و حکومت مرکزی در گام دوم روحیه مردم را طالبانی کرده است و بدبختانه در طی 15 سال حکومات گذشته دروازه های مکاتب به روی دختران کاملا بسته و به روی پسران مقطعی بسته بوده است که برای فعلا نه خبری از معارف است و نه خبری از مکاتب.
از وقتیکه فرمانده عبدالله خان به صفت فرمانده پولیس پسابند ایفای مسوولیت میکرد برای مخالفین بسیار و سخت دشوار بود که همیش برای دولت و نیروهای دولتی صدمه وارد نمایند. با تاسف که موصوف را براساس یک برنامه ریزی ناجوان مردانه از میان برداشتند و شهیدش نمودند. اینست که بعد از شهادت دگروال عبدالله خان اوضاع امنیتی و اوپراتیفی پسابند بیشتر از پیش وخیم و ناگوار شد.
حمله مخالفین با داشتن سلاح های مدرن، دوربین های شب بین و سلاح های دوربرد در شب 13/14 اسد 1395 که به تعداد 6 تن از نیروهای امنیتی را شهید و 7 تن دیگر را زخمی نمود ، نمادی از رهبری ضعیف پولیس هم در سطح ولایت و هم در سطح ولسوالی پسابند میباشد. از آغاز تاریخ مزبور الی اکنون که اکنون است طالبان درین ولسوالی فعالیت های گسترده داشته و صدمات سختِ را در پیکره یی دولت وارد نموده اند که همانا به شهادت رسانیدن دگروال محمد زمان عظیمی یک تن از فرماندهان سابق و دلسوز ولایت غور میباشد.  
گرچه براساس فرامین الهی "هیچ انسانی بر انسان دیگر برتری ندارد ، الی به تقوا" ولی شهادت نموده شخصیت های زیر که از جمله نظامیان ذبده و زبردست غور میباشند دلهای تمام ما را جریحه دار ساخته و اگر این وضعیت بیشتر تداوم پیدا کند به اندیشه یی من روحیه یی مردم را بیشتر طالبانی و ضدحکومتی میسازد:

1.  شهادت دگروال ذین العابدین خان از ولسوالی تیوره – نظامی سابقه دار و آمر حقوق بشر فرماندهی پولیس غور در جریان سال 1394 در پسابند.

2.  شهادت دگروال شعیب بخشی از بدخشان – فرمانده اردوی ملی در غور در جریان سال 1394 در مربوطات دولینه – پسابند.

3.   شهادت دگروال عبدالله خان از ولسوالی دولتیار – فرمانده پولیس پسابند در سال  1395 در پسابند.

4.   شهادت دگروال محمد زمان عظیمی از شهر چغچران منطقه مرغاب – آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت غور در جریان ماه اسد 1395 در پسابند.

5.   شهادت امیر محمد غیرت از شهر چغچران – یک تن از تحصیلکردگان نظامی در دانشگاه نظامی کشور و شخصیت مسلکی در جریان ماه اسد 1395 در پسابند.

6.   و شهادت ده ها تن از نیروهای امنیتی ولایت غور در پسابند. طبق یک برآورد توسط رسانه ها از دو سال قبل الی اکنون حدودا به تعداد 170 تن در نبردهای ولسوالی پسابند جان داده اند به استثنای مخالفین.

پوسته ها و سنگرهای مهم و اساسی پسابند که همیش در آنها نیروهای دولتی بیشترین تلفات جانی و خسارات مالی را متحمل شده و میشوند یکی به نام "جنگ جای" و دیگری به نام "پوسته/سنگر مدیرا" میباشد. بخاطریکه در جریان اوایل حکومت کرزی مناطق امن بود موسسه مدیرا در ولسوالی های پسابند و تیوره بیشترین فعالیت را داشت بروی همین ملحوظ یک پوسته به نام آن موسسه مسما شده است.
ازینکه غوری ها از همه بیشتر متفرق و ناهماهنگ هستند همیش تلفات بیشتر را ایشان متقبل میشوند. در سابق ها یک ضرب المثل بود که اگر کدام جنرالی در یک نبرد نظامی به شکست سخت مواجه شود رتبه یی جنرالی را میاندازد به زمین ولی افسوس درین کشور چیزی به نام حس مسوولیت پذیری و حسن وطن دوستی نیست. همه وقت چی در چهارسده و چی در پسابند که مشکلات نظامی رخ میدهد نظامیان غوری را روان مکنند. مثل که اینها پیش مرگ باشند.
شاهد هستیم که دگروال محمد دریاباز و مرحوم محمد زمان عظیمی را هروقت در پسابند میفرستند ولی از جنابان عالی و جنرالان عالی هریک جنرال غلام مصطفا محسنی فرمانده پولیس غور، جنرال امیر جان رییس امنیت ملی غور و جنرال جمعه معاون اول امنیت ملی غور خبری نیست و اصلا درین نبردها فرمانده نظم عامه محترم دگروال محمود اندرابی که به اساس پیشنهاد و تلاش های نهادهای مدنی غور به رتبه دگروالی رسیده است در غور حضور ندارند.
ای غوری های عزیز: بیایید متفق و موافق شوید و از همدیگر پذیری و علفت با همدیگر لذت ببرید که همانا تباهی در نفاق است.

باحفظ حرمت
غلام رسول مبین
شهر چغچران – غور
27 اسد 1395 هـ.ش.