آرشیف

2014-12-26

امین الله سعيدي

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

بنام ایزد تعالی
روز سه شنبه مورخ 14/5/1393 مصادف با 5 اگست 2014 همایش « تقدیر و ارج گذاری از رسانه ها » از سوی نهاد فرهنگی توسعه ملی و مشارکت نهادهای مدنی دیگر و با هدف رشد خلاقیت و آفرینش های رسانه ی خبرنگاران رسانه های صوتی , تصویری و چاپی این ولایت و نیز ایجاد اتحاد بین همه رسانه ها در سالون کنفرانسهای مقام ولایت غور برگزار شد .
در نخست ؛ این همایش با تلاوت چند از آیات متبرکه قرآنکریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی افغانستان آغاز یافت . در این همایش که جمعی از روئسا و معاونین ادارات دولتی , جوانان فرهنگی و دانشجویان , جمعی از زنان , اعضای جامعه مدنی و اعضای نهادهای فرهنگی حضور داشتند , محترم نورمحمد نور به نماینده گی از ولایت , جنرال قایم فرمانده پولیس غور , محترم فرید شیرزی مسوول نهاد فرهنگی توسعه ملی , محترم عبدالستار دولتی یکتن از اعضای نهاد فرهنگی توسعه ملی , محترمه معصومه انوری رئیسه امور زنان و محترم عبدالقدیر غفوری مسئوول اتحادیه صنفی خبرنگاران در غور از جمله کسانی بودند که در این همایش سخن گفته و به خوانش مقالات شان پرداختند .
در این همایش محترم نورمحمد نور به نماینده گی از مقام ولایت ؛ اشتراک کننده گان این همایش را خوش آمدید گفته و برگزاری همچون همایشات را بخاطر قدردانی و تشویق رسانه ها از سوی نهاد برگزار کننده یک کار نیک و با ارزش خواند. آقای نور در ادامه سخنانش رابطه به حل مشکلات که فرا روی رسانه ها قرار دارد صحبت نموده یاد آور شدند که فعالیت های رسانه ها و جامعه مدنی طی چند سال چشم گیر بوده و رسانه ها پیشرفت خوبی داشته اند .
بعدآ محترم جنرال قایم فرمانده پولیس غور بر روح پاک شهدا اخیر غور اتحاف دعا نموده تسلیت و همدردی خویش را به خانواده های شهدا ابراز داشتند , محترم قایم در ادامه سخنانش از بعضی رسانه ها و افراد انتقاد کردند که این افراد در صفحات انترنتی مستقیمآ شخص فرمانده قایم را یک شخص بی کفایت خوانده و آمدن او را عامل این همه بدبختی در غور میدانند , قایم افزود : من روزیکه وارد غور شدم وضعیت امنیتی بسیار خراب بود و کنترول اوضاع آن هم فورآ بسیار کار مشکل بود یعنی بسیار دیر شده بود , خیانت و سوء استفاده از وظایف در بین پرسونل قومندانی به اوج خود رسیده بود که حتی وسایل نقلیه قومندانی و پرزه جات این وسایل توسط پرسونل آن بفروش میرسید و بسیار نگران کننده بود که من مانع آن همه خیانت ها شدم و از این سوء استفاده ها جلوگیری کردم , محترم جنرال قایم در اخیر سخنرانی اش خود را حامی رسانه ها دانسته و افزود که در همه امور با رسانه ها همکار خواهد بود .
در ادامه محترم فرید شیرزی مسوول نهاد فرهنگی توسعه ملی به نماینده گی از این نهاد همه اشتراک کننده گان را خوش آمدید گفته رابطه به فعالیت رسانه ها , مشکلات موجوده , دستآوردهای رسانه ها در طی چند سال صحبت نموده یاد آور شدند که رسانه ها تا اندازه کافی وظایف و مسوولیت های شان را در قبال مردم و ملت شان انجام داده اند , در بخش اطلاع رسانی بسیار کوشش نموده و در این راستا زحمات زیادی را متقبل شدند .
آقای شیرزی افزودند : امروز بسیار خوشحال هستیم و نهاد فرهنگی توسعه ملی افتخار این را دارد که میزبان این همایش است و از رسانه های محترم تقدیر بعمل میاآورد ..
محترم عبدالستار دولتی در این همایش مقاله ی را تحت عنوان « نقش رسانه ها در جامعه » برای اشتراک کننده گان به خوانش گرفت که مورد تائید همه واقع شد و خوشبختانه مطالب کلی این مقاله بدست رآس ما قرار گرفته است که خدمت تان ارائیه میداریم, محترم دولتی مقاله اش را چنین به خوانش گرفت : اگر دموکراسی ره به مفهوم عام , عمده ترین شاخصه های جامعه مدنی بدانیم , رسانه ها و بویژه مطبوعات , ناگزیر در جایگاه یکی از ارکان اصلی جامعه مدنی می نشیند , چه مطبوعات , در فرهنگ سیاسی نوین , خود یکی از ارکان های دموکراسی به شمار می آیند.
در جهان امروز وسایل ارتباط جمعی , روزنامه , رادیو , تلویزیون , و سینما با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی , در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را بر عهده گرفته اند طوریکه بسیاری از دانشمندان عصر کنونی را ( عصر ارتباطات) نامیده اند . انسان ها نیاز دارند تا از فراوانی جمعیت , تمرکز گروهای وسیع انسانی در شهرهای بزرگ , شرایط خاص متمدن صنعتی , و پیچیده گی وضع زندگی اجتماعی وابستگی های ملی و بین المللی و بحران ها , تحول نظام های سیاسی و اجتماعی و مخصوصآ بیداری وجدان اجتماعی آگاهی داشته باشند . روز به روز نیاز انسان را به آگاهی از تمام حوادث و وقایع جاری محیط زنده گی اش بیشتر میکند . تا جای که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و تحکیم مبانی دموکراسی و تفاهم بین المللی لازم و ملزوم یکدیگر شده اند . به همین جهت آگاهی اجتماعی از مهم ترین ویژه گی های زبان معاصر به شمار میرود و همین آگاهی است که انسان را به زنده گی فردی و جمعی علاقه مند می سازد و توجه او را به آزادی ها و مسوولیت های وی جلب میکند. یکی از ابزارهای که در جوامع امروزی رشد و گسترش یافته است رسانه های گوناگون با رویکردهای مختلف است. یک رسانه برای آغاز فعالیت راه ی دشوار را باید بپیماید. شناخت مخاطب و اهداف که در نظر دارد باید کاملآ شفاف , روشن و مشخص شود یعنی استراتژی خود را قبلآ مشخص کند در محور این استراتژی به تعریف کار کردهای خود بپردازد , سپس آغاز به فعالیت کند پیش از آغاز نیز باید سختی ها و مشکلات فراوانی را تجربه کند.
– اعتماد سازی در زمینه سیاست های کلی یک جامعه و نظام یکی از وظایف و نقش مهم رسانه است.
– انعکاس واقعیت های سیاسی , اقتصادی و اجتماعی بدون تردید یکی از ملزومات فعالیت های رسانه ی است .
– نگاه واقع بینانه به مسایل جامعه و بخصوص مسایل اجتماعی و اقتصادی خود یک نقد سازنده است.
– رسانه ها در نظارت از حقوق و آزادیهای فردی نقش اساسی دارند.
– رسانه ها در جلوگیری از هرج و مرج و حاکمیت قانون نقش موثر را میتوانند داشته باشند.
– رسانه ها برای انعکاس از کارکردهای حکومت و پاسخگوی حکومت به مردم نقش سازنده دارند.
بنا بر این یک رسانه باید مخاطب را بفکر وادارد ؛ آغاز فعالیت های جدید و موثر در رشد جامعه باشد . محل ی برای نقد و اظهار نظرهای دلسوزانه و عملی باشد ؛ با داشتن مطالب پژوهشی و آموزشی در بالا بردن سطح علمی جامعه موثر باشد ؛ میزگرد های رسانه ی در خصوص موضوعات هدف برگزار کند ؛ به چالش ها و مشکلات و راهکارهای قابل انجام بپردازد و بحران های پیش رو را پیش بینی کند ؛ واقعیات را به دور از هرگونه جانبداری بیان کند , با انجام موارد فوق به عنوان یک بازوی توانمند سیستمی در کنار جامعه مدنی و در کنار نظام ایفای نقش کند.

محترمه معصومه انوری رئیسه امور زنان ولایت غور یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که سخنانش را چنین آغاز نمود : طلب مغفرت از خداوند متعال برای شهدای اخیر ولسوالی چهارسده , شهدای 27 رمضان مسیر شاهراه فیروزکوه – دولتیار نموده و تسلیت عمیق شان را نسبت از دست دادن جوانان , افسران پولیس , زنان و مردان ملکی بیان داشتند .
سپس خانم انوری رابطه به اهمیت و فعالیت رسانه ها گفتند که این رسانه ها بودند که در مواقع حساس در کنار این ملت بوده و صدا و خواسته های شان را به گوش جهانیان رساندند.
خانم انوری با استفاده از وقت ؛ از تمام رسانه های صوتی , تصویری و چاپی که در این ولایت فعال میباشند تشکر و قدردانی نموده همچنان فعالیت های نهاد فرهنگی توسعه ملی را به دیده قدر نگریسته و این کار نهاد فرهنگی توسعه ملی را نسبت برگزاری این همایش جهت تقدیر و تشویق رسانه ها ستوده و آن را یک عمل ثمربخش جهت اهمیت دادن به رسانه ها خواند و برای رفع مشکلات رسانه ها اظهار امیدواری نمود.. خانم انوری در اخیر سخنانش از کم توجه ی رهبری ولایت غور و قومندانی امنیه غور نسبت به حادثات اخیر این ولایت انتقاد نموده گفتند که اگر قایم شخص فعال میبودند ؛ در این مدت دو الی سه ماه که از تقرری شان میگذرد باید برای مردم غور ثابت میکردند که واقعآ در راستآی آوردن امنیت در این ولایت کوشا میباشند.
عبدالقدیر غفوری مسئول اتحادیه صنفی خبرنگاران در غور, سخنران دیگر این همایش بود که در ابتدائ سخنانش از محمود طرزی پدر ژورنالیزم یادآوری نموده و اظهار داشت که اولین مجله در زمان این شخصیت بزرگ به چاپ رسیده است , آقای غفوری به اسامی چند تن از افراد در ولایت غور اشاره نموده که بعضی از آنها حضور داشته و بعضی هم در قید حیات نمیباشند , آقای غفوری از محترم فیروزکوه ی نام گرفته و خدمات رسانه ی ایشان را قابل تقدیر دانست .
در ادامه محترم غفوری از قربان حکمت خبرنگار که فعلآ در قید حیات نمیباشد نام گرفته ضمنآ از فعالیت های رسانه ی او یادآوری نموده اظهار داشتند که قربان حکمت شخصیت وطندوست , وظیفه شناس و فعال بودند که در بخش اطلاع رسانی خدمات زیادی را انجام داده اند , مدتی زیادی مسئوول آژانس اطلاعاتی باختر ریاست اطلاعات و فرهنگ غور بودند که متآسفانه امروز در بین خبرنگاران نمیباشند. محترم غفوری در اخیر سخنانش از کارکردهای نهاد فرهنگی توسعه ملی اظهار سپاس و قدردانی نموده و برگزاری همچون همایشات را جهت تشویق و تقدیر از رسانه ها یک کار نیک و با ارزش خواند.

 

توزیع تقدیرنامه ها

این همایش با توزیع تقدیر نامه ها به پایان یافت, اشخاص و رسانه های که مورد تقدیر قرار گرفتند عبارت اند از :

 

رسانه های صوتی

– رادیو عدالت 
– رادیو سرحد

رسانه های تصویری

– تلویزیون ملی غور

 

اتحادیه ها

– اتحادیه صنفی خبرنگاران در غور

اشخاص

– محترم فیروزکوهی
– محترم عبدالقدیر غفوری
– محترم علاؤالدین محمدی
– محترم تیمورشاه احمدی
– محترم یاسین آژند
– محترم نقیب الله امینی 
– محترم صبور نادم
– محترمه خانم امیری

نتیجه گیری مختصر و سخنان از هم پاشیده من 
در فیروزکوه ( مرکز ولایت غور ) قرار بر این است که تا ساعت 11 شب برق شهر روشن باشد و 5 الی ده دقیقه که به 11 بماند باید برق قطع شود و مردم ناچار باید بخوابند , بعضی اوقات که برق میرود فکر میکنم که خواب و بیداری ما هم بدست مسئوولین دولتی میباشد که با قطع کردن برق آنها به ما امر میکننند که باید بخوابید .. شب سه شنبه مصروف مطالعه کتاب تحت نام « اندیشه های سیاسی قرن بیستم » از داکتر حاتم قادری بودم .. ساعت اندک اندک به 11 نزدیک شد و برق رفت ؛ ناچار کتاب را بسته نموده برگوشه ی گذاشتم و به سراغ مبایلم رفتم تا ببینم در صحفه فیسبوک گپها از چی قرار است .. در نخست با یاداشت از دوست بسیار خوب مان ظاهر جان سروری روبرو شدم که در صحفه فیسبوک اش به اشتراک گذاشته بود که " دوستان و فرهنگیان عزیز سلام "!
من هم با شوق و علاقه فراوان یاداشت سروری را تا آخر خواندم و متوجه شدم که نهاد فرهنگی توسعه ملی میزبان برگزاری همایش تحت عنوان « تقدیر و ارج گذاری از رسانه ها » میباشد در این یادداشت سروری از همه فرهنگیان ولایت غور دعوت بعمل آورده بود تا در این همایش اشتراک کنند و با حضور فعال و تشویق خویش به رسانه ها توانایی بیشتر ببخشند..
خلاصه روز بعد ساعت دو بعد از ظهر خود را به سالون کنفرانسهای مقام ولایت رساندم در اول فکر کردم شاید از من کارت دعوت بخواهند و غیره اما در پله ی ورود با استقبال گرم و تبسم ادیبانه شیرزی و سروی روبرو شدم , بعدآ متوجه شدم که تنها طفیلی نیستم که در این همایش از طریق پیام فیسبوک خود را لایق دعوت دانسته ام بلـ دوستان دیگر ما هم مانند سرود , ساهر , یعقوبی , رسولی , دولتی , نور , انجینر رامش و .. وقت سبز شده اند .. یعقینآ آنها را از خود بزرگ همتتر دانستم.
همایش با اندک تاخیر شروع شد و صمیمانه به پایان رسید .. 
میخواهم یک حقیقت را بگوییم البته نظر شخص من است در سالیان پیش جوانان ما در همه عرصه ها بخصوص در عرصه های فرهنگی , تشکیل نهادها , اشتراک در محافل گسترده , سهم گرفتن در همه امورات جامعه مدنی , همکاری با رسانه ها و غیره علاقمندتر بودند و در اندک موضوعات سهم میگرفتند و شخصآ بخود مسئوولیت اجرا خیلی از فعالیت های رضاکارانه را میدادند ولی امروزه علاقمندی شان کم شده و زیاد دلچسبی نشان نمیدهند .. مثلآ نهاد فرهنگی توسعه ملی اعضای زیادی از طبقه اناث و ذکور را دارا میباشد که همه شان قبلآ در تمام فعالیت ها حاضر میشدند و سهم خود را اجرا میکردند ؛ این همایش از سوی نهاد توسعه ملی برگزار شده بود و در این همایش اعضای آن بسیار کم حضور داشتند بغیر از چند نفر مانند : شیرزی , یعقوبی , رسولی , سروری , دولتی , نور و غیره که اینها هم جز اعضای رهبری این نهاد میباشند , در این همایش داکتر لطیف "فضل " , پرویز" یعقوبی " و غلام حسین " انوش" که از جمله اعضای رهبری نهاد توسعه ملی میباشند نیز حضور نداشتند که من واقعآ کمبود آنها را در این همایش احساس کردم , من مطمین هستم اگر امروز آنها هم حضور میداشتند این همایش با مدیریت درستتر و منظمتر برگزار میشد .
ما شاهد فعالیت های گسترده نهاد فرهنگی توسعه ملی میباشم که همه ی این فعالیت چشم گیر بوده و برای جامعه بسیار سود مند واقع شده اند, از چند فعالیت مهم و عمده ی این نهاد یادآور میشوم که اجرا و تطبیق آنها در وقت اش بسیار مفید واقع شده اند , برنامه های رهنمودی حفظ الصحه برای خانواده ها , تدویر مسابقات ورزشی در سطح ولایت , تدویر همایشات و جلسات مهم , دایر نمودن مسابقات تعلیمی و تربیتی مانند کتاب خوانی , امتحاناتی کانکوری , دایر نمودن صنوف آموزشی کامپیوتر , داشتن فعالیت های فرهنگی , نشر ماهنامه و غیره که بسیار مهم واقع شده اند .
و اما میخواهم رابطه به برگزاری این همایش سخنان دیگری هم داشته باشم , این همایش در کل خوب بود و بصورت خوب آغاز و پایان یافت اما هیچ چیز نمیتواند در جامعه ما بصورت کامل برگزار شود و خالی از نکات منفی و نواقص باشد , میخواهم به نکات مثبت و منفی این همایش اشاره داشته باشم که هدف از اشاره من به نکات منفی تعرض در کارها نیست بل دیدگاه من است که باید پیش از برگزاری همچون همایشات ؛ جلسات مشورتی بین اعضا صورت میگرفت , هدف از برگزاری همایش تشریح میشد , نظریات همه دوستان خواسته میشد که آیا چی کسانی باید مورد تقدیر قرار بگیرند؟ باید به سابقه کاری و زحمات بعضی شخصیت ها توجه میشد و از آنها تقدیر بعمل میآمد در این همایش بیشتر از افراد تازه کار تقدیر بعمل آمد و غیره .

نکات چند :

– در این همایش از رسانه ها تعریف درست صورت نگرفت و رسانه ها تقسیم بندی درست نشده بودند یعنی رسانه های صوتی , تصویری و چاپی مشخص نشده بودند و چیزی بنام مساوات در بین وجود نداشت.
– از رسانه های صوتی و تصویری بیرونی مانند رادیو آزادی , رادیو بیان , تلویزیون آریانا هرات و تلویزیونهای دیگر که همیشه تحولات غور را انعکاس میدهند هیچ تقدیر بعمل نیآمد حتی نام هم از آنها گرفته نشد .
– از سایت ها و صحفات انترنتی تقدیر بعمل نیآمد ؛ مانند سایت جام غور که حتی نام هم از آن در این همایش گرفته نشد , یا بقول حبیب سرود شاعر و نویسنده غور : " همه خبرنگاران و رسانه ها تقدیر شدند , اما جای غور پرس در این محفل برای همیشه سبز ماند . سخنرانان این محفل , کم از کم از این رسانه ی که همیشه واقعیت ها را گفته است پوزش بطلبند , چون نامی از او گرفته نشد !".
– از رسانه های چاپی مجلات و ماهنامه ها تقدیر بعمل نیآمد ؛ مانند : فکر نو , ماهنامه دختران, ماهنامه سام , ماهنامه شنسب , ماهنامه جوانان الله یار و غیره که حتی از آنها و مسئولین شان نام هم گرفته نشد.
– از بعضی شخصیت های سابقه دار و زحمتکش تقدیر بعمل نیآمد , مانند : استاد احمد ندیم که مسئول ماهنامه سام میباشند و در بخش کارهای رسانه ی فعالیت های زیادی انجام داده اند , محترم حمید الله ژواک ؛ جوان پرتلاش و با نیرو و گزارشگر موفق سایت بین المللی جام غور که باید مورد تقدیر قرار میگرفت , فعلآ بیشترین خبرهای موثق رابطه به ولایت غور را ما از سایت بین المللی جام غور بدست میاآوریم , جوان پرتلاش دیگر بنام ( شهاب ) وجود دارد که در بخش تهیه خبر با سایت جام غور بسیار همکار بوده است که تا هنوز کسی او را نمیشناسد و از او نام گرفته نشده است .

در اخیر بازهم از فعالیت های نهاد فرهنگی توسعه ملی که همیشه در برگزاری همچون همایشات پیشقدم بوده اند سپاس و قدردانی مینماییم و موفقیت های همه اعضای شان را در همه امور از خداوند متعال خواهان هستیم .. در این مطلب خواستم فقط مختصرآ راپور از این همایش داشته باشم اما در بعد هر کامه ها به حاشیه رفتم و گپها از هم گسیخته شد .
در این مطلب مشکلات املایی و انشایی فراوان دیده میشود که در این راستا معذرت من را قبول فرموده و با نظریات نیک و مشوره های تان ما را رهنما باشید .

بااحترام

امین سعیدی 
دیار فیروزکوه – 6 اگست 2014

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور

 

تقدیر از رسانه ها توسط نهاد فرهنگی توسعه ملی مقیم در ولایت غور