آرشیف

2020-1-1

احمد سعیدی

تبصره ای در مورد سخنان مولوی مجیب الرحمن انصاری

من سخنان عالمانه، عاقلانه و جراات مندانه مولانا انصاری خطیب مسجد جامع گذرگاه ولایت هرات را در مقابل نابسامانی ها و محرومیت های سرزمین و مردم عزیز ما داشت شنیدم، ضرورت سخنرانی و آزاد اندیشی بخصوص از طریق منابر مساجد و تکایا و حتی در رسانه های صوتی و تصویری هم اسلامی است و هم انسانی، از سوی دیگر تحمل در سخنان مخالفان، برافروخته نشدن و جدال ایجاد نکردن از طرف مسئولین دولتی افغانستان متصف به صفت زمامداران عاقبت اندیش است. همه مسئولین دولتی سخنان جناب انصاری را باید منحیث یک حقیقت انکار نا پذیر بخصوص در مورد فساد مالی و اخلاقی که دامنگیر مردم ماست بپذیرند.
مبارزه بخاطر تحقق عدالت و جلو گیری از فساد نفاق و شقاق که دامنگیر مردم ماست بر علاوه علما و روحانیون باید و باید به عنوان یکی از آرمان های نه تنها مسئولین دولتی بلکه از جمله اهداف خدشه نا پذیر همه مردم افغانستان شمرده شود. تحقق عدالت علاوه بر وجه اجتماعی، وجوه سیاسی را نیز دربرمی گیرد. البته ضرورت تحقق عدالت در کشور ما امروز بیش از پیش احساس می شود. زیبنده ی دولت بنام جمهوری اسلامی افغانستان نیست که افکار عمومی شاهد اخبار فساد اقتصادی، فقدان شفافیت مالی و روابط غیر اخلاقی در دستگاه های مختلف دولت باشند.
جناب آقای انصاری صادقانه میگویم اکثریت سخنان شما بخصوص در مورد ارزش و معیار های دینی بدون کم و کاست مورد تائید من است اما در مورد بعضی نظریات شما اختلاف نظر دارم بخصوص در مورد اسلام ارتجاعی حاکم در برخی کشورهای عربی و منطقه  من میدانم که بعضی از رهبران کشور های اسلامی چقدر نوکر و مزدور ابر قدرت ها اند که جای تشریح مفصل آن در این یاداشت مختصر نیست.
آقای انصاری بدون تردید هستند کسانی در جامعه که وضعیتی مشابه شما و دیگر منتقدین را دارند. اظهار نظر و انتقاد را هم امر به معروف و وظیفه ی خودشان می دانند. ولی متأسفانه این مسأله، مستمسکی برای برخی تنگ نظری ها و محدودیت ها و برخوردها در فضای سیاسی، اجتماعی شده است.
من به این باور ام که انتقاد بخاطر اصلاح نه جرم است و نه گناه، بلکه یک رسالت است. جناب مولوی صاحب انصاری گرچه از یک عده دوستان شنیده ام که جناب شما در مورد حملات انتحاری و کشتن مردمان بیگناه سخنان روشنگرانه ای داشته اید یکبار دیگر از جناب عالی که به فضل خداوند در بین مردم افغانستان از شهرت و نام نیک بخاطر اظهار حقیقت برخوردار اید یکبار دیگر صدای خود را علیه کسانیکه با کمک های نظامی و مالی کشور های بیگانه بدون موجب با اجرای عمل انتحاری و انفجار مردمان بی گناه و مسلمان ما را میکشند صدا بلند کنید، با جراات اسلامی و اخلاقی که دارید بگویید عمل انتحار و انفجار صبغۀ شرعی و دینی ندارد تقاضا نمایید تا بیگانه ها بعد از این افکار و اذهان جوانان خدا پرست ما را منحرف نساخته و از وجود آنان به حیث بم ها و راکت های انسانی به منظور از بین بردن اهداف مورد نظر شان بهره برداری  ننمایند.
نسبت به من جناب شما بهتر و درستر میدانید که عمل انتحار خودکشی یکی از پدیده های زشت و ناپسند بوده و شخصی که این عمل را مرتکب می شود، روح و روان هم نوعان خویش را سخت می آزارد. در قرآن کریم که یکی از معجزات پیامبر اکرم (ص) می باشد و مؤمن به تمام مسلمانان کرۀ زمین است، به طور صریح این عمل زشت و ناپسند را مورد نکوهش قرار داده و می گوید؛ کسی که فرد بی گناهی را به ناحق به قتل می رساند، مثل این است که تمام بشریت را به قتل رسانیده باشد. و همچنان در ادامه می افزاید؛ شخصی که انسانی را از خطر رهانیده باشد، مانند این است که تمام مخلوقات خداوند (ج) را از هلاکت نجات داده باشد. پس معلوم می شود طوریکه اعمال فساد و کساد اخلاقی ناروا و قابل پسند نیست عمل انتحار و انفجار نیز از جمله اعمال ناروا بوده و کسانی که مرتکب این چنین اعمال ناجایز می شوند، عذاب الهی در دار آخرت در انتظار آنها می باشد.
از بارگاه خداوند پاک برای شما بخاطر اظهار حقیقت زبان گویا و عمر دراز میخواهم