آرشیف

2020-4-23

احمد سعیدی

تبریکی آمدن ماه رمضان

در ابتدا فرارسیدن ماه مبارک رمضان را حضور همه َ مسلمانان بویژه مردم افغانستان تبریک عرض می کنم. به امید قبولی طاعات و عبادات همه ی مان. آرزو داریم از برکت این ماه مبارک شاهد شکل گیری یک دولت قوی و مقتدر، یک صلح دایمی و فراگیر در کشور و شاهد نابودی مرض کرونا، فقر، بیکاری و ناامنی در کشور عزیز مان افغانستان باشیم. 
رمضان به عنوان ماه رحمت، ماه مغفرت و ماه نجات از آتش دوزخ شناخته می شود. به رهبران سیاسی، مخالفین مسلح، طبقه تجار و خیر پیامم اینست که بیاید به احترام این ماه مبارک از خود خودگذری نشان داده و دست از اختلافات سیاسی، جنگ و خون ریزی، احتکار و قیمت فروشی دست برداریم. 
کشور ما بیشتر از هر وقت دیگر نیازمند اتحاد رهبران سیاسی می باشد، کمی به حال این کشور و این ملت دل بسوزانند، دست از اختلافات برداشته و با هم در راستای آوردن صلح دایمی، مبارزه با ویروس همه گیر کرونا و فقرزدایی کار و تلاش نمایند. همه از یک آدرس واحد تمام تمرکز شان را روی رساندن کمک به نیازمندان مبذول بدارند. جلوی احتکار کننده گان و قیمت فروشان را بگیرند، روابط بازرگانی شان را با کشورهای همسایه وسعت ببخشیده و مرزهای اقتصادی را روی بازرگانان همیشه باز نگهدارند. در قسمت فعال نگهداشتن برق و آب منازل و تاخیر در پرداخت صرفیه ها حداقل در این ماه با مردم همکاری صورت گیرد. از طرف دولت با شرکت ها، کارخانه جات و دیگر نهادها و موسسات خدماتی که تعطیل می باشند معافیت مالیاتی صورت گیرد. 
از مخالفین مسلح تحت هرنامی که هستند تقاضا داریم به احترام این ماه مبارک دست از جنگ، کشتن و آزار و اذیت مردم مسلمان و روزه دار افغانستان دست بردارند و یک آتش بس سرتاسری را اعلان کنند. تا مردم با خاطر جمع هم به طاعات و عبادات شان برسند و هم با فقر و مرض کرونا مقابله کنند. 
از تجار، سرمایه داران و افراد توانمند که توانایی و اراده کمک به نیازمندان را دارند تقاضا داریم در این ماه مبارک رمضان که خانواده های بی بضاعت و کاردرآمد را که از خاطر شیوع کرونا و قرنطینه شدن شهرها متضرر شده اند کمک و همکاری نمایند. پیشنهاد من اینست که هرکدام از ما که توانایی کمک را داریم الی اخیر ماه مبارک رمضان یا بیشتر از آن مسئولیت سرپرستی یک یا چند خانواده مستحق و نیازمند را به عهده بگیریم و با آنها همکاری کنیم. از مالکین مارکت ها، دکاکین و خانه ها همچنان تقاضا می گردد تا در قسمت کرایه با کرایه نشینان و کسبه کاران همکاری نمایند.