آرشیف

2014-12-25

استاد محمود بی پروا

بخش هفتم: آیات قرآنی راجع به گیاهان

 
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
 
بخش هفتم:
 
مردم عرب قبل ازاسلام هیچ گاه به این باور نبودند که انسان بعد از مرگ دوباره زنده میشود وموجب بازپرس الله(ج) قرار میگیرد بلکه آنان به این عقیده بودند که بعد ازمرگ باردیگر زنده شدن ممکن نیست (چنانچه اهل کفر وظلم  نیز بهمین فکر اند). پیغمبر بزرگ اسلام هرقدر به آنها میگفت، قبول نمیکردند. پیغمبر ازاین همه سعی وکوشش بی نتیجه ناامید می شد ونزد پروردگار خویش عاجز می آمد. الله(ج) آیات متعددرا یکی پی دیگری به آنحضرت نازل میفرمود وزمین وگیاهان را برای ایشان مثال می آورد تاازروی حیات گیاهان وزنده شدن دوباره زمین وسبزی ها دریابند که زندگی انسانان نیز بعین شکل میباشد تنها بااین تفاوت که برخاستن ازقبر ودوباره زنده شدن، زمان زیادی را دربر میگیرد چنانچه معلوم نیست که کی صورت میگیرد. درآیات زیر خداوند عالم چنین میفرماید:
 
17. سورۀ ق آیات 7 تا 11: وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ﴿7﴾ تَبْصِرَةً وَذِكْرَى لِكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ ﴿8﴾ وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء مُّبَارَكًا فَأَنبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِيدِ ﴿9﴾ وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَّهَا طَلْعٌ نَّضِيدٌ ﴿10﴾ رِزْقًا لِّلْعِبَادِ وَأَحْيَيْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتًا كَذَلِكَ الْخُرُوجُ ﴿11﴾
ترجمه: و زمين را گسترديم و در آن لنگرآسا كوه ها فرو افگنديم و در آن از هر گونه جفت دل‏انگيز رويانيديم (7) تا براى هر بنده توبه‏كارى بينش‏افزا و پندآموز باشد (8) و از آسمان آبى پر بركت فرود آورديم پس بدان وسيله باغها و دانه‏هاى دروكردنى رويانيديم (9) و درختان تناور خرما كه خوشه هاى روى هم چيده دارند (10) اينها همه براى روزى بندگان من است و با آن آب سرزمين مرده‏اى را زنده گردانيديم رستاخيز نيز چنين است (11)
تبصره: ازمحتوای این آیات واضح میگردد که خداوند عالم  زمین را گسترانید، کوه هارا درآن بوجود آورد، روی کوه ها وسطح زمین ازهرنوع گیاه جوره های دل پذیر رویانید وبخاطر بقای زندگی آنها ازآسمان آبی بسیار بابرکت را نازل فرمود واز طفیل این آب باغ ها ودانه های درو کردنی یعنی غله جات را رویانید ودرختان قوی هیکل خرما را با خوشه های رویهم چیده ومیوه های مملو از انرژی و قوت آفرید تا همه اینها وسیله رزق برای بندگان خداوند باشند بنا برآن سرزمین مرده وبدون گیاه را باآب زنده گردانید تا بنده گانش زنده وآسوده وراحت باشند. پس واضح میگردد که زمین بخاطر این هدف بستر پرورش گیاهان سبز قرارگرفته تاوسیله رزق برای ابنای بشر باشد وبازهمه ساله درفصل خزان آنهارا میمیراند ولی درموسم بهارباز ازنو آنهارا زنده گردانیده طراوت وتازه گی به آنها می بخشدوبارور شان میسازد بهمین قسم انسان را نیز از طریق مادر زنده میگرداند، به دنیا می آورد وباز مرگ را بسراغش میفرستد وباز درروز موعود که همان روز حشر باشد، آنان را برمی انگیزد.این گردش وتحولات وتغییرات برای آنست تا پند وفهمشی باشد برای انسانان  توبه کار، بینش افزا وپند آموز. چونکه آنان اینرا از صدق دل باورکرده وازروی اخلاص وترس با این پروسه یقین پیدا میکنند ولی جاهلان ، متکبران و ظالمان گاهی به این باور نمی باشند وزندگی دنیارا یکباره و یکطرفه دانسته با انکار اززنده شدن دوباره وگردآمدن درروز حشر، زندگی این دنیارا غنیمت دانسته هرآنچه که ازدست آنان برآید، بحق دیگران جفا میکنند .
 
الله (ج) باز به تکرار آیات واضح وروشن ودلایل آموزنده به پیغمبر نازل می نمود تا بلکه از طریق تکرار وتاکید زیاد باشدتا آنان متیقین گردیده و باورمند شوند. چنانچه باز در آیات زیر خوانده میشود:
18.  سورۀ الرحمن آیات 10 ، 11 و12: وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ ﴿10﴾ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ ﴿11﴾ وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ ﴿12﴾
ترجمه: و زمين را براى مردم نهاد (10) در آن ميوه ها و نخلها با خوشه‏هاى غلاف دار (11) و دانه‏هاى پوست‏دار و گياهان خوشبوست (12)  وباز درآیات زیر تذکر یافته است:
19.  سورۀ النبأ آیات 14 ، 15 و 16: وَأَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاء ثَجَّاجًا ﴿14﴾ لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا ﴿15﴾وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا ﴿16﴾
ترجمه: و از ابرهاى متراكم آبى ريزان فرود آورديم (14) تا بدان دانه و گياه برويانيم (15) و باغهاى در هم پيچيده و انبوه (16)                 هکذا درآیات زیرباز آمده است :
20. سورۀ النازعات آیات 30 ،31 ،32 و33: وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا ﴿30﴾أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءهَا وَمَرْعَاهَا ﴿31﴾ وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا ﴿32﴾ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ ﴿33﴾
ترجمه: و پس از آن(آفریدن آسمان و شب وروز) زمين را با غلتانيدن گسترد (30) آبش و چراگاهش را از آن بيرون آورد (31) و كوهها را لنگر آن گردانيد (32) تا وسيله استفاده براى شما و حیوانات تان باشد (33)
تبصره: ازمحتوای آیات فوق دانسته میشود که خداوند توانا میفرماید که بعد از خلقت آسمان وشب وروز، زمین را بشکل هموار وغلتانده آفرید وازآن آب بابرکت را بیرون آورد وکوه هارا درآن میخ گردانید تا گیاهان چراگاهی درآنها برویند وازجمله غلات که یکساله میباشند در دامنه های کوه ها کشت شوند وسبز وبارورگردند تا دانه فراوان به بار آورده ووسیله ئی باشند برای رزق انسانها وحیوانات آنان.درآیات زیر تکرارآ آمده است که:
21. سورۀ عبس آیات 24 تا 32: فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ ﴿24﴾ أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاء صَبًّا ﴿25﴾ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا ﴿26﴾ فَأَنبَتْنَا فِيهَا حَبًّا ﴿27﴾ وَعِنَبًا وَقَضْبًا ﴿28﴾ وَزَيْتُونًا وَنَخْلًا ﴿29﴾ وَحَدَائِقَ غُلْبًا ﴿30﴾ وَفَاكِهَةً وَأَبًّا ﴿31﴾ مَّتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ ﴿32﴾
ترجمه: پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد (24) كه ما آب را به صورت بارشى فرو ريختيم (25) آنگاه زمين را با شكافتنى لازم شكافتيم (26) پس در آن دانه رويانيديم (27) و انگور و سبزى (28) و زيتون و درخت‏خرما (29) و باغهاى انبوه (30) و ميوه و چراگاه (31) تا وسيله استفاده شما و حیوانات تان باشد (32)
تبصره: خداوند لایزال درین آیات آخری بصراحت تام انسان این بنده آفریده خویش را مخاطب قرار داده میفرماید که ای انسان بدقت متوجه خوراک خود شو که چگونه آنرا برایت مهیا ساخته ایم وآن اینکه آب را بصورت بارش ازآسمان فروریختیم، زمین را شگافتیم تا دانه گیاه درآن داخل شود وبعد آنهارا رویانیدیم که درنتیجه انگور، سبزی ، زیتون بخاطر روغن ، خرما ، باغ های انبوه ومیوه های معتنابه ووافر ونیز چراگاه های وسیع وپر علفرا بشما ارزانی نمودیم تا وسیلۀ رزق برای شما وحیوانات تان شود. اینست طرز استحصال رزق که من بشما وافر نموده ام پس شما از طریق زمین غذا بدست آورید و زندگی خوب وحلال وپاکیزه داشته باشید. غیر ازاینطریق، دیگر از هیچ راه ورویشی خلاف شرع برای حصول غذا اتخاذ نکنید که آن راه ها وروش ها از شیطان این دشمن آشکار شما است واین شیطان است که جز از زشتی وپلید کاری چیز دیگری را بشما نشان نمیدهد پس از شیطان به دور باشید ودر پی اعمالش نرویدکه شمارا آگاهانه گرفتار عقوبت الهی میسازد.
البته یقینا آن انسانانی که به خداوند بزرگ باور وایمان دارند، شیطان واعمالش را دایم تقبیح نموده وازآنهااجتناب ونفرت میورزند تا باعث ایجاد ظلم و تعدی وجور برای هم نوعان خود نشوند ولی آنانی که بخدا باور ندارند، همیشه گوش بفرمان شیطان داده وتا میتوانند به انسانان ودیگر مخلوقات خدا ستم روا میدارند زیرا باور ندارند که روز بازپرسی نیز وجود دارد.
امروز با بسیار تاسف باید گفت که باوجود تاکید وتکرار این قدر آیات و فرموده های الهی، کسی یافت نمیشود که از خدا ترسی به دل داشته باشد وراه شیطان را ترک گفته رزق را ازخدا وراهی را که آن ذات اقدس بیان فرموده تعقیب نماید بلکه همه زمین را ترک گفته وپشت استفاده جوئی میدوند وبا اظهار بسا قسم ودروغ  گوئی ونیرنگ، به استحصال اموال وثروت از دولت وموسسات می پردازندکه این تلاش بمعنی آنست که گویا ارزش وارجحیت به فراهم آوری رزق از طریق زمین نمی باشند بلکه به نظر آنان چیزی که مهم است، بدست آوردن چیزهای مفت از طریق زرنگی وچالاکی میباشد که منبع آن موسسات وکمک های مجانی آنها ودولت میباشد.
پس ای انسانان این کشور! بدانید که این کمک های مجانی ، دشمن دین وعقیده وخدا پرستی شما است چونکه شما درراه حصول آن قسم ناحق میخورید، حقیقت را می پوشید، خدارا از یاد می برید، سعی میکنید تا هرقدر بتوانید به دروغ ونیرنگ توسل بجوئید ، حقوق مستحقین وضعفا را پامال میسازید وبسا فجایع دیگررا دامن میزنید که همه اینها بمعنی نفرت ازخداوند و چنگ زدن دردامن شیطان لعنت کرده شده است. آیا ازنهایت بی باوری شما نخواهد بود که خدائی را با این عظمت وبزرگی دراثر قسم دروغین به یک کارت مجانی یک موسسه مثل WV  نادیده میگیرید؟ که این عمل درحقیقت یک تجارت ومعامله دین وعقیده میباشد پس حیف است با این مسلمانی وحیف است با این طرز زندگی طفیلی.                                                                                                                                                                                  
والسلام.
تحریر وترجمۀ آیات از انترنیت: پارس قرآن، کتاب الکترونیکی قرآن مجید،  متن فارسی قرآن.
تبصره از:  محمود بی پروا.
تصحیح وتعدیل از: الحاج مولوی عبدالکریم " برهانی".
 چغچران، قوس 1389 برابر با نوامبر 2010.
 


آیات قرآنی راجع به گیاهان
 
 
بخش هشتم:
 
(بخش آخری)
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
تااینجا صحبت روی نزول آیات توضیحی در مورد زمین واستحصال رزق حلال ازآن بود.علاوه بر این آیات، تعداد زیادی آیات دیگردر سوره های مختلف وجود دارند که طور ضمنی به این اهداف اشاره مینمایند بدون اینکه شرحی داده باشند. درزیر بعضی ازاین آیات را میخوانیم:
 
سوره 2: البقرة
َیا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي الأَرْضِ حَلاَلاً طَيِّباً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ﴿168﴾ اى مردم از آنچه در زمين است‏حلال و پاكيزه را بخوريد و از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست (168)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ ﴿172﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از نعمتهاى پاكيزه‏اى كه روزى شما كرده‏ايم بخوريد و خدا را شكر كنيد هرگاه تنها او را مى‏پرستيد (172). دراینجا از عوامل پدیدآورنده نعمت ها ی پاکیزه چیزی بیان نشده است. افراد خود غرض از این آیات به نحو دیگری برداشت مینمایند درحالیکه رزق حلال درایات تشریحی بیان گردیده است.
 
سوره 5: المائدة
وَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلاَلاً طَيِّبًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿88﴾ و از آنچه خداوند روزى شما گردانيده حلال و پاكيزه را بخوريد و از آن خدايى كه بدو ايمان داريد بترسید (88). مراد از حلال وپاکیزه غذاهائی اند که اکثرا اززمین ویا از راه های مشروع بدست می آیند.
 
سوره 7: الأعراف
وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ ﴿10﴾ و یقینا شما را در زمين قدرت عمل داديم و براى شما در آن وسايل معيشت نهاديم اما چقدر كم سپاسگزارى مى‏كنيد (10)
… اسْكُنُواْ هَذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُواْ مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ… ﴿161﴾ … در اين سرزمین سكونت گزينيد و از آن هر چه كه خواستيد بخوريد… (161) هدف اینست که این زمین رزق حلال شمارا فراهم می آورد( علمای دین این زمین رابیت المقدس ویااریحا میدانند ولی به نظر بنده این حکم عام است وبه هرجائی اززمین صدق میکند).
 
سوره 15: الحجر
وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ وَمَن لَّسْتُمْ لَهُ بِرَازِقِينَ ﴿20﴾ و براى شما و هر كس كه شما روزى‏دهنده او نيستيد در آن وسايل زندگى قرار داديم (20)
 
سوره 16: النحل
فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالاً طَيِّبًا وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ ﴿114﴾ پس از آنچه خدا شما را روزى كرده است‏حلال و پاكيزه بخوريد و نعمت‏خدا را شكر گزاريد اگر تنها او را مى‏پرستيد (114)
 
سوره 17: الإسراء
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً ﴿70﴾ و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا بر مركبها وکشتی ها برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از آفريده‏هاى خود برترى آشكار داديم (70)
سوره 20: طه
كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبِي وَمَن يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَى ﴿81﴾ از خوراكيهاى پاكيزه‏اى كه روزى شما كرديم بخوريد ولى در آن زياده ‏روى وسرکشی مكنيد كه سبب نزول خشم من برشما گردد و بکسی که خشم من فرود آيد یقینا در ورطه هلاكت افتاده است (81)
 
سوره 22: الحج
…وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ﴿5﴾ و زمين را خشكيده مى‏بينى ولى چون آب بر آن فرود آوريم به جنبش درمى‏آيد و نمو مى‏كند و از هر نوع رستنيهاى نيكو مى‏روياند (5) هدف : بخاطری که رزق حلال بدست شما آید.
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ وَالْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَيُمْسِكُ السَّمَاء أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿65﴾
آيا نديده‏اى كه خدا آنچه را در زمين است به نفع شما رام گردانيد و كشتيها در دريا به فرمان او روانند و آسمان را نگاه مى‏دارد تا مبادا بر زمين فرو افتد مگر به اذن خودش باشد در حقيقت‏خداوند نسبت به مردم سخت رئوف و مهربان است (65)
 
سوره 23: المؤمنون
وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ ﴿18﴾ و از آسمان آبى به اندازه معين فرود آورديم و آن را در زمين جاى داديم و ما براى از بين بردن آن مسلما تواناييم (18) . آبرا فرودآورده درزمین جا دادیم تا وسیلۀ رزق حلال شما گردد.
 
سوره 26: الشعراء
أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ ﴿7﴾ مگر در زمين ننگريسته‏اند كه چه قدر در آن از هر گونه جفتهاى زيبا رويانيده‏ايم (7)
أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ ﴿133﴾ شما را به دادن دامها و پسران مدد كرد (133)
وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿134﴾ و به دادن باغها و چشمه‏ساران (134)
فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿147﴾ در باغها و در كنار چشمه‏ساران (147)
وَزُرُوعٍ وَنَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ ﴿148﴾ و كشتزارها و خرمابنانى كه شكوفه‏هايشان لطيف است (148)
 
سوره 27: النمل
أَمَّن يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَمَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاء وَالْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿64﴾ با آن كس كه پیدایش را آغاز مى‏كند و سپس آن را درقیامت بازمى‏آورد و آن كس كه از آسمان و زمين به شما روزى مى‏دهد آيا معبودى با خداست ؟ بگواگر راست مى‏گويید برهان خويش را بياورید (64)
سوره 28: القصص
أُوْلَئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿54﴾ آنانند كه به پاس آنكه صبر كردند و براى آنكه بدى را با نيكى دفع مى‏نمايند و از آنچه روزى‏شان داده‏ايم انفاق مى‏كنند دو بار پاداش خواهند يافت (54)
 
سوره 30: الروم
وَمِنْ آيَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاء مَاء فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿24﴾ و از نشانه‏هاى او اينكه برق را براى شما بيم‏آور و اميدبخش مى‏نماياند و از آسمان به تدريج آبى فرو مى‏فرستد كه به وسيله آن زمين را پس از مرگش زنده مى‏گرداند در اين امر هم براى مردمى كه تعقل مى‏كنند یقینا نشانه‏هايى است (24)
اللَّهُ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَيَبْسُطُهُ فِي السَّمَاء كَيْفَ يَشَاء وَيَجْعَلُهُ كِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ ﴿48﴾ خدا همان كسى است كه بادها را مى‏فرستد و ابرى برمى‏انگيزد و آن را در آسمان هر گونه بخواهد مى‏گستراند و انبوهش مى‏گرداند پس مى‏بينى باران از لابلاى آن بيرون مى‏آيد و چون آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد رساند بناگاه آنان شادمانى مى‏كنند (48)
 
سوره 31: لقمان
خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَابَّةٍ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ ﴿10﴾ آسمانها را بى‏هيچ ستونى كه آن را می بينيد خلق كرد و در زمين كوههاى استوار بيفگند تا مبادا زمين شما را بجنباند و در آن از هر گونه خزنده ای پراكنده گردانيد و از آسمان آبى فرو فرستاديم و از هر نوع گياه نيكو در آن رويانيديم (10)
قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَإِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ﴿24﴾ بگو كيست كه شما را از آسمانها و زمين روزى مى‏دهد بگو خدا و در حقيقت‏يا ما يا شما بر هدايت‏يا گمراهى آشكاريم (24)
 
سوره 45: الجاثية
وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاء مِن رِّزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿5﴾ و نيز در پياپى آمدن شب و روز و آنچه خدا از آسمان روزى فرود آورده و به وسيله آن زمين را پس از مرگش زنده گردانيده است و همچنين در گردش بادها به هر سو براى مردمى كه مى‏انديشند نشانه‏هايى است (5)
 
سوره 51: الذاريات
وَفِي السَّمَاء رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿22﴾ و روزى شما و آنچه وعده داده شده‏ايد در آسمان است (22)
وَالسَّمَاء بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ ﴿47﴾ و آسمان را به قدرت خود برافراشتيم و هرآئینه ما وسعت دهنده ایم (47)
وَالْأَرْضَ فَرَشْنَاهَا فَنِعْمَ الْمَاهِدُونَ ﴿48﴾ و زمين را گسترانيده‏ايم و چه نيكو گسترندگانيم (48)
وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿49﴾ و از هر چيزى دو گونه يعنى نر و ماده آفريديم تا كه شما عبرت گيريد (49)
 
سوره 67: الملك
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ ﴿15﴾ اوست ذات كه زمين را براى شما رام گردانيد پس در فراخناى آن رهسپار شويد و از روزى خدا بخوريد و رستاخيز به سوى اوست (15)
سوره 71: نوح
وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِسَاطًا ﴿19﴾ و خدا زمين را براى شما فرشى گسترده ساخت (19)
دراین آیات بطور خلص اشاره شده است به اینکه چیزهای پاکیزه وحلال آنهائی اند که اززمین بدست می آیند وشما از آنها بخورید ودرپی هوا وهوس مروید که پروردگار شما بهمه اعمال که شما انجام میدهید دانا وآگاه میباشد.
گذشته ازآن در آیات فوق  ارزش واهمیت تهیه رزق حلال از راه زمین به شیوه ها وطرزهای مختلف بیان گردیده است تا انسانان بطریقی آنهارا درک کنند وبدرستی بدانند که روزی حلال جز ازراه زمین واعمال مشروع وجود ندارد واز تعقیب راه شیطان اجتناب کنند تا درمسیرگمراهی سوق داده نشوند.اینگونه آیات که درفوق بیان شده اند ، درقرآنکریم خیلی زیاداند چنانچه میتوان گفت که در سوره های کلان حد اقل یک یا دوبار همچو آیاتی بیان شده اند.
گذشته ازهمه خوب خواهد بود اگر بدقت روی محتوای آیه زیر توجه خویش را بیشترمبذول گردانیم:
 
سوره 34: سبأ.
يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاء وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ ﴿2﴾ آنچه در زمين فرو مى‏رود و آنچه از آن بر مى‏آيد و آنچه از آسمان فرو مى‏شود و آنچه در آن بالا مى‏رود همه را مى‏داند و اوست مهربان آمرزنده (2)
دراینجا اشاره است به اینکه آنچه درزمین فرو میرود عبارت ازآب وآنچه ازآن سربیرون می آورد گیاه وآنچه ازآسمان فرود می آید آب،حرارت ونوروآنچه درآسمان بالا میرود عبارت از هوای خالص ویا آکسیجن میباشد که همه باهم یکجا فابریکه عظیم غذاسازی را درقسمت های سبز و برگ گیاه به کار می اندازند. فورمول ساختن این غذا بشرح زیر میباشد:
6CO2 + 6H2O  heat+ Light chlorophyll——→ C6H12O6 + 6O2↑
در این فورمول در ظاهر بسیار ساده ولی درمعنی وماهیت خیلی ها مغلق که جز ازخدا دیگر کسی اصل وماهیت آنرا نمیداند، برگ 6 مالیکول گاز کاربن دای اکساید و6 مالیکول آب را باهم یکی کرده وبکمک حرارت ونور وماده سبز برگ یا کلوروفیل یک مالیکول قند و6 مالیکول هوای خالص را میسازد که دراین کارخانۀ بی مثال برگ ، گاز کاربن دای اکساید درجریان روز بکمک نور، حرارت وماده سبز کلوروفیل ازهوا جذب واز راه روزنه های کوچک سطح زیرین برگ وارد آن میشوند وآب از طریق ریشه به برگ رسانده میشود ودرآنجا برگ ازانها دو مادۀ حیاتی اصلی که یکی قند ودیگری هوای خالص یا آکسیجن میباشد، میسازد. آکسیجن درهوا رها میشود وقند دریکی از اعضای وجود گیاهی ذخیره میگردد. همین قند ذخیره شده است که برای انسان ودیگر صاحبان روح روزی پاک وحلال میباشد . از این قند خود گیاه به اندازۀ ضرورت خود استفاده میکند ومقدار اضافی را ذخیره مینماید تا بمصرف دیگر زنده جانها برسد. این فابریکه عظیم خداوند فقط گازات تولید شدۀ کابن دای اکساید را تصفیه مینماید وغذاوهوای خالص آکسیجن را تولید میکند. نور وحرارت را خداوند از آفتاب نازل میسازد و رنگ سبز جزء سرشت وساختمان برگ وگیاه میباشد. از اینرو گیاهان سبز دریک طرف ومتباقی جانوران دیگر بطرف دیگر سیستم خلقت قرار دارند. گیاهان را دستۀ غذاساز ودیگران را دسته مصرف کنندۀ غذا مینامند. بناء خداوند عالم جهانرا از دو دسته ذیروح ساخته است که توسط یکی غذا ساخته میشود که نامش گیاه است ودیگری غذا مصرف میکند که دربرگیرندۀ تمام موجودات زنده دیگر میباشد. ولی همه اینها متکی به خاک و آب میباشند. منبع آب آسمان است که ازآن بشکل برف وباران پائین می آید ومنبع خاک زمین میباشد.
 
رزق حاصله از زمین پاک و حلال میباشد:
پاک بخاطری که عاری از عوامل مرض زا ومسموم کننده . حلال یعنی دور از جبر واکراه وستم افزون برآن اینهارا خود خداوند برای تمام دیگر زنده جانها میسازد وفابریکه آن برگ سبز گیاهان میباشد که پاک وعاری از هر نوع میکروب وکثافات است. این دستگاه مطابق قانون منظم ومرتب الهی کارتولید غذارا پیش می برد. حکمت اساسی الهی در اینست تا آدم با بدست آوردن وخوردن آن خدای خویش را شکر گزاری کند و بدنبال افعال بد شیطانی ونفس پلید نرود تا به قهر خداوند مبتلا نشود واگر شکر نعمت نکند ودست به تعدی وجور بلند نماید همینکه از حد بگذرد آنوقت الله(ج) چنان آنان را رسوا ومقهورسازد که دیگر سراغ آنان را کس درکره خاکی یافته نتواند چنانچه همه وقت بچشم خود این رسوائی هارا می بینیم مثل سرازیر شدن سیلاب های مدهش وتباه کن دراسترالیا، واقعه تسونامی ومثل اینها . ولی چون ناسپاس وخیره سر میباشیم، به اینها وقعی نمی گذاریم تا آن لحظه که بالای خود ما بیاید و آن لحظه ایست که ملک الموت روح مارا از تن جدا میسازد ودیگر موقع نمیدهد که بحکم باداران ستم کار خود شیطان ونفس در صحنه روزگار اسپ ظلم وجور خویش را بتازیم و گلون دیگر هم نوعان خودرا بفشاریم تا لقمۀ نان ودارائی آنان را ازایشان بستانیم.. از اینجاست که الله(ج) در آیات مکرر آورده است که آسمان را برافراشتم تا ازآن باران فرود آید وبعد زمین را هموار خلق کردم وکوه هارا درآن میخ ساختم تا برف وباران را درخود جای دهند که آبخیز برای جاهای هموار باشد ومحل خوب برای روئیدن گیاهان . بعد ازآن انسانرا ست تا از این زمین وآب سود برده غذای خویش را تهیه وبه پاکی وبی منت میل نماید وازاین طریق باعث رضای خداوند(ج) وخوشنودی دیگران گردد.
 
ارتباط گیاهان وبارندگی:
اگر درخلقت کاینات بدیده عمیق بنگریم در می یابیم که درهربخش وابستگی های خاصی وجود داردوگویای آنست که یکی باعث وجودیگری گردیده است که درعین وقت خودش نیز ازطریق آن تکمیل میشود. یا اینکه یک شی بخاطر این خلق گردیده است تا تکامل دیگری را باعث گردد وازاثر آن خودش نیز پایدار باشد مثلا ما واضح می بینیم که خلقت طفل دربطن مادر سبب میگردد تا شیر درپستان مادر بوجود آید وبعد این شیر خودش پرورش دهنده وتکمیل کننده طفل است وسپس این طفل مدد کننده ورشد دهنده فکری وجسمی مادر میباشد وتا زمانیکه طفل تشکیل نگردد شیر درپستان مادر جاری نمیشود.
بارندگی وگیاهان نیز عین حکم را دارند بدینمعنی که درآغازتا بارانی وآبی عرض اندام نمی کرد، گیاهی بوجود نمی آمد و همینکه آب بوجود آمد سبب تکامل گیاه گردید وسپس روند زندگی وتکمیل خود گیاه وسیلۀ سرازیر شدن باران شد و میشود ازینروهروقتیکه گیاهان بمیرند ویا نابود شوند، بارندگی نیز توازن خودرا ازدست میدهد مثل اینکه طفل بمیرد ویا بزرگ شود خودبخود شیر درپستان مادر توقف مینماید. هم چنین است که اگر گیاهان بمیرند ویا نابود شوند بالای اندازه ومقدار بارندگی نیز تاثیر خودرا بجا میگذارند. اگر واضح تر صحبت شود هرگاه روی سطح زمین کاملا از گیاهان پوشیده باشند در مقدار وتوازن بارندگی افزودی بعمل می آید واگر پوشش گیاهی ازبین برود بارندگی نیز کاهش می یابد و از حالت توازن خارج میگردد یعنی درموقع مناسب وبه اندازه لازم  نمی بارد لذا گفته میتوانیم که باران بخاطر گیاه وزندگی اوست واگر او نباشد بارانی نیز درکار نیست. اینست حکمت وفلسفۀ هستی باران وگیاه( دوران آب درطبیعت نزد بسیاری واضح میباشد).
بادرنظر داشت این مناسبت، همینکه ما انسانها گیاهان را نابود میسازیم می بینیم که به خشک سالی ها ، سیلاب های مدهش وخطر ناک، عدم بموقع بارندگی وکم و کاستی آن مواجه میشویم که درنتیجه بفقر وفاقۀ ما می افزاید ومارا به مهاجرت ها وتنگدستی ها میکشاندتااینکه سرانجام از این رهگذر بساآسیب خطیر را نصیب میگردیم. چونکه بااین کار، خود را مجبور میدانیم زمینۀ اعمال زشت را که خداوند منع فرموده بمیان بیاوریم یعنی هرآنچه که بد وناجایز است اجرا کنیم تازنده بمانیم.
پس اگر ما انسانها به دانش و عقل سلیم رو بیاوریم ودست از غارت وچپاولگری گیاهان که خداوند به خاطر آرامی ما خلق نموده است، برداریم واین کارگاه خلاق و سازنده را محو نسازیم گاهی به بدبختی های زندگی سردچار نمی شویم زیرا از طفیل گیاهان همه امکانات زندگی را تهیه کرده میتوانیم. بهمین خواطر خداوند (ج) درکتاب پاک ومقدس خود اینقدر دربارۀ گیاهان تاکید کرده است.
بیائید تاگیاهان را بحال خودش نگاه داریم واز چپاول آن دست برداریم وکارگاه عظیم الله (ج) را دایم فعال، پرتحرک وپرتولید نگاه کنیم تااز یکسو به فقر خود پایان دهیم و از سوئی تمام جانوران دیگررا سیر، آسوده وراحت داشته باشیم زیرا تنها این مائیم که بحق همه جانوران ودرقدم اول آفرینش  خداوند وطبیعت جفا مینمائیم. ومن الله التوفیق.
پایان آنچه که این دو آدم عاجز وناتوان در طی این هشت بخش ازقرآن مجید درمورد گیاهان گردآوری کرده توانستند. اگر اشتباه و نقصی از ما سرزده باشد امید واریم خوانندگان عزیز این دو بنده حقیر را به بزرگواری خویش مورد عفو قرار دهند . تشکر وسلامتی فراوان نثار یکایک خوانندگان باد.                                                                                                                                       
 
ختم.
تحریر وترجمۀ آیات از انترنیت: پارس قرآن، کتاب الکترونیکی قرآن مجید،  متن فارسی قرآن.
تبصره از:  محمود بی پروا.
تصحیح وتعدیل از: الحاج مولوی عبدالکریم " برهانی".
 چغچران، جدی 1389 برابر با جنوری 2011.