آرشیف

2014-12-30

رحیم الله پیمان

انار بخورید و به داکتر نروید

 

انار بخورید و به داکتر نروید

انار مقدار زیاد ویتامین، آهن و غیره عناصر دیگر را با خودش دارد این میوه زیبا یک اندازه دیر تر هضم میشود .خوردن دانه هایش بهتر از نوشیدن آب ان میباشد. انار میوه ای خون ساز است و به همین دلیل  بهترین وقت برای مصرف آن صبح و پیش از صحبانه است . انار مقوی قلب ، مفرح رفع کننده چربی، رفع کننده سموم و دیگر عفونتهای داخلی بدن انسان، شاداب کننده جلد بدن و باعث بیرون کردن حرارت از بدن انسان میشود و هم چنان رب انار، برگ انار در تکلیف معده ، کمی اشتها، ضعف عمومی ، تصفیه خون، خصوصآ به دختران جوان بسیار مفید است. دانه های میوه ی جنگلی انار که به (نار دان) مشهور است در معالجه اسهال بسیار موثر میباشد . اب انار شیرین باشکر و نشاسته برای سینه دردی وسرفه توصیه می شود محصول انار به صورت آب انار،رب قابل استفاده  است.
 

 انتخاب انار:

در انتخاب آن انواع سنگین آن نسبت به سبک  بهتر است و پوست آن باید صاف ،شفاف، نازک و بدون ترک باشد. ارزش غذایی در صد گرم دانه انار مواد زیر موجود می باشد : انرژی ۳۸ کالری آب ۸۲ گرم پروتئین ۰/۴ گرم چربی ۰/۳ گرم مواد نشاسته ای ۱۰ گرم کلسیم ۴ گرم سدیم ۳ میلی گرم پتاسیم ۲۶۰ میلی گرم آهن ۰/۵ میلی گرم ویتامین ب ۱ ۰/۲ میلی گرم ویتامین ب ۲ ۰/۰۳ میلی گرم ویتامین ب ۳ ۰/۰۲ میلی گرم ویتامین ث ۴ میلی گرم خواص انار از جمله خواص آن به موارد زیر  میتوان اشاره کرد : ۱- انار خون را تصفیه کرده و تقویت کننده قلب و کلیه است. ۲- انار اشتها آور است وبهتر است قبل از غذا مصرف شود. ۳- انار در رفع اوره و کلسترول ، دفع سموم و تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهمی را ایفا می کند. ۴- مصرف انار شیرین، ایجاد شادی نموده و رنگ رخسار را باز می کند. ۵- مصرف انار شیرین تقویت کننده کبد می باشد و در معالجه یرقان( زردی) مفید است. ۶- انار ترش و شیرین( ملس) باعث کاهش فشار خون می شود. ۷- مصرف انار در معالجه راشی تیسم، کم خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو می بخشد. امام صادق(ع) می فرماید : به کودکان خود انار بخورانید زیرا آنها را زود تر به حد جــوانی می رسـاند.
 

تـذکرات

 1- انار میوه ای سرد است، اشخاصی که سرد مزاج اند پس از خوردن آن، مقداری آب جوش همرا  با نبـات باید بخورند. 2- انار برای کسانیکه مصاب به  نفخ معده میباشند، مضر است. زیاده روی در مصرف انار ترش ایجاد زخم معده می کند. 3- جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن که برای رفع کرم بکار می رود ممکن است ایجاد سرگیجه و دل بدی کند.
 

فواید قسمت های دیگر درخت انار:

۱- جوش  دادن  پوست انار برای گلو دردی و زخم گلو ودفع بواسیر مفید است
. ۲- جوش دادن گل انار برای رفع مشکلات زخم های دهان و اسهال مزمن وبه همراه کنجد برای سوختگی فایده دارد
. ۳- جوش دادن  ریشه انار برای دندان دردی  و ترتیب عادت ماهانه به زنان مفید می باشد.
۴- جوش دادن  پوست درخت انار کرم هار از بین می برد.