X

آرشیف

از چه بنويسم؟

 

 از زمستان، از قيمت ګاز ويا از فهم نادرست از اقتصاد بازار آزاد بنويسم؟

از چه بنويسم؟
از تصميم و بحث روى سرنوشت ما، بدون ما، از مذاکره در مورد  صلح کشور ما بدون ما، ازفهم غلط و مبتذل ديموکراسى  و يا از فهم نادرست و غلط اقتصاد بازار آزاد  و نرخ ګاز و يا از برنامه هاى ميديا و تلويزيون  با بحثهاى مغرض، ضد وطن و ضد منافع کشور و يااز کارشناس، کار نه شناس؟

از چه بنويسم؟
اګر از همه بنويسم، کوتاه بنويسم و يا مفصل، دوبار و سه بار بخوانم، اصلاح و تصحيح دقيق املاء و انشاء کنم و يا به سرعت نبض زمان؟

از چه و چګونه بنويسم؟ 
به مخاطب  بنويسم که به مجرد آغاز جمله ام، آخرش را با بصيرت خويش ميخواند و ميداند و يا آنکه کل کتاب را برايش  نوشتم، برايم مينويسد، کمى ساده بنويس، من خو نه فهميدم شما چه نوشتيد؟

 

از چه و چګونه بنويسم؟ 

آيا بنويسم که همه راخوش سازم و از همان آزاد انديش؟!  و روشنفکر؟! شوم که بنويسم سفيد من سفيد و سياه آن ديګر هم سفيد که کس را متأثر نه و منزجر نه سازم و لبهء تيغ کسى را متوجه خويش و فاميلم نه سازم؟

 

 از تهديد اى اس اى  بنويسم و يا از ارسال پست ها و تيلفون هاى تهديد آميزش بنويسم و يا بنويسم که خير و خيريت است؟

 

از چه بنويسم؟ 

 اګر از همه و کما حقه بنويسم، کار و بار زندګى روزمره چطور خواهد شد ورنه خوانندهء سخت ګير را که اين همه را مطالبه دارد، چه جواب ګويم؟

 

 از دو پروژه و کار فرهنګى عظيم ( قاموس پنج زبانهء نامها در افغانستان و کشور هاى مجاور و تکميل افزود دوزبان عربى و انګليسى بر قاموس چهار زبانهء چاپ شده در سال 2002، بنويسم و يا بر مطالب که استهلاکى و روزمره اند و سکوت در برابر آن وجدانم را نا راحت ميسازد. 

 

از چه بنويسم و چطور بنويسم؟

و بالاخره از ديموکرات بنويسم که ديموکراسى و آزاد انديشى اش صرف و صرف در محور منفعت و مصلحت اش است. در بهترين حالت، تأکيد دارد که: حق بګو اما به طرف من!

 

از چه بنويسم؟

بلى چه وقت، چطور  و ازچه بنويسم؟

 

بنويسم که کار دان و کارشناس و مسٶول دولتى بخش و سکتور معين:  با اظهارات خويش هم خود به بد راه رفته و هم خواننده و بيننده را مشوش و راه ګم ساخته.

 

اقتصاد بازار آزاد قرن بيست و يک بدون وجود توانايى هاى رقابت آزاد، بدون حاکميت قانون، در شرايط اقتصاد مافيايى و بدون نظارت قوانين خوب بر امور در جامعه ممکن نيست، اقتصاد بازار آزاديکه تعين کننده صرف عرضه و تقاضا باشد و صرف پول و سرمايه تعىن کننده باشد، مردود و وحشى است! 

 

اقتصاد بازار آزاديکه صد سال قبل در جهان و کشورهاى پيشرفتهء اقتصادى بود و همه چيز راعرضه و تقاضا تعين ميکرد ديګر قابل قبول و قابليت دوام و زندګى را نداشت  نيست. چنين سرمايه داري که مارکس، انګلس, ادم سمت و …از آن شناخت داشت، بساط اش در جهان و جوامع مستقر سرمايه دارى بيشتر از نيم قرن قبل، چيده شده و عوض آشتى ناپذيري طبقاتى  ( انتاګونيزم طبقاتى) آشتى طبقاتى مطرح   است، ديګر حاکميت و دولت وسيله فشار يک طبقه بر طبقهء ديګر نيست. 

 

ترجمه: 

حاکميت افغانى بخاطر به کنترول و نظارت قيمت مواد سوخت،  تيل و ګاز درين زمستان سرد و داغان مکلف است که در اقتصاد بازار آزاد ؟! امروز توانايى هاى رقابت آزاد و جود ندارد، 

 

انحصار مافيايى بر اموال معين تجارتى در واقعيت، همراه با معافيت مشخص در عمل وجود دارد، و قوانين خوب  متناسب به سطح رشد جامعه روى دست ګرفته نه شده و از تطبيق به موقع آن نظارت نمى شود که در چنين شرايط به بهانه و فهم غلط اقتصاد بازار    آزاد نمى توان زمينه ساز تخلفات محتکرين و جنايتکاران شد، فرصت احتکار را به ايشان داد و حالت را مافيايى ساخت.

 

 حالت مافيايى حضور جنايت کاران خانوادهء  مافيايى جهان در افغانستان نيست. حالت مافيايى حالت است که جنايتکار تحت حمايت قانون و با توانايى خريد حاکميت سياسى جنايت و تخلف کنند. از قصه هاى اېشچي ها و ملا تره خيل ها، ګروکانګيري هفت ولايت در پروسهء قانونى و ملى، به صورت غير قانون  در انتخابات رياست جمهوى 98  و … خود و به و به خوبي خبر داريد و مثالهاى زندهء اين لست حتى قرار چشم ديد هريک شما خوانندهء معزز ، بس طولانى است. 

 

اين حالت امکان ميدهد که حلقات مافيايى و محتکرين قيمت مواد سوخت را چنان بلند ببرند که به ظلم، تعدى، تجاوز و حق تلفى منجر شود. 

 

بلى دولت  مالک خوب وسايل توليد نبود و نيست و نه هم دولت تاجر خوب است! آما اقتصاد بازار آزاد در شرايط ما دولت را مکلف ميسازد تا با اقتصاد مختلط و تدابير مشخص توانايى هاى رقابت آزاد را بلند برده و با  حاکميت و ديکتاتورى قانون و نهادها زمينه سازد ايجاد شرايط رقابت آزاد را در جامعه زمينه سازى ملموس کند تا  اقتصاد بازار آزاد به مفهومى واقعى و نورمال ايجاد  شود! 

 

نوشته و تفاصيل بر بقيه موضوعات را به پژوهشګران و محققين چيره دست  ميګذارم اما

 

 با عرص پوزش و معذرت به  يک سفارش ديګر هم ميروم. 

 

درين عرصه به منطق عدم جواز  قياس مع الفارق با مقايسه کردن کچالو با سيب نمى پردازم اما به 

 

تيم دولت ساز ، تيم؟!  همګرايى و تيم هاى وغيرها در انتخابات رياست جمهورى 98 را خطاب قرار ميدهم 

 

حرکت  طالب  را مخاطب قرار ميدهم!

و ميګويم که: ميدانيم ک و با کمى تعمق و سر به ګريبان کردن ميدانيم که ګذشته از افکار آزادى خواهى و مطالبات به ظاهر و در موارد با  اسلامى حرکت طالب، بايد اعتراف کرد و ګفت که  بنياد و اساس شما حرکت طالب به جنګ و براى جنګ ګيريم آزادى  ايجاد شده ايد.  آما شما کدام برنامهء براى اعمار افغانستان مانند تيم دولت ساز نداريد! و درک اين موضع تحصيلات عالى، ماسترى، دوکتورا و يا نبوغ نمى خواهد!

 

به تيم و يا حلقهء  نا متجانس همګرايى انتخابات رياست جمهورى 98 بايد ګفت 

که اين بر همه و براى خود شما واضح است که نه برنامهء سازندګى افغانستان داريد و نه در تناسب داکتر اشرف غنى ( قياس مع الفارق) اشخاص و افراد براى اعمار و سازندګى کشور داريد و نه هم ګذشتهء شما چنين اعتماد را بر شما فراهم ميسازد!

 

قتل و غارت،کشتن و بستن  در افغانستان زياد و طولانى شد و حال زمستان شديد در پيش و ملت افغان سخت به تکليف و مشکلات مواجه  است. هر روز جنازه ها در جانب حاکميت و مخالفين که افغان نيز اند بيشتر و بيشتر ميشوند. 

 

از خداوند جل جلاله بترسيد و ازين بيشتر مانع صلح و  استقرار در کشور نه شويد! 

 

بيايد با اولويت دادن منافع و مصالح کشور  و ملت رنجديدهء افغان و با اولويت دادن منافع و مصالح اسلام نتايج انتخابات رياست جمهوى 98 را بدون تهديد و خرابکارى بپذيريد و تا دير نه شده  ديګر دست از شرارت و فساد برداريد! 

 

به کشتن و خانه خرابى افغان و انسان متأثر و منزجر ميشويم و اين حالت را حالت خلاف اسلام و خلاف انسانيت ميدانيم! 

 

رسيدن به صلح و استقرار با عزت خواست و آرزوى ماست، اما به هر قيمت به صلح رسيدن را سفارش نداريم. 

 

 به اين باور نيستيم که در مذاکرات صلح افغانستان بايد تيم مذاکره کننده چنان با صلاحيت و همه شمول باشد که در مسايل تصميم بګيرد که تصميم بر آن مسايل حق ملت افغان و يا حد اقل پارلمان است. 

 

مذاکره و مصالحهء سياسي بى هويت سازى، ګذشت از برنامه   و تسليمى نيست. 

مصالحهء سياسي را نبايد با مناظره مغالطه کرد. 

مصالحهء  سياسى متمدن ساختن مبارزهء سياسى است تاجهت رسيدن به هدف سياسى خويش ملت افغان را تصميم ګيرندهء اصلى بسازيم و شود!

 و ما علينا الا البلاغ المبين 

دوکتور صلاح الدين سعيدى

 

1/1/2020

00447886474638

 

 

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.