آرشیف

2020-6-8

محمد عالم افتخار

آنچه «افزوده تکاملی» بر نیاز های «تنازع بقایی» بشر افـزود

(مقدمانی بر تئوری های پساکرونایی ـ 6)
 
**************
در آغاز کلام؛ نسبت فاجعه ترور زبونانه مولوی داکتر ایاز نیازی همراه با انفجار دادن مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان در قلب پایتخت کشور؛ ابراز خشم و انزجار نموده به فامیل محترم و دوستان داغدار این تازه ترین قربانی معروف وحشت و دهشتِ  دین جلابان افراطی؛ عرض تسلیت و غمشریکی می نمایم.
من وقت و بخت ملاحظه و مرور «رسانه های اجتماعی» که هموطنان خاصتاً جوانان در همچو حالات افکار و احساسات خود را به طریق آنها بروز میدهند؛ ندارم ولی از تبصره هایی در سایت های جدی دریافتم که سیلی از خشم و خروش به دنبال این ترور نامنتظره راه افتاده است. من علی الوصف کژی ها و زیاده روی هایی که به این رستخیز نسبت داده میشود؛ به آن مرحبا میگویم.
زنده یاد مولوی ایاز نیازی؛ ملا بود و در خطبه هایی که به حیث امام مسجد ایراد میکرد و در برنامه دینی تلویزیونی که خصوصاً از تلویزیون ملی پخش میشد؛ برآمد هایی ویژه ای داشت  که در سطح ملا های معتدل افغانستان جایگاه بلندی را حایز بود.
متأسفانه جهانبینی ملایی که در بالاترین دانشگاه ها به ایشان میدهند بسیار تنگ و مغلوط و خیلی ها نیز سطحی و مبهم است وانگهی تقریباً به صفت یک اصل؛ ملا ها معتقد ساخته میشوند که آنچه در منابع و مراکز شرعیاتی گیر می آورند و می آموزند آخرین های تاریخ و علم و انسان و دو دنیاست. به ویژه انان از مراجعه و بهره گیری در منابع و مراجع علم و فلسفه جهانی و غربی و حتی متون شرعیات و الهیات دیگران اکیداً منع و ترسانیده میشوند. بدینگونه جامعه شناسی و روانشناسی و انسانشناسی ملا ها اغلب قلمبه، سلمبه هشت ـ ده ـ چهارده صد سال قبل است و یا زهریاتی است که وهابیت و سلفیت و اسرائیلیات و استخباریات معاصر تبلیغ و ترویج میکنند.
تا حدودی به همین علت ها و دلایل؛ شاد روان ایاز نیازی در سیاستگری و سیاست بازی غلطی های فاحش میکرد؛ از جمله در مورد قتل حشری و وحشیانه فرخنده بیگناه و مظلوم؛ موضع عجولانه و احساستی و حتی حسب مبانی معمول فقهی؛ نادرست و جبران ناپذیر گرفت.
به ویژه در یوتیوب سخنرانی های از ایشان تازه به تازه انتشار یافته که خیلی های می انگارند؛ حرف های سیاسی تند و تحمل ناپذیری است و گویا باعث ترور و امحای این عالم دینی گردیده است.
به نظر این کمترین مجموعه اینها و کلیپ های چند ده سال ایشان نمیتواند باعث و انگیزه ترور بوده باشد؛ باید علت و انگیزه را کاملاً در جای دیگر جست که به آسانی و درین نزدیکی ها شاید دست نیافتنی باشد؛ به هرحال آنها که تصمیم به ترور و محو فیزیکی مولوی نیازی گرفتند؛ استراتیژی بلند و فراگیری دارند.
در حالیکه به نظر و تحلیل ارتجالی محترمه فرحناز فروتن در یک سطح معین نمیتوان خصومت ورزید؛ باید گفت که اینجا یک مرگ عادی مثلاً مرگ کرونایی مطرح نیست که از آن متضرر و انتقامجوی سرخورده و مایوس از ضعف و فساد دستگاه عدلی و قضایی؛ شادمان شود.
اینجا بزرگترین عملیه تروریستی سازماندهی و اجرا شده است؛ که میتواند عواقب آن به زیان متحسس شدگان نسبت انتقام فرخنده و امثال آن هم تمام گردد.
 مسلم است که فاجعه فرخنده و چیز های دیگر اصلاً و ابداً مدنظر عاملان و فاعلان این جنایت سنگین نبوده است. حداقل مولوی نیازی به خاطر کدام ارزش یا موضوع بالقوه خطیر برای مراجع سیاسی و استخباراتی و فراماسیونری معلوم الحال؛ هدف قرار گرفته و چه بسا ارتجالیتی هم در دسیسه وجود داشته است. باید سطح اطلاعات و هوشیاری را هرچه بیشتر و هرچه زود تر بالا برد!
                                                      **********
 
یخبندان ها و انقراض های بزرگ:
 
در باره اینکه زمین در «زون طلایی حیات» در مدار خورشید قرار گرفته و بنابرین شانس عظیم میزبانی زندگانی را دارا گردیده است؛ گفته آمدیم.
ولی زمین در طول عمر 4.6 میلیارد ساله خویش همیشه چنین مهربان و مهیا نبوده است. دانش زمین شناسی نشان میدهد که زمین در حوالی یک ملیارد سال نخست از این مدت؛ گوی آتشینی بیش نبود ولی روی به سرد شدن میرفت. سرانجام به حدی رسید که قشر گازی دورادور آن شروع کرد به تعاملات برای تولید بخارات آب. عاقبت باران های سیل آسا بر سطح زمین باریدن گرفت. طی چند صد میلیون سال سه بر چهارم کره زمین را آب فرا گرفت؛ آبی که با عناصر عدیده دیگر شیمیای مخلوط بود و بیشتر حیثیت «آبگوشت» را داشت. یک چهارم زمین که خشک ماند به استثنای جزایر و کوه هایی چند؛ فقط یک بر اعظم را تشکیل میداد که «پانگه آ» خوانده میشد.
در آقیانوس های «آبگوشتی»؛ به هم آیی مرکبات آلی و پروتئینی محقق شده و در ادامه به ساختار های مولیکولی زنجیره ای نوکلئیک اسیدی یعنی RNA و DNAگذشتند و نسبتاً در اندک زمانی همه اقیانوس ها پر از موجودات حیه تک سلولی شدند.
 
  * «ـ زمین کمی بیشتر از 2 میلیارد سال سن داشت که وارد قدیمی ترین عصر یخبندان گردید. این یخبندان در زمین شناسی؛ به هورونین (Huronian glaciation)  یا به زمین گلوله ـ برفی (Snowball Earth) معروف است.

ادامه مطلب در اینجا