X

آرشیف

کودک ِ آسیب دیده

اگر ما کودکان را از ابتدا تا انتهای کودکی در چهارچوکات خرافات و جهل و حماقت پرورش دهیم چنان که فقط در پی نان و آب و هوا باشند و دنیای مردگان سهم آنها باشد؛ اگر حقیقت گریزی و پنهان کاری را در خانواده رونق دهیم، به آنها احترام نگذاریم؛ آنها را گرفتار خطاها کرده و خطاهای شان را تقویت کنیم؛ پس ما عامل روح و جان بیمار فرزندان خود بوده ایم.

باید به خاطر داشت که سؤ ادب و بی‌احترامی به کودک باعث سلب موفقیت از وی می‌شود. اگر کودک با سرزنش، سرکوفت و طعنه بارور می‌شود، رفته رفته از مهمترین نعمت های معنوی محروم می‌گردد و با ناراحتی، عدم موفقیت، و بی‌هدفی  به فردا می‌نگرد; خود را مهم نمی‌پندارد؛ به درون و باورهایش اتکا نمی‌کند؛ خواست و امیدهایش را دست کم می‌گیرد؛ برای زندگی بهتر تلاش نمی‌کند؛ با خود فکر می‌کند که وی ارزشی ندارد؛ و زنده بودنش را فقط یک امر اجباری طبیعی می‌داند.

کودک آسیب دیده، به دور از تیزهوشی، موشکافی، درایت و خوی و خصلت سالم انسانی رفتار می‌کند و همه دنیا برایش همان چهارچوب خانه بوده و رفته رفته با چنان تاریکی و غفلت از دانستنیهای دنیا کاملا جدا افتاده؛ بر دامان ذلت روحی و ذهنی، یک انسان ناراضی، افراطی و ناسالم بار می آید که اکثرا فقط در پی عادات و گفتار و کرداری می‌باشد که در خانه از آن بهره برده است.

یک کودک از ابتدای کودکی باید با فرهنگ انسانی آشنا شود.اگر والدین، بی سواد استند، استعداد و توانایی در آموزش و پرورش فرزندان شان را کمتر دارند، نه تنها ذهن و روان موشکافانه کودک را با دقت تمام تفتیش نمی‌کنند، بلکه به جرات و توان کودک خود صدمه می‌زنند.

اگرچه سخت است که در یک محیط سربسته، والدین با افزایش تاریکی و کاهش روشنایی، دید و روش خود را انطباق دهند، اما برای فرزندان شان باید حساسیت منطق و دید آنها به تاریکی (جهل و تعصب) کاهش یابد تا بتوانند رنج را تحمل کرده و برای داشتن کودکان سالم و شاد هر روز تلاش نمایند؛ به احترام و ارزش گذاشتن آنها توجه نموده، فرزند خود را با احساسات انسان دوستی و سوادآموزی آشنا کنند، و در پرورش سالم و تقویت اعتماد به نفس ایشان نقش و رول مهم را ادا کنند.

باید با تمام وضاحت دانست که کودکانی زاییده جنگ و فقر، همگام با رشد اندیشه های بی‌فرهنگی اند; و اگر ما والدین برای رفع فقر فرهنگی و معیشتی از خانه های خود شروع نکنیم؛ به کودکان شهامت “خودبودن” را ندهیم؛ رفتارهای منفی و اشتباهات شان را نادیده بگیریم؛ با زور و فشار و توهین با کودک خود رفتار کنیم؛ راه به سوی اطمینان و آرامش خاطر را به روی شان بسته؛ و یک عمر، ناخوشی و زندگی تلخ و مصیبت بار را به فرزندان خویش هدیه داده ایم.

شهلا لطیفی
اول جنوری ۲۰۲۳(میلادی)

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.