X

آرشیف

نگاهی سه بعدی به شخصیت ژنرال دوستم!

 

نگاهی سه بعدی به شخصیت ژنرال دوستم!

ژنرال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان و معاون اول رئیس جمهور حکومت وحدت ملی یکی از چهره های برجسته و توانای افغانستان در راستای استوار سازی، مستحکم سازی و ارتباط دهی دولت ها با ملت بوده است و حضور وی در چوکات حکومت و حکومت داری بر پر رنگ بودن دولت ها از زاویه دید ملت می افزوده است. قوت و توان ژنرال دوستم برای افغان ها و جهان توسعه یافته که علاقه مندی بر امورات افغانستان دارند زمانی معلوم شد که وی بعد از کناره گیری از حکومت داکتر نجیب الله و پیوست با مجاهدین، حکومت از هر لحاظ منظم و مدیریت شده داکتر نجیب سرنگون شد و علی رقم کوشش های فراوان دوباره فرصت اخذ قدرت پیدا نکرد.
در اینجا، زندگی و شخصیت ژنرال دوستم را بر مبنای سه عکس آورده ام که سه روایت مختلف از سه بعد شخصیت ژنرال می نماید که قرار ذیل است؛
◇ تصویر 1. به قاطعیت تصمیم گیری نظامی و پوست کنده بودن ژنرال دوستم دلالت می کند. او بدون اینکه جنبه های خوب و بد قضیه را با مشوره نمودن به مشاوران اش بداند، سخن می راند، تأکید می دارد و عملی می کند! مهم ترین ویژگی قابل ملاحظه که در شخصیت ژنرال دوستم به انحصار گرفته شده است همانا سادگی در گفتار، بی آلایشی در سخنرانی و قلدوری در حرکات و عملکرد وی است، در سخنرانی اش سراسر بوی بی سوادی و نا فهمی هویدا است، بی آلایش گفتن اش به انسان انرژی و انگیزه باور سخنان اش را می دهد و خود بخود به فکر می اندازد اینکه هرگاه وی توانایی نیرنگ بازی را می داشت، می توانست به سخنان اش نیز اصلاحات بیاورد و قلدوری اش از شهامت ولای نظامی بودن اش برای ریشه کن سازی لانه های طالبان در شمال افغانستان با اشتراک مردانه خودش و فرزندان اش تجلی یافته و تبارز کرد. شکی نیست که او ژنرال مجرب و جنگی است که شهادت این ویژگی اش را طالبان نیز داده اند و اگر پرسان شود می دهند.
◇ تصویر 2. در اینجا انسان به یاد سخاوت می افتد و حدس می زند انگار سخاوت از سر انگشتان رجال برجسته نظامی بریزد که سراسر به جدیت، ظلم و قاطعیت معروف است. در اینجا مهربان خواندن و مهمان نوازی بودن ژنرال دوستم در مقابل مردم مظلوم و مهمانان وی مصداق اش را دریافت می نماید و وی را از ظالم و بی رحم بودن به یک ژنرال متنفذ با فهم نظامی، دلیر، مهربان و مهمان نواز مبدل ساخته و تبارز می دهد.
◇ تصویر 3. این تصویر، حکایت از ترحم و روایت از مهربانی ژنرال دوستم نه تنها در مقابل انسان ها بلکه نسبت به حیوانات نیز می نماید. انس و علاقه ژنرال دوستم به آهو، نمایانگر حسن انتخاب اش در مهر ورزی می باشد، آهو از لحاظ جسامت مظلوم و از لحاظ اندام خوش قیافه است و از جمله حیوانات بی آزار و مفید بشمار می رود که دیدن ایشان، انسان را سراسر به یاد مهربانی و توجه به حال مظلومان می اندازد که خوشبختانه ژنرال دوستم افتخار این داشته و ویژگی را داراست. 
پس از لابلاي سه تصویر، سه روایت مختلف دیده شد که همانا پوست کندگی، سخاوت و مهربانی ژنرال دوستم را نشان می داد و هر سه ویژگی به بالندگي شخصیت دوستم کمک زیاد نموده است و از طریق همین سه ویژگی سزاوار احترام و اخذ کرسی از طریق رای مردم دانسته شده است.

با مهر
گل رحمان فراز

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.