X

آرشیف

نامه سرگشاده دانشجویان دانشگاه “پوهنتون” هرات به…..

 

بنام خداوند دادگر و پیروزی

نامه سرگشاده دانشجویان دانشگاه(پوهنتون) هرات به حمایت از اعتصاب درسی حق خواهانه دانشجویان و استادان دانشگاه(پوهنتون) تخار بخاطر غصب زمین های مربوط به ملکیت آن دانشگاه(پوهنتون)

داد خواهی حق مدنی و اساسی هر شهروند به عنوان مسوولیت اجتماعی و اخلاقی اوست، در هر جامعه مبارزه میان حقیقت و حق با ضد آن با نمادهای نام و نان و نیام ادامه دارد و رسالت انسانی و ملی شهروند است تا طرف حق و حقیقت را گرفته با ضد حقیقت مبارزه نماید.
مایان دانشجویان چه از بانوان و آقایان دانشگاه(پوهنتون) هرات، رسالت و مسوولیت خویش می دانیم تا هر آن جایی که داد خواهی و حق طلبی صورت می گیرد با آنان همسو شده فریاد بلند شان را رسا تر فریاد نماییم. از نه روز(9) بدین سو اعتصاب درسی دانشجویان و استادان دانشگاه(پوهنتون) تخار با اراده قاطع ادامه دارد که، خواست و هدف آنان باز پس گیری زمین های غصب شده ای است که مالکیت دانشگاه(پوهنتون) بوده و از سوی اشخاص غاصب و حق تلف غصب شده است و بالای آن شهرک سازی به صورت غیر قانونی جریان دارد.
ملت افغانستان، مبارزان مدنی، خانواده رسانه ها و شهروندان بیدار!
در این چند روز متوالی آنان در خلا بی توجهی از سوی رسانه های داخلی و بین المللی قرار داشته اند و از سوی هم اطلاع رسانی آنان بنا بر مشکلات جدی به چالش مواجه بوده است. از همه ملت افغانستان و مبارزان به ویژه خانواده رسانه ها در خواست داریم تا این موضوع مورد توجه همه جانبه و رسالت مندانه خویش قرار داده به ملت افغانستان آگاهی دهی و اطلاع رسانی نمایند. آنان که این دادخواهی و مبارزه منافع شان را به خطر می انداز و حق ملت افغانستان را اعاده می نماید از این نقطه ضعف سود جسته فریاد بلند جنبش دانشجویی را که گام های آغازین این جنبش از کابل، هرات و بامیان و اکنون از تخار بلنده است را خاموش نماید. 
ما فریاد بلند دانشجویی خویش را فربه تر فریاد خواهیم زد و این حق خواهی را ادامه خواهیم داد، تا که باشد حق به ملت افغانستان که صاحب ان است باز پس به دانشگاه(پوهنتون) بر گردانیده شود.
دولت افغانستان!
دادخواهی های مدنی و حقه ملت افغانستان که به شیوه قانونی و انسانی آن انجام می شود را به شیوه شایسته آن پاسخ دهید، این حق خواهی جنبش دانشجویی مدنی را مورد توجه جدی و فوری قرار داده، به اراده ملت احترام گذارید. 3000 دانشجو و 200 استاد با همسویی دانشجویان کشور در این مدت دراز اعتصاب درسی شان هیچ پاسخ دریافت نکرده اند تا دولت به خواست حقه با مبانی ملی آنان پاسخ مناسب و لازمی را داده باشد. آخرین نفس های مردم سالاری همین فریاد های بلند است که اگر دولت به آن پاسخ نگویید، مدنیت و نظام مردم سالار معنی و فلسفه وجودی خویش را از دست داده و مشروعیت اخلاقی آن از میان می رود.
در ذیل خواست ها خویش را از دولت، ملت و رسانه بیان می داریم:
• دولت به خواست آنان به صورت جدی و فوری رسیدگی نماید و حق غصب شده به ملت افغانستان باز پس گردانیده شود؛
• رسانه های کشور چه از نوشتاری، صوتی و تصوری این جریان حق خواهانه و داد گر را پوشش رسانه¬ای داده و از خلا بی توجهی رسانه ای این داد خواهی مدنی را نجات دهند؛
• با رسیدگی به این حق خواهی به این اعتصاب درسی پایان داده شود و دست زور مندان از دامان دانشگاه(پوهنتون) های کشور کوتاه گردد؛
• عاملین این جریان که همانان غاصبین زمین است، از سوی نهای های قضایی و عدلی کشور مورد پیگریی قرار گیرند و به صورت علنی در حضور ملت افغانستان محاکمه گردد.
با احترام دانشجویان دانشگاه(پوهنتون) هرات
جمشید رحیمی(نماینده عمومی لیله مرکزی- غور)
فرشته عباسی (نماینده بانوان دانشجو)
فرشته حقیقی ( نماینده بانوان دانشجو)
غلام حضرت خالقیار (نماینده دانشجویان تخار)
عبدالقدیر شهاب ( نماینده دانشجویان بامیان)
شهاب الدین فیصل ( نماینده دانشجویان وردک)
قاضی آصف( معاون لیله)
همایون (نماینده دانشجویان فراه)
مصطفی فروتن( نماینده دانشجویان وردک)
قاری قدیر ( نماینده دانشجویان لوگر)
عبدالباری ( نماینده دانشجویان بدخشان)
میرویس موحد ( نماینده دانشجویان قندوز)
احمد توفیق( نماینده دانشجویان کاپیسا)
مجیب الرحمن محمود ( نماینده دانشجویان پنجشیر)
ابراهیم شهرستانی ( نماینده دانشجویان دایکندی)
شایق ناصری ( نماینده دانشجویان پروان)
داکتر یاسین ( نماینده دانشجویان غزنی)
قاری شعیب ( امام لیله)
امید ( نماینده دانشجویان نیمروز)
شفیق الله عمر ( نماینده دانشجویان بغلان)
احمد طارق ( نماینده دانشجویان بادغیس)
عبدالودود بنا (نماینده دانشجویان کابل)
محمد احمی (نماینده دانشجویان هرات)
یونس غفوری (نماینده دانشجویان هرات)
موسی افغانیار ( نماینده دانشجویان مزار شریف)
داود وصل ( نماینده دانشجویان دانشگاه های خصوصی)
اسحاق معاصر ( فعال حقوق دانشجویان)
محی الدین فرهمند (مبارز مدنی و دانشجو)

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.