X

آرشیف

مکثي برمقاله کریم پوپل پیرامون « منشاء و . . . »

نبشته دلچسپ محترم کریم پوپل که بدبختانه با وي معرفت ندارم ، تحت عنوان « منشا و تاریخچه بند امیر » در سایت وزین افغان ـ جرمن نظرم را بخود جلب کرد . چیزیکه در عنوان فوق زیادتر مورد توجه ام قرار ګرفت ، « منشای بند امیر » و بند های متعلق به انست . شکی نیست که هدف از « منشاء » علل اصلي بوجود امدن این بند ها است . زیرا بند های متذکره کاملا طبعي بوده و به سختي متوان عوامل اصلي که باعث تشکیل ان ګردیده است ، تشریح و توضیح نمود . بند امیر شاید از نوع خود یګانه و یا یکي از نادرترین بندهای طبعي بوده باشد که به این شکل عرض اندام نموده است . در باره منشاء این نوع بندها فرضیه های مختلف وجود دارد که بعضي از انها افسانه اي و برخي دیګری ان هم که علمي بوده ، صد فیصد نمیتواند قابل قبول باشد و ضرورت به تحقیقات دقیق دارد که تا هنوز صورت نګرفته است .
     بنده در زمانیکه در انستیتوت پولی تخنیک کابل استاد بودم ، در تابستان هر سال محصلین رشته جیولوجي ( زمین شناسي ) را طبق پلان درسی به ساحات مربوط بامیان و سمنګان جهت پراکتیک ساحوي میبردیم که مشاهدات ساحه بند امیر جز این پروګرام میبود . بعداَ وقتیکه در سال ۱۹۸۷ به سمت رئیس سروي معادن و جیولوجي در وزارت معادن و صنایع مقرر ګردیدم ، در نظر داشتم تا ګروپی متشکل از متخصصین افغاني و شوروي را جهت اجراي تحقیقات پیرامون منشای بوجود امدن بند امیر مؤظف نمایم . بدبختانه وضع امنیتي در کشور بخصوص بعد از اشغال افغانستان توسط اردوی جنایتکار سرخ ، رو به خرابي رفت و تا اخیر امکان اجرای کار های ساحوي در ساحه بند امیر میسر نګردید .
      با دیدن عنوان مقاله محترم کریم پوپل خرسند ګردیدم که شاید بالاخره در باره منشای بند امیر تحقیقاتي صورت ګرفته باشد و من بتوانم جواب مطلوب را در یابم . اقای پوپل در زمینه جغرافیه ساحه و تاریخ زیست بشری درکنار بند امیر معلومات زیاد ارایه نموده است ، باوجودیکه موصوف از هیچ ماخذي نام نبرده اما معلومات دلچسپ و لازم را در اختیار علاقمندان ګذاشته است که بنده انرا قابل ستایش میدانم .
      لازم به تذکر است که پوپل صاحب در باره منشای بوجود امدن این پدیده زیبای طبعی و پارک ملي کشور ما برخلاف درشت بودن این موضوع در عنوان مقاله ، اصلا ً هیچګونه معلومات ارایه نکرده است . صرف در بخش ( ساختمان جیولوجیکي بند امیر ) مینویسد : « بند امیر در حقیقت آب آنعده از برف و باران است که در طی سال به کوها و تپه های کوهای بابا ریخته وسپس در پاینترین حصص همواری های کوهای بابا برای خود مجرا پیدا نموده چشمه ها و دریا های را ساخته است » . بر اساس ګفته های فوق صرف میتوانیم منشای اب جاري را در مسیر این دریا  که بند امیر در ان قرار دارد ، توضح نمود ، نه منشای و عوامل بوجود امدن خود « بندها » در مسیر آب . البته اب هر دریا دارای یک منشاء و معمولاً کوهای پوشیده از برف است ولي بند طبعی در مسیر هر دریا وجود ندارد و یک پدیده خیلي نادر است که از خود عواملی دارد . در جای دیګر همین بخش پوپل صاحب بطور غیر مستقیم تصادم کتله نیم قاره هند را با سایر قسمتهای قاره آسیا که چهل میلیون سال قبل صورت گرفته ، درین کار دخیل میداند . باید ګفت که این عملیه متواند در بوجود امدن کوها و خصوصیات اراضي ساحه متذکره رولی داشته باشد ، نه در بوجود امدن بند ها در بستر دریاها .  
      بانظرداشت نقاط فوق در باره منشای بوجود امدن بند امیر و بند های مربوط به ان متاسفانه در مقاله محترم پوپل معلومات قابل توجه را نیافتم . باید ګفت که در مقاله متذکره معلومات ارایه شدهء دیکر قابل ستایش است و از اقای پوپل خواهشمندم تا درمورد یافته های بعدی خود را نیز با ما شریک نماید. و اما :
    راجع به منشای بوجود امدن بند امیر و بندهای همجوار مربوط  به ان ، برای علاقمندان این موضوع لازم میدانم طور مثال از دو فرضیه یاداوري نمایم :
اول ــ فرضیه افسانوي : روزی در بامیان یکی از موسفیدان باشنده ان محل در باره بوجود امدن بند امیر برایم افسانه ذیل را حکایت کرد :
« . . . . بود ، نبود ، روزګاري درین محل اژدهاي وجود داشت که هر روز از مردم مقدار زیاد غذا و یک دختر جوان را طلب و نوش جان میکرد . مردم به ستو امده ، نزد حضرت علی ( رض ) رفتند و در زمینه خواستګار کمک شدند . حضرت علي برایش ګفت که من ان اژدها را می کشم ولي بشرطیکه همه شما ازین محل کوچ کنید . مردم شرط فوق را پذرفتند . حضرت علي توسط شمشیر خود اژدها را سر تا دم چاک نموده ، او را کشت . وقتینکه مردم مرده اژدها را دیدند ، از کوچ کردن خود داري کردند . حضرت علي بخاطر تهدید انها ، ابهای دریای نزدیک را بند انداخت و ګفت که اګر ازین محل طبق وعده شان کوچ نکنند ، بندها را شکستانده تا اب جمع شده در دریا سرازیر شود ، مردم را یکجا با خانه های شان از بین ببرد . مردم ترسیدند و ازینجا کوچ کردند ولی بند ها در ان جا ماند که اکنون بنام ( بند امیر ) یاد میشود » .
نوت : در نزدیکی بامیان در پهلوی یک کوه ، سنګ خیلی کلان وجود دارد که سر تا پا دارای یک درز طویل است. مردم میګویند که این سنګ همان اژدها است و درز در سنګ، چاک شمشیر حضرتعلی است .
دوم ــ فرضیه علمي :
    پروفیسور سلاوین در بخش تحقیقات جیولوجیکي در افغانستان کار های خیلي ارزشمندي را اجرا نموده و به حق نام « پدر زمین شناسی افغانستان » را کمایي کرده است . موصوف در پوهنتون دولتي مسکو استاد من بوده و بعداً در انستیتوت پولي تخنیک کابل سالهای متمادی تدریس و تحقیقات جیولوجي منطقوی را پیش می برد . وی برعلاوه ان ،  اولین نقشه دقیق تکتونیکي افغانستان را ساخت که کار بسیار ارزشمند و قابل قدرمحسوب میګردد . پروفیسور سلاوین در باره منشای بوجود امدن بند امیر معتقد است که :
     « اب دریای که بند امیر در ان قرار دارد درین قسمت در ساحه هموار با سرعت خیلي کم جریان دارد و مشبوح از مواد کاربوناتي ( کلسیم کاربونات CaCo3 ) است . ازینکه سرعت اب کم است ، مواد کاربوناتی در شرایط مساعد به اساني متواند رسوب کند . به نظر وی در بستر دریا نباتات وجود داشت و فعلاً هم وجود دارند که مواد کاربوناتی بر روی ان رسوب نموده و طی صد ها و هزاران سال از تجمع مواد متذکره چنین بندها ساخته شده متوانند ».
    این است نظر علمي پدر زمین شناسی افغانستان پروفیسور سلاوین پیرامون منشای بند امیر . حالاً اختیار با شما است که کدام شانرا مورد قبول تان میدانید.

پایان
دنمارک ــ ۲۱ / ۱۲ / ۲۰۱۷
پوهنمل حاجي محمد نوزادي

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.