X

آرشیف

قرآن و سنت تجلیگاه عوامل اصلاح
مارس 13, 2017

عوامل اصلاح

اگر خواسته باشیم دنبال اصلاحات به معنی واقعی باشیم ، تجلیگاه اصلاحات واقعی قرآن و سنت نبوی است ، این دو اصل
بزرگ ، گرد و غبار ضلالت و گمراهی را از چهره بشریت دور کرده ، و راه فطرت و استقامت ، اعتدال ، راستی و صداقت را به عنوان نور هدایت و اصلاحات واقعی ، فرراه انسانیت قرار داده است .
در حقیقت عوامل اصلاح جامعۀ اسلامی و غیر اسلامی ، عواملی است که امام مرسلین و خاتم نبیین و صحابۀ گرام مخصوصاً خلفای راشدین و تابعین ، بدان عنایت داشته و عمل نمودند ، عواملی که در مکه و مدینه منوره سبب اصلاح جامعۀ آلوده به شرک ، ضلالت و گمراهی گردید .
جملۀ که همۀ ائمه و مجتهدین و علماء و فقهاء و اندیشمندان اسلامی به آن اتفاق نظر دارند  ، این است که " لن یصلح آخر هذه الامه الا ما اصلح اولها= هر گز اصلاح نمی شود ، آخر این امت ، مگر به چیزی که اول آن اصلاح گردید ."
 و یقیناً که عوامل اصلاح بشریت ، در کتاب خدا و سنت رسول بزرگوار او تجلی یافته است ، و کسانی که اصلاح را در غیر این عوامل و وسائلی که اول امت را اصلاح نمود ، جستجو می کنند ، راه غلط و اشتباهی را می روند و نتیجه جز " ضلوا واضلوا " ندارد ، یعنی هم خود گمراه اند و هم به اغواگری دیگران می پردازند .
 همان طور که گفته شد ، راه هدایت بشریت و اصلاح مردم چیزی است که پیامبر اسلام ، صحابه گرام و تابعین عزیز و تبع تابعین بزرگوار و مجتهدین ، بدان عنایت داشته و عمل نمودند ، افزون بر آن خود رسول الله صلی الله علیه و سلم جهت هدایت انسانیت فرمودند :" من دو چیز گرانبها را در بین شما گذاشتم ، تا زمانی که به آنها تمسک داشته باشید ، گمراه نمی شوید ، کتاب خدا و سنت رسولش."
 بنابراین اصلاح جامعه ،در گرو عمل به شریعت اسلامی یعنی عمل به قرآن و سنت نبوی است و درین دو اصل بزرگ عوامل اصلاح بطور مفصل تبیین گردیده است.

 

ادامه مطلب در اینجا

 

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.