X

آرشیف

تعریف داد خواهی: پيوست به گذشته

 
 
تعریف جامع و مانع از دادخواهی که بتواند همه کوشش­ها و تلاشهای دادخواهانه­ی انسان در بستر تاریخ را شامل شود و هم چنین روند دادخواهی درآینده را نیز در بر گیرد، کاریست ناممکن؛ زیرا دادخواهی فرایندیست تاریخی و در حال تکامل که هنوز پایان نیافته است. از آنجا که بیعدالتی دارای وجوه متعدد و گوناگون است و از آنجا که ظرفیتها و توانمندیهای انسانها نیز در هر دوره و زمانی با زمان دیگر فرق میکند، هر جامعه و حتا هر فردی حق دارد دادخواهی را متناسب با نیازها و ضرورت­های زمان خودش تعریف نماید و براساس آن عمل نماید. روشهای دادخواهی بسته به چگونگی موانع و محدودیت­هایی که در برابر آن وجود دارد اشکال گوناگون پیدا میکند. به هر صورت، هر یک از تعاریف زیرین میتواند زاویه­ای از زاویه­ها و وجهی از وجوه دادخواهی را دربرگیرد. در این نوشته کوشش شده است تا از میان همه تعاریف ارائه شده برخی از آنها را برسبیل مثال ذکر کنیم.
تعاریف : يك پروسه عملي از مطرح ساختن موضوعات مهم در يك جامعه ميباشد.دادخواهي بر اساس اصول مشاركتي استوار ميباشد كه بسيج و تهيج يك جامعه براي مطرح ساختن موضوعات را در بر دارد. اين پروسه به هدف توانمند سازي شهروندان ،افراد و فعالين مدني صورت ميگيرد.
دادخواهي پروسه اي را تسهيل مي بخشد كه از طريق آن يك جامعه ميتواند بر جوانب ذيدخل و تصميم گيرندگان به منظور آوردن تغير مثبت در پاليسي تآثير داشته باشد.
دادخواهي ظرفيت مردم را بحيث تصميم گيرندگان تقويت ميبخشد وآنهارا مستقيمآ در ساختن يك قدرت حسابده و متعادل شامل ميسازد. پس دادخواهي يك رويكرد كلي براي نزديك شدن به تغير مؤثر است.ويا :

  1. دادخواهی تلاش پیگیر شخصی و یا گروهیست برای تغییر امری که مبتنی بر عدالت نباشد.

  2. جستجوی راه­ حل همراه و یا به نمایندگی از افراد فقیر بخاطر از بین بردن عوامل اساسی فقر، تأمین عدالت و انکشاف متوازن از طریق نفوذ و تأثیرگزاری در سیاست­ها و عمل پالیسی سازان.

  3. دادخواهی تلاش­های مستمر و منظمی است جهت نفوذ و تأثیرگزاری بر ایجاد، تعدیل و یا تطبیق تصامیم، قوانین و پالیسی­ها به منظور ایجاد تغییر مثبت در زندگی اقشار محروم اجتماع.

  4. دادخواهی عبارت است از مجموعه­ ای به هم­ پیوسته ومستمر تلاشهای ذهنی وعملی اثرگزار و قانونمند در جهت ایجاد، تغییر یا تعدیل مثبت در وضعیتی که در تقابل با قانون، رفاه، عدالت و حقوق بشر باشد.

از میان تعاریف فوق شاید تعریف آخری، دربرگیرنده­ی بسیاری از وجوه مشترکی باشد که در میان همه تعاریف وجود دارد. این تعریف، با ذکر قید «قانون مند»، مفهوم دادخواهی در عصر مدرن را روشن ­تر می­سازد و بالاترین مرحلهء دادخواهی را بيان مینماید. خیلی امکان دارد که ظرف چندسال آینده تعریف و تعاریف جدیدی از دادخواهی به میان آید که نسبت به تعاریف کنونی جامع تر باشد، زیرا فرایند دادخواهی درحال تکامل است.
  
دادخواهي موضوعات ذيل را شامل ميشود:
دادخواهي
   – پلان گذاري وهمآهنگي. 
   – تحقيق .
   – بوجود آوردن هم پيمانان وهمكاري جمعي.
   – تحليل و ارزيابي پاليسي .
   – طرفدار پيدا كردن.
     – كمپاين نمودن .  
 
 
 
  دوران“ زنجيرهْ ” دادخواهي
 
  دوران“ زنجيرهْ ” دادخواهي
 تشخيص موضوع .
جمع آوري معلومات و بررسي آن .             
پلانگذاري ستراتيژي دادخواهي .
اجراي دادخواهي .
نظارت و ارزيابي پيامدهاي آن
و تاثيرات نهايي .
 
 

اهداف دادخواهی

هدف در لغت به معنای "نشانه" و "غرض" است. اما در اصطلاح به چیزی اطلاق میگردد که رفتارها و فعالیتهای فردی، سازمانی و نتایج متوقعه در مسیر نیل به آن هدایت میگردد. به تعبیر ساده تر: هدف چیزی است که افراد و سازمانها نیرو و وسایل لازم را براى وصول به آن به کار مى برد و غرضش دست یابى و رسیدن به آن است. اهداف  تحت تآثیر عوامل و نیروهای محیطی و با استفاده از تجربیات، تغییرپذیر هستند، چرا که اطلاعات حاصله از نحوه عملکردها و تجربه­ها میتوانند در ترفیع یا تنزل هدفها مؤثر واقع شوند. هدفها علاوه بر اینکه سمت و سوی رفتارها را تعیین می کنند، انگیزه­های رسیدن به آنها را نیز به وجود می آورند.
 

هدف دادخواهی

هدف دادخواهی رسیدن به وضعیتی است که در آن عدالت تأمین، فقر کاهش، پالیسها، قوانین و تصامیم اصلاح و تطبیق گردیده و تأثیرات آن بر زندگی مردم رونما شده باشد.
 

تعیین هدف دادخواهی

با توجه به تعریف فوق، میتوان اهداف دادخواهی را به دو گونه تبیین نمود:
1-     هدف تغییر یا کوتاه مدت: هدف یا اهدافی اند که دسترسی به آنها در جریان مدت زمان کوتاه امکان پذیر باشد. به تعبیر دیگر: مجموعه اهدافی اند که با ایجاد تغییر در پالیسیها، تصامیم و قوانین به دست میآیند.
2-     هدف تأثیر یا بلند مدت: هدف یا اهدافی اند که نیل به آنها در طولانی مدت متصور باشد. به تعبیر دیگر: مجموعه اهدافی اند که در نتیجۀ ایجاد تغییرات در زندگی مردم رو نما شده و تأثیر گذاشته باشد.
 
………………. ادامه دارد

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.