X

آرشیف

بیـمــــارانِ شهـــــــرتِ کـــــــــــاذب

 
با توجه به برگزاری بعضی نشست ها و سیمینار های عوام فریبانه و سؤ استفادۀ برگزار کنندگان اینگونه کنفرانس ها از احساساتِ پاکِ اقوام شریفِ تاجیک ، افغان ، ازبک ، هزاره و دیگر باشندگانِ شریفِ کشور که فقط منجر به دامن زدنِ اختلافاتِ قومی و مذهبی خواهد شد ، همچنان روشن نمودن ضعفِ مدیریت و سازمان دهی نادرستِ برگزار کنندگان این گونه برنامه ها ، توجه خوانندگان گرامی را به نکاتِ زیر جلب می نمایم :
به باور انسان های خردمند و چیزفهم ، برگزاری چنین برنامه هایی باعثِ شهرتِ کاذبِ برگزار کنندگانِ آن ، همچنان جلو گیری از شناسایی چهره های واقعی این گروه و به بیراهه کشیدن اذهانِ مردم خواهد شد .
با توجه به اینکه باشندگانِ این سرزمین مردمانِ میهن دوست و صادق ولی سوگوارانه خوش باورند ، اگر سیمینار یا نشستی این چنینی ، آنهم در ارتباط با تاریخ و فرهنگِ شان برگزار گردد ، بدون اینکه بررسی نمایند که چه کسانی طراحِ چنین برنامه هایی میباشند ، صادقانه در آن شرکت میکنند .

به عنوانِ نمونه در کنفرانسی که بتاریخ چهاردهم دسامبر در دانشگاهِ وستمنستر لندن برگزار گردید ، یکی از گردانندگانِ این نشستِ به ظاهر علمی و تحقیقی ، با بی حرمتی به جایگاهِ ارزشمند شهید ، خود خواهانه چنین گفت : ( مسعود و ربانی در طول زندگی هرگز جرأت نکردند که خود را تاجیک بنامند ) و نابخردانه از بکارگیری واژه های  شهید و استاد و احترام به قهرمانِ ملی کشور شهید مسعود و استاد بزرگوار شهید ربانی اجتناب نمود . در حالیکه یک مسلمان زادۀ واقعی به قرآن کریم که می فرماید : (یاَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ . یعنی اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمند ترين شما نزدِ خدا پرهيزگارترين شماست بى ‏ترديد خداوند داناى آگاه است ) ایمان دارد و از آن پیروی می کند . اگر چنین شخصی به دینِ مبینِ اسلام پایبند نیست ، چرا در سیمیناری سخنرانی میکند که در ارتباط با بررسی شخصیتِ کسی برگزار گردیده که برای برقراری دین اسلام و بنام خادم دین رسول الله قدرت را بدست گرفت نه برای به قدرت رسیدنِ قوم تاجیک .
برگزار کنندۀ دیگر این کنفرانس مزورانه مؤرخِ شهیر کشور شاد روان میرغلام محمد غبار را ( که در راه مبارزه علیه ظلم و بیدادگری شاهان خونخوار و جنایتکاران دوران ، سالها مبارزه نمود و زندانیِ زندان های ستمشاهی گردید و با زنجیر و زولانه از این زندان به آن زندان برده شد و زیر شدید ترین شکنجه ها تسلیم این خون آشامان تاریخ نگردید ، همچنان سالها در تبعید بود و در دورترین و بد آب و هوا ترین دهاتِ افغانستان یعنی بالابلوک فراه بسر برد و حتا آب سالم و نان جوین به قدر کافی هم به سادگی برایش میسر نبود ، ضمناً بیست سال تمام زیر نظر مستقیم عمالِ دولتِ خودکامه ، خانه نشین بود و اجازۀ هیچگونه فعالیت سیاسی و فرهنگی را نداشت . ) تاریخ نویسِ درباری معرفی میکند ، آن هم فقط به دلیلِ اینکه در اثر گران سنگش « افغانستان در مسیر تاریخ » که یک تاریخ علمی و تحلیلی است و با دلایل روشن ، نقاطِ ضعف و قوتِ تمام شاهان و امیران ، همچنین عمال و وابستگانِ خود فروختۀ آنان را ثبت کرده است ، ضمناً عملکردِ هر شخص را مربوط به خودش دانسته و او را نمایندۀ قومی خاص به حساب نیاورده است ، از روی بغض و عنادِ شخصی ، نکوهش میکند .
از همه مضحک تر اینکه برگزارکنندگانِ این کنفرانس ، بعد از پایانِ سخنرانی های شان بدون حرمت نهادن به حضور بقیه سخنرانانی که خود دعوت نموده بودند و عده ای از این سخنرانانِ دعوت شده هنوز سخنرانی نکرده بودند ، دسته جمعی جلسه را ترک کردند ولی در هنگام صحبت ، صدای منم منم شان گوش فلک را کر میساخت . در حقیقت مشخص میگردد که برگزاری همچو برنامه هایی فقط برای خود نمایی و تسکینِ درد های ناشی از خود کم بینی و عقده های شخصی چنین برگزار کنندگان میباشد ، نه برای انجام کار های بنیادی و خدمت به جامعه و مردم .

با عرض ادب – ناهید خرّم فروغ
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.