X

آرشیف

برای نجات افغانستان و تأمین صلح و آرامش متحد شوید!

 

خود کرده‌ ها و راههای حل

(قبل از همه به مطالعۀ رئیس جمهور امریکا آقای جوبايدن )

 

آنچه در افغانستان، منطقه و در رابط به صلح و جنګ و ادامۀ  تراژیدی ملت افغان و به هدر رفتن قربانی های ملت افغان و جهان و بلاخره  شکست  مفتضح قريب الوقوع امريکا درين ګوشۀ  جهان را  ميبينیم که این حالت  نتيجۀ مستقيم و منطقی خطاء ها و محاسبات غلط خود شان بود و هست. بخش از عوامل حالت رقتبار موجود به صورت صريح به ما و برخی دیگر در سطح جهانی در رأس به سياستهای امريکا بر ميګردد.

بار ها از خطاء ها، محاسبات غلط  و تخلفات صريح اعمال و سياستهای دارای نتايج معکوس (کنتراپرودکتيف) مستندات مفصل و منطق سخن را ارايه کرديم.  از خطاء بودن راه فريب، خدعه و شرارت بازی دو جانبه و سه جانبۀ محيلانۀ  استابلشمنت  پاکستان به جهان مستندات و منطق سخن ارايه و به موقع ذکر کرديم اما جهان در مورد بی تفاوت ماند و يا بنابر مجبوريتهايش به  بی تفاوت ماندن مجبور شد!

بلی مستندات ارايه کرديم و تأکيدات مکرر داشتيم که استابلشمنت پاکستان از جهادمقدس مردم افغانستان سوء استفاده ميکند. مستندات دراقرار های سياسيون و نظاميان  قبلی و فعلی پاکستان، يوتيوب و منطق الفبای سياست و… وجود دارد.  ولی جهان توجه به موقع و متناسب نه کرد! بلی کس توجه  متناسب نه کردو يا محاسبات  شان غلط بود و است! اما ممکن است که  محاسبه چنين هم باشد و يا  بود که من آنرا نيز شنيده ام که: خوب است و بګذار  که جهاد واسلام بدنام شود!

اما اينک ديديم و ميبينیم که جهاد!؟ پاکستان، لجاجت دزدان سر ګردنه در داخل نظام افغانی و برف کوچ ساخت امريکا که يک سال قبل در دوحه شکل داده  شده بود، مطابق پيشبينی های مکرر تحریری و شفاهی من و دهها تحليل ګر  حقيقت و واقعيت دلخراش بوده و در حال تحقق است. در نتیجه تراژیدی مردم افغانستان عمیق و ډاکترمحمد اشرف غنی با برنامه های اقتصادی و سیاسی خویش برای افغانستان مجبور به ترک وطن شد.  پاکستان دارد که ثمرۀ جهاد مردم افغانستان را می بلعد! اينک ديده ميشود که پاکستان باتأسف و تأثر  نتيجه و ثمره  ميګيرد وبر افغانستان و اوضاع آن عملاً  مسلط ميشود!

نقش سیاستهای خام و بچه ګانه حکام افغان در ده سال اول دو دهۀ اخير کشنده بود! ادامۀ عکسهای يادګاری سياسيون افغان با استابلشمنت پاکستان ادامۀ سياست شرم آور عدۀ از سياسيون افغان بود و هست! هست موارد زيادی که ادامۀ  اين  پروسه نشان ميداد و ميدهد که عدۀ  از سياسيون افغان باز شدن بخت شان را در کسب رضايت ای اس ای و جی اچ کيو ميبينند!

اميدها در عالم اسباب به نمايندۀ جنګ امريکا برای افغانستان مأيوس کننده انجاميد!

تراژیدی ملت ما و شکست مفتضح جهان در افغانستان روز تا روز مفتضح تر ميشود!

امريکا بايد بخاطر بسپارد و بداند که ناکامی سياست امریکا در منطق و افغانستان تقريبا تمام اطراف دخيل و موثر درين خطه بنابر عوامل و انګيزه های مختلف مطلوب است و ايشان خواهان ناګامی امريکا و نظام ساخته شده به صورت تنګاتنګ  با ايشان است. سياستهای غلط امريکا و معاملات جاری امریکا در مورد افغانستان که در موارد متعدد از جمله توافق به ايجاد سرحدات پاکستانی در داخل افغانستان و… عوامل مهم ديګری اند که موجب انزجار و  نفرت مردم افغانستان در برابر سیاستهای دیگران در افغانستان  در پهلوی عوامل عقيدتی شده است!

به ياد دارم  و ثبت ميديا است که در اواسط سالهای 90 قرن ګذشته ګفته و نوشته بودم که: جهان به خاطر بی تفاوتی های خود درقبال افغانستان در سالهای 90 قرن بيست, قيمت بزرګ خواهد پرداخت!?

اژ حوادث11 سپتامبر خبر نداشتم اما منطقاقابل پيشبينی بودند!

راههای حل بنيادی:

جهان و امريکا بايد بداند که تا زمانيکه موجود غير مشروع به نام پاکستان با همين ګستاخی و شرارت به سياستهای ترورو دهشت ايجاد و هم به پرچون فروشي ترور و دهشت اینجا و آنجا پرداخته، به سياست دهشت پروری خود ادامه دهد خطرات جدی را متوجه جهان خواهد ساخت و ساخته است!

جهان و مردم ساکن در پاکستان امروز بايد بدانند که مردم بی ګناه اين منطقه مانند افغانها قربانی همين سياستهای استابلشمنت پاکستان اند و مردم افغانستاازآمو تا اباسين همه از سياستهای ترور و دهشت پرور پاکستان به جان آمده اند و سخت متضرر اند!

جهان بايد بداند که اګر اولويت اروز پاکستان نظام براندازی  در افغانستان به هر قيمت بود و است، دور نه خواهد بود که طالبان پاکستان در قدم های بعدی نیز برای ګرفتن  زمام امور در پاکستان دست به کار شوند و منطقه به يک خطر بزرګ جهانی مواجه شود!

اقدامات اخير چارزانو  زدن بعد از باد رفتن با اعزام پنج هزار و ده هزار سرباز به افغانستان حل نمی شود!

کمک به پروسۀ واقعی صلح سياسی و قطع کردن دست  شرارت پاکستان و جلوګيری عملی از تخلفات پاکستان راه حل است!

دولتی داری خوب و نهاد سازی خوب با قوانین خوب و تطبیق آن بر همه راه حل است!

بر همۀ  افغانهاست تا به خود آمده  و با اولويت دادن منافع ملت و وطن و امر صلح و ضد جنګ و مداخلات بيګانګان در رأس پاکستان و ايران و اجنتان افغانی شان نه بګويند!

اګر بينی که نا بينا و چاه است – اګر خاموش بنشينی ګناه است!

داکتر صلاح الدين سعيدی

15/08/2021

00447886474638

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.