X

آرشیف

آهنگران شــهــــــر تاریخی غور باستان

 

آهنگران یکی از شهر های تاریخی غور بوده که حدود 25 کیلومتر در غرب شهر چقچران موقعیت داشته و درقسمت جنوب هریرود قراردارد. این شهر به اساس نوشته ی جلد اول صفحه 607 دایره المعارف 1328 تا سال 401هجری شمسی مقر فرمانروایی سلاله سوری بوده است.
بارتولد مورخ مشهور در تاریخش می نویسد :قریه آهنگران شاید همان دیهی باشد که حالیا به همین اسم درسمت علیای هریرود واقع است.
آقای حبیبی می نویسد: که آهنگران اکنون هم به همین نام مشهور وآثار آن پدیدار است و در قسمت علیای هریرود در جنوب کاسی بر کنار آن دریاافتاده .
آقای عتیق الله پژواک نیز از آهنگران در انجمن تاریخ غوریان 1345 صفحات12-13 از سخره ی بزرگ و دیوار های گلی روی آن صحبت نموده است.
اما آهنگران همان شهر تاریخی غور بوده و زمانی از عضمت قابل ملاحظه ی برخوردار بوده است ، قلعه سنگ باران ، قلعه سر سرسنگ و دیگر بنا های که در حول و حوش این شهر قرار دارد نمایانگر شکوهمندی این شهر است.
اخیرأ پالیده گران بنیاد فرهنگی چهانداران غوری عکس های از سنگ نبشه ی آهنگران بدست آورده اند که این نوشته تاریخی مبین دانش ، علم و فرهنگ غوری ها را درمراکز مختلف آن کشور بوده است.
بسا آثار دست نیافته ی در کنار و گوشه های غور ، بادغیس و هرات قرار دارد که تا حال کسی در شناخت و تذکره ی آن توجه نشده و یا به اثرشرایط نا مساعد کسی نتوانسته دسترسی به کنه تاریخی آن برسد. او از قلعه نریمان در بادغیس و آثار باستانی چشت شریف چون پل ضحاک،قلعه آهنگران در علیای دره چشت و ویرانه های تاریخی قریه سلما نام باید برد که ایجاب بررسی های کار شناسانه را می نماید.

 

آهنگران شهر تاریخی غور باستان

 

آهنگران شهر تاریخی غور باستان
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.