آرشیف
1- حَدَّثَنَا الحُمَيْدِيُّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الأَنْصَارِيُّ، قَالَ: أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيُّ، أَنَّهُ سَمِعَ عَلْقَمَةَ بْنَ وَقَّاصٍ اللَّيْثِيَّ، يَقُولُ: …علقمه پسر وقاص لیثی «رض» میگفت:سَمِعْتُ عُمَرَ بْنَ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَلَى المِنْبَرِ قَالَ:شنیدم عمر پسر خطاب رضی الله عنه را که بالای منبر گفت :سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: شنیدم رسول الله (ص) را که میفرمود:إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِهمانا (صحت یا ثواب ) اعمال (بدنی یعنی اقوال وافعال صادره ازمومنین) ثابت به نیت است.وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، وبه تحقیق که برای هر شخص آنچه که نیت کرده است ، حاصل آید.فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا، أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا پس کسیکه هجرت اوبه سوی دنیا باشد که به آن دست یابد ، یا هجرت اوبه سوی زنی باشد که نکاحش نماید فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ پس (دستاورد) هجرت او همان است که به سوی آن هجرت نموده است.
هدف و حکمت آوردن این حدیث در اول صحیح البخاری
آگاه ساختن ، طلاب علوم ، استادان ، متعلمین ، محصلین وعامۀ مردم است ، تا در تمامی امور، اخلاص ونیت نیک داشته باشند. زیرا حدیث مذکور ، صحت گفتار وکردار مکلف ، یاکمال آن ویا ترتیب ثواب برآنرا مقید ومشروط به نیت میداند
بعضی گفتند چون این حدیث متضمن نیت میباشد، ثلث اسلام محسوب میشود، زیرا اسلام قول ، فعل ونیت است
نوشتن دیدگاه
دیدگاهی بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
مطالب مرتبط
پر بیننده ترین مقالات
مجلات و کتب
پیوند با کانال جام غور در یوتوب
صفجه جام غور در فیس بوک
Problem displaying Facebook posts.
Type: OAuthException
Subcode: 460
گزارشات و مصاحبه ها
-
قاری رحمت الله بنیان گزار گروه داعش و سرکرده گروه طالبان ولایت غورطی یک عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت فاریاب کشته شد
-
کارگاه سه روزه آموزش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه برای نیروهای امنیتی و دفاعی در ولایت غور
-
گرامیداشت شانزدهمین سالروز تأسیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت غور
-
امضاء تفاهمنامه نشر برنامه های حقوق بشری با چهار رادیو در ولایت غور