X

آرشیف

بُحران هویت در معماری معاصر افغانستان
دسامبر 11, 2017

بُحران هویت در معماری معاصر افغانستان

معماری از مهمترین نشانه‌ها و ویژگی‌های فرهنگِ هر ملت و هر دوره‌ی تاریخی و نشان دهنده فضای زیست انسان در هر زمان و مکان می باشد. معماری همیشه و در همه حال تابع اصول و ضوابط معین و شناخته شده‌ای است. معماری پیوندی استوار و ناگسستنی با فرهنگ، الگوهای رفتاری و ارزش‌های جامعه دارد به همین دلیل است که سبک معماری هر دوره‌ای انعکاسی از فرهنگ و هنر آن دوره محسوب می شود. همانگونه که تغییرات در معماری با تغییراتی که در سایر عرصه‌های زندگی به وقوع می پیوندد متناسب است و این تغییرات لازمه‌ی معماری پویا و زنده است تا بتواند نیازهای جدید انسان را پاسخگو باشد.
بررسی كلمه‌ی «هویت»
هویت /Hoviyyat/ مترادف کلمه‌ی ماهیت، وجود، تشخص بمعنای شناسه ، چیستی، کیستی است.هویت در اصطلاح به معنای مجموعه‌ایی از خصوصیات و مشخصات اجتماعی، فرهنگی، روانی، فلسفی، زیستی و تاریخی همسان است که بر یگانگی یا همانند اعضای آن دلالت میکند. آن را در یک ظرف زمانی و مکانی مطلق بطور مشخص و قابل قبول و آگانه از سایرگروه‌ها، افراد و متعلق به آنها متمایز میسازد.
بصورت کلی هویتِ معماری درچهار بُعد میتواند شکل بگیرد:

  • عوامل جغرافیایی/اقلمی
  • عوامل سیاسی/تاریخی
  • عوامل اقتصادی/معیشتی
  • عوامل فرهنگی/اعتقادی

 هر هویتِ جدید معماری بر اصول، روشها و سُنت‌های سبک های پیشین استوار است و به همین علت بین سبک‌های گوناگون معماری در گذشته‌ی کشور رابطه‌ای چنان محکم وجود دارد که مرزبندی در بین آنها دشوار به نظر می رسد. این نزدیکی اصول و روش‌ها در بین سبک‌های گوناگون نشأت گرفته از فرهنگ، سُنن، اقلیم و الگوهای رفتاری مشابه افراد جامعه می باشد که با اندک تغییرات در شیوه های جدید زندگی و فرهنگ مردم که ریشه در زمان دارد به علت پاسخگویی به نیازهای جدید باعث به وجود آمدن هویت‌های معماری میگردیده است. لذا زمان همیشه در حرکت است و آن ملتی/مردمی  موفق هستند که مهندسان/طراحان آن کشور نیازهای معماری جامعه را درک کند و زمان و مکان جامعه خود را بشناسد و بر اساس شناخت دقیق از زمان و مکان خویش طراحی هایی مبتی بر نیاز جامعه و مردم خویش خلق کنند. بنابراین معماری همیشه و در همه حال با زمان و مکان همراه و هم قَدم بوده است، معماری همساز و همگام با زمان خود و این زمان است که بر اساسِ ماهیت خویش فرهنگ‌ها، سُنن و الگوهای رفتاری را می سازد و یا تغییر میدهد. شاید معماری مبتنی بر سُنت باشد اما دیگر متعلق به آن نیست. به همین دلیل هزاران سال است که رسوم و فرهنگ تمدن‌های مختلف مانند بودایی، یونایی، زردشتی و اسلامی، فرهنگ و هنرِ معماری افغانستان را متاثر ساخته است. علایم فرهنگ‌های مختلف این تمدن‌ها یکی پی دیگر در آثار و معماری افغانستان هویدا است. هر تمدن بعد از گذشت دوره‌اش نشانه ، طرح و نمونه‌های مختلف معماری را در افغانستان به ارمغان آورده است. هر جنبش و حرکت مهندسی یک رابطه جدید همزیستی با محیط خود را از طریق استفاده‌ای متفاوت از نمادها، طرح ها، و مواد ساختمانی  نشان داده است.
جامعه‌ی امروز افغانستان اعم از شهرنشینان و روستائیان بنا بر عواملی مانند جنگ و خشونت های مدید در یک بستر فرهنگی بیگانه بدور از سنت‌ها و ارزش‌های تمدنِ افغانستانی در یک هویت نامشخص و نامعلوم زندگی میکنند. ابعاد و پیامدهای منفی جنگ نه تنها در عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی بلکه در بُعد فرهنگی و هنری تاثیرات منفی و قابل ملاحظه‌ایی به همراه داشته است. امروز ارزش‌ها و سُنت‌های افغانستانی نه تنها در جهان گمنام می باشد بلکه در داخل کشور در عصر بی هویتی فرهنگی و معماری بدور از ارزش‌ها و سُنت های افغانستان به سر میبریم.
اکنون نیاز اساسی است که نخست بسترهای سُنتی ، فرهنگی و معماری افغانستان بازخوانی و بازسازی گردد. بطرف تولید و شناخت از سُنت های اصیل در راستای بازکردن نام و نشان از معماری و هنر افغانستان حرکت علمی و پژوهشی توسط متخصیصن معماری و فرهنگی صورت گیرد. بناً هیچ شهروندِ افغانستان و انسانی در جهان نمیتواند منکر تاثیرات معماری و هنر بر رفتار و روح انسان در یک جامعه باشد. رفتارهای والای انسانی متاثر از بخشِ بزرگ معماری و هنر متناسب با ارزش‌ها و اخلاقیات ، فرهنگ های اصیل یک کشور است. امروز در کشوری مانند افغانستان بدلیل فراموش شدن فرهنگ و هنر، رفتار شهروندان تبدیل به یک هنجار گردیده است. میتوان دلیل و علت های آن را در معماری غیر علمی و غیر معیاری بدور از ارزشهای سُنتی و اخلاقی در شهرهای بزرگ مانند کابل جستجو کرد. امروز شهر کابل نسبت به دیگر شهرهای افغانستان در بی‌هویت ترین عصر خویش به سرمیبرد و این بی‌هویتی در معماری و شهرسازی کشور یکی از دلایل تاثیر منفی در رفتار شهروندانِ کابل و افزایش هنجارها گردیده است.
عمده ترین مشکلات در روند بی هویتی معماری معاصر افغانستان نکات آتی میتواند باشد:

  1. نبود نظام کنترول بر معماری مسکن و شهرک‌ها
  2. عدم تببین الگوهای مهندسی/ معماری از سوی شهرسازی
  3. درنظر نگرفتن شرایط اقلیمی، فرهنگی و ارزشها از سوی طراحان/مهندسان
  4. نبود مراکز علمی برای تحقیق و پژوهش در امر الگو سازی مناسب
  5. عدم الگو گیری از فنون روشهای معماری سنتی در معماری معاصر
  6. تاثر روند جهانی شدن بر هویتِ معماری افغانستان
  7. -7 نگرش تجارتی به امر ساخت و سازی مسکن در افغانستان                                   

توجه به نکات فوق میتواند ثبات مهندسی/معماری را در افغانستان محکم و قوی نماید. در کشوری مانند افغانستان بجای بنا نمودن مسکن و ساختمان های اداری و تجارتی بدون کیفیت باید در راستای  تقویت سازی و بهبود کیفیت معماری و سرانجام متوجه مهندسی/ معماری سنتی و در افغانستان شویم. با استفاده از روش‌های سنتی در مسیر غلبه بر بحران هویت در عصر معاصر برآییم.
نتیجه گیری
 معماری و هنر افغانستان در طول تاریخ این سرزمین دارای نشانه ها و علایم به سَبک خویش بوده است و به این علایم و نشانها‌‌های معماری و هنر ایجاب میکند راهکارهایی در جهت احیاء ترویج و گسترش فرهنگ معماری و هنر افغانستان صورت گیرد به همین ملحوظ معماری قابل هدایت و برنامه‌ریزی است درگذشته با امکانات کم توانسته‌ایم شاهکار‌های بزرگ خلق کنیم. معماری خوب براساس اندیشه فرهنگی جامعه باید شکل بگیرد که افراد جامعه بتواند در فضای آشنا به خودباوری و بالنده‌گی برسند عقب افتادگی معماری انعکاس عقب ماندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. بنابر این ضروری است که وزارت مسکن و شهرسازی اصول و قوانین را تدوین و به عنوان دستورالعمل اجرایی در ساخت بناهای دولتی و خصوصی ابلاغ نمایند. در اخیر پیشنهاد می شود کمیته‌ی معماری/مهندسی با استفاده از کارهای صورت گرفته در وزارت مسکن و شهرسازی این اصول را تدوین و به تصویت مجلس نماینده‌گان افغانستان برسانند و این آیین برای بهبود بازسازی هویت معماری معاصر افغانستان در روند مسکن و شهرک سازی متناسب با شرایط هر نواحی _ ولایت کشور احداث و اجراء گردد. از روند ساخت و ساز غیر فنی/تخصصی در شهرها جداً جلوگیری بعمل آید و مسوولین امر اجازه ندهند که ساخت و سازهای غیر معیاری برروند بی هوتی ، بی فرهنگی معماری کشور نقش مخرب را بازی کند.

مهندس محمد رضا "عبدی"

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.