X

آرشیف

پیش زمینه های رسیدن به وحدت ملی : که هنوز در افغانستان شکل نگـرفته است

 
 

E-mail:  taebsharifi@yahoo.de

وحدت ملی لباس یا کالای نیست که مردم یک جامعه بان اراسته ګردد و یا با شعار ونصیحت متجلی ګردد و یا کسی که اصلا زاده روح و روان ، احساس و تفکر مردم نباشد و از بین توده مردم برنخواسته باشد ، بیاید و بناحق ، نمایندګی از خواسته های برحق شان نماید و خود را ممثل وحدت ملی خطاب نماید .
 
همان طوریکه یک زمین قبل از بذر باید  اماده ګردد تا تخم را بپذیرد و بعدا به موقع بان رسیدګی شود تا تخم بذر شده رشد و نمو کرده و اماده حاصل ګردد . یک کشور هم در محدوده مرزهای جغرافیای خویش با جمعیت که در ان وجود دارد هویت اش تعریف میګردد و ملت است که هویت ان سرزمین را میسازد .
 
در کشوریکه مردم ان هنوز احساس شهروند  بودن را نکنند پس برای ان کشور هنوز بستری برای ملت شدن بوجود نیامده است و زمانیکه مردم یک سرزمین خود را بعنوان یک ملت واحد احساس نه نمایند ٬ جای برای منافع ملی ٬ مصالح ملی و ملاحظات ملی باقی نمی ماند و بطور طبیعی دستخوش اهداف ازمندانه سیاسی ٬ نظامی و اقتصادی کشورهای همسایه و منطقه  میګردد  ٫
 
در ګستره ٔ تاریخ هویت های ملی  و یکپارچګی ملی ، خیلی از کشور های جهان به مفهوم واقعی ان شکل ګرفت و بسترهای مناسب شکل ګیری وحدت ملی بصورت طبیعی و خود جوش برای شان فراهم ګردید ٫
اما با کمال تأسف این بسترها و پیش زمینه ها در سرزمین ما ایجاد نشد ٫
 
سرزمین ما  با حاکمیت طولانی فرهنګ قبیله و قبیله سالاری که  تمام هست و بود ش را بطور مطلق بخدمت ګرفته بود به شوره زاری بدل شده بود که قابلیت ها و ظرفیت های لازم ملت شدن را نه تنها از ان ګرفته بود بلکه جلو رشد وتوسعه دیګر زبانها و فرهنګ ها را بخاطر تفوق وبرتری زبان تنها یک قوم ، ګرفته و سد ساخته بود ٬ چنانچه ٬ نام کشور ٬ پول رایج ان ٬ سرود ملی ان  ،  نام ملت را وخیلی از نام ها و جا های تاریخی و فرهنګی٬
مناطق مربوط به دیګر اقوام و ملیت ها را ٬ مناصب و ا لقاب دولتی و نام های اداری کشور را بصورت مطلق به نام تنها یک قوم  منسوب ساخته بودند .٫
 
در همچو حالت فاشیستی روحیه شهروندی ٬ شکل ګیری ملت و زمینه های رشد تفکرات سالم که منجر به خطوط فکری ګردد که جامعه از ان تغذیه نماید و نسل جوان  کشور خود را بی نیاز از تغذ یه افکار صادر شده از بیرون احساس نماید دیګر  هر ګز وجود نداشت . همان طوریکه یک جامعه از لحاظ اقتصادی  
زمانی میتواند به پای خود بایستد که دارای تولید داخلی و از صنعت متکی بخود برخوردار باشد ، این روند در خصوص سیر فکری  نیز می تواند  کاملا مصداق داشته باشد .
 
اګر به دیګر جوامع نګاه شود ملت ها در نتیجهٔ کار های ګستردهٔ فکری ٬ فرهنګی و سیاسی شکل ګرفتند
و شخصیت های فکری ان جوامع مطابق به بافتها وارزشهای ان سرزمین فکر تولید کردند و جامعه را به اساس ان باورهای فکری و سیاسی شکل دادند و در بسا ازین جوامع این حرکت  های فکری زمینه را بصورت خود جوش برای ظهور یک ناجی ٬ که ترجمان واقعی افکار و احساسات و اهداف برحق مردم ان سرزمین باشد ٬ اماده ساخته است  و در پرتو همچو شخصیت ملی ٬ وحدت ملی هم به مفهوم اصلی ان بوجود اماده است ٬ بطور نمونه تلاش ها  و اثر ګزاریهای عمیق فکری و سیاسی ٬ شخصیت های چون علامه اقبال لاهوری ٬ جواهر لعل نهرو و ده ها متفکر دیګر در شبیه قاره هند  بود که ظرفیت ها و قابلیت ها ی مناسب    ساختار های  ملی را بوجود اوردند و در نتیجه  شاهد بروز رهبری قابل قبول و بر خواسته از متن خویش چون ګاندی فقید ګردید . بهمین ترتیب اګر کار های ګسترده و دوام دار فکری ٬ فرهنګی و سیاسی ٬ شخصیت های وارسته  و  نامور ایران نمی بود و نیاز های فکری مردم توسط انها سیراب نمیشد ٬ ان کشور هر ګز شاهد بروز  زعیمی چون خمینی فقید و تغیر مسیر تاریخ دو هزارو پنجصد ساله فرهنګ شاهنشاهی در خود نمیګردید . امروز کم کم در خیلی از کشور های جهان سوم ٬ احزاب سیاسی میخواهند جای اینګونه معادلات را پر نمایند که باز  عین فرایند پختګی فکری و سیاسی را لازم دارد .
 
یکی دیګر از فاکتور های وحدت ملی ٬ زبان است و وحدت ملی در پرتو یک زبان مشترک ٬ فرهنګ مشترک و تاریخ مشترک می تواند تبلور پیدا کند . در خیلی از کشور های چند زبانه ٬ مردم ان تنها بیک زبان مشترک ملی ٬ ګردن نهادند و راه وحدت و پیشرفت خویش را با کمال مطلوب  باز یافتند ٬ که دو کشور همسایه ٬ ایران و پاکستان بهترین نمونه های خوبی درین زمینه میتوانند با شند.  در حالکه رقم درشت جمعیت ایران را ترکتبار ها ٬ عرب ها ٬ بلوچ ها و کرد ها تشکیل داده است و فارس ها که زبان فارسی ٬ منصوب بانها میباشد و ساکنین دو ولایت از ولایات ایران را تشکیل می دهند ٬  زبان رسمی و مشترک همه ایرانیان است  .
همین طور در کشور پاکستان در کنار زبانهای پنجابی ٬ سندی ٬ پشتو و   بلوچی ٬ زبان اردو که متعلق به یک قوم اقلیت مهاجر میباشد ٬ زبان مشترک ملی پاکستان انتخاب ګردیده است .
 
 
اما از  انجایکه در افغانستان  لسان های پشتو ٬ فارسی دری ٬ ترکی ٬ بلوچی و  پشه ای …  زبان های  مادری اقوام و ملیت  های  ساکن کشور اند ٬ باید این حقیقت را پذیرفت که علی رغم یکصد سال بی توجه ای حکومت های وقت به زبان فارسی دری و سرمایه ګذاری بالای زبان پشتو ٬ با شلاق   جبر و اکراه  بر مردم ٬ تجربه نشان داده است که تمام تلاش ها بی حاصل بوده است و زبان فارسی دری بصورت خیلی طبیعی جای خود را در بین همًه اقوام افغانستان باز کرده و چنانچه نود درصد مردم به این زبان اشنا ای کامل دارند  .
 
مبالغه  نخواهد بود اګر ګفته شود ٬ صدها فرهنګ و لغت نامه ٬ ملیون ها جلد کتاب ارزشمند علمی ٬  تاریخی
و سیاسی  جه بصورت ترجمه و چه از طریق شخصیت های علمی و مذهبی و مفسرین و شعرای این حوزه ګسترده فکری و فرهنګی  که تا اعماق شبیه قاره هند ریشه دارد ٬  بااین زبان وجود دارد و امروز درکنار زبانهای زنده و علمی دنیا مطرح است .
زبان ترجمان راستین و واقعی یک فرهنګ ٬ تمدن و مدنیت می باشد ٬ زبان که نتواند نیاز های فکری  ٬ علمی ٬ سیاسی و دینی و اقتصادی ګویندګان خود را رفع نماید ٬ تابوتی بر سر شانه های مردم خواهد بود ٬ لذا با   توجه به مطالب فوق وتجربیات  کشور های دیګر در خصوص شاخص قرار دادن زبان ٬ مقوله اکثریت و اقلیت جمعیت ساکن یک کشور ٬  در ارتباط  به جوامع چند زبانه ٬  اعتبار خود را  از دست میدهد ٫
 
صاحب این قلم  اګر این ویژګی و برازندګی را در زبان یک دیګر از اقوام این سرزمین میدید ٬ حقا که از روی انصاف  بالای ان  انګشت میګذاشت و این حق را بان قایل می شد .
 
اما با تاٌسف که این انصا ف  ،  ده ها سال  است از بین مردم ما رخت بربسته است و تعصب قومی و زبانی به شیوه کاملا افراطی ان ، جای هرنوع قضاوت منصفانه را ګرفته است . تا زمانیکه این روحیه و طرز نګرش در بین قدرت مندان سیاسی جامعه ما  وجود داشته باشد ، وحدت ملی در سطح یک شعار برای همیش باقی خواهد ماند و امید پیشرفت اقتصادی و علمی را هم نباید  دیګر انتظار کشید و انګیزه توجه بمنافع ملی هم بوجود نخواهد امد .

 عبدالکریم   تایب شریفی   ـ المان  

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.