X

آرشیف

د استاد کهزاد د تلين درويشتم کـال په مناسبت

 

خدای بخښلئ استاد کهزاد په ١٣٦٢ لمريز سپوږميز کال د ليندۍ مياشتي په دريمه نېټه د دې  نړۍ څخه سترګي پټي کړې . دادئ اوس پوره درويشت کاله تير شول چي د هېواد هغه ستر مورخ زموږ په منځ کي نشته ،  تر درويشته کالو ورسته هم  د هغه نامتو مورخ  تشه ډکه نه شوه بلکي لايې د بشپړکمبود احساس کوو . موږ په داسي حال کي د استاد کهزاد د سترو نوښګرانه او ملي _  تاريخي ليکونو څخه بې برخه يو چي اوس يې اړتيا تر پخوا څو واره زياته شوېده .
 له بده مرغه موږ په داسي حالاتو کي اوسيږو چي له يوې خوا د کهزاد په څير د ملي   تاريخ   ليکوال او څيړونکي څخه بې برخي يو او له بلي خوا قلم او کاغذ د يوشمير داسي کسانو لاس ته رسېدلې چي د هيواد ملي  ګټو ته هيڅ  پام نه ساتي  .  سمه ايزو، ژبنيزو  اوګروپيکو ګټو يې  پر سترګو توري تيارې خپرې کړي  او د تاريخي ليکنو تر سر ليک لاندي  داسي ناوړه  خپروني  کوي چي نه يوازي  د تاريخي ارونو سره سمون نه خوري بلکي  په  هېواد کي د ميشتو  اولسوتر منځ د نفاق او بد بختئ زهرشندي  . په دې هيله چي د استاد کهزاد ستر  او سپېڅلي روح ته  مي د هغه د لاري د يوه پيرو او لاوري په توګه خپله دنده تر سره کړې وي  دا دې  د هغه استاد د تلين درويشتم کال په مناسبت   (( ايتاد کهزاد  نه هېرېدونکئ افغان مورخ  او لرغونپوه  )) يوه لنډه ليکنه خپرېدو ته چمتو کوم .  
 
استاد کهزاد نه هيريدونکۍ  افغان مورخ او  لرغونپوه

مرحوم استاد کهزاد
مرحوم استاد کهزاد
 

ليکنه او څيړنه ښايې د هرچا هيله وي ، خو دا هيله هغه وخت تر سره کيږي چي پر له پسې هڅي او زيار ور سره مل وي  ،  هره هڅه هم نه شي بريالۍ کيدای . په دې لاره کي د برياليتوب راز په هغه مينه او سپيڅلي ارمان پوري تړلي دۍ چي هيله من يې غواړي او د تر لاسه کولو لپاره يې هر ربړ او ستونزه پر ځان ومنۍ ، استاد کهزاد د همداسي لوړ ملي ارمان لپاره زده کړه وکړل ، ويې لوستل ، وه يې څيړل  او ويې ليکل ، په دې هيله چي  د دې هيواد راتلونکي نسلونه په خپل تاريخ ، کلتور ، او د زمانې په لمن کي  د خپل هيواد په وياړنو  او د تير مهال په هره پيښه هغسي چي وه او هغه سي چي پيښه سويده ، ويې لولي او پوه شي .
د استاد کهزاد د ژوند هر برخه د دې وينا پوره سپيناوۍ کوي ، هغه لا د ښونځۍ زده کوونکۍ وو چي د خپل هيواد د تاريخ په اړه يې د فرانسوي لرغونپوهانو سره  په دې هيله چي د  هيواد په  تاريخ اوپه لرغونو پيرونو کي  د دې هيواد په ارزښت پوه شي  ، د ژباړي چارو ته ودانګل  . د ښو ونځۍ څخه د فراغت سره سم يې د فرانسوي ژيې د ژباړي کار د فرانسوي کار پوهانو سره پيل کړ ې . د همدې ژباړنو چارو د هغه په ژوند کي د هغه د راتلونکي  برخليک د هغي ذاتي ميني سره سمون ورکړ چي له پخوايې هيله وه ، هغه د هيواد د ملي وياړونو او تاريخ سره سپيڅلې مينه درلوده او هغه مينه يې  داسي وپالل چي د ژوند تر ورستيو ورځو يې خپل ذهن ، خپل قلم او خپل توان  دريغ نه کړ  .  زه په دې ليکنه کي د استاد کهزاد  د علمي هڅو هغه ټولو اړخونو ته  نه ګرځم ، چي استاد تر سره کړيدي ،  يوازي غواړم چي د  استاد هغه  سفرونه را ياد کړم چي د هيواد بيلا بيلو برخو ته يې د هيواد د لرغوني تاريخ او لرغوني برم د لا ښه پيژندلو په نيت تر سره کړي  او ورسره هغه  ونډه  هم را ياده  کړم چي د هيواد د لرغونپوهني په برخه  کي يې تر سره کړيده  .
هغه وخت چي استاد کهزاد  خپلي لومړنۍ علمي او کلتوري هڅي پيل کړي ، د لر غونپوهني علمي څانګي  زموږ په هيواد کي ديوه ځوان دسپلين په توګه لومړني ګامونه پورته کول . د افغانستان او فرانسې هيوادونو  تر منځ  لومړي رسمي تړون کي   په ١٩٢٢ زيږد کال د دواړو هيوادونو د هئيتونو تر منځ لاسليک شو ، چي  په افغانستان کي  د علمي او رسمي سپړنو  پيل ګڼل کيږي  . له همدې کالونو وروسته په هيواد کي يوپه بل پسې يوشمير سيمي د فرانسودي لرغونپوهانو له خوا تر څيړلو وروسته وسپړل شوې ، چي له نيکه مرغه يې ښې پايلي درلودۍ .
استاد کهزاد د هيواد بيلا بيلو سيمو ته د فرانسوي لرغونپوهانو سره د سيمو د سروې او څيړنو په نيت پر له ښسې سفرونه وکړل ، چي  د هر سفر پايله يې د هيواد  دتاريځ د يوې ناڅرګندي برخي را پيژندل وه ، ، په ١٣١٠ لمريز کال استاد د هيواد سهيل لويديځو سيمو ته د يوه بهرني ټيم سره  داسي ارزښتمن سفر وکړ چي د کابل ، غزني ، کندهار ، ګرشک او فراه سيمي يې د يوه څيړونکي او مورخ په توګه سروې او په اړه يې زياتي علمي او هر اړخيزي ليکني وکړې ، چي  ليکونو يې نه يوازي د هغو سيمو په پيژندلو کي يې ستر ه ونډه درلودل بلکي د راتلو نکو څيړنو لپاره يې د مورخينو او لرغونپوهانو لاره لنډه او څرګنده کړل  . د لښکر ګاه په نوم ليکل شوۍ اثر کي د استاد  د دې يون لاس ته راوړني په ښه توګه برملا سويدي .                         
 ((  د سروبي څخه تر اسمار  )) پوري د استاد کهزاد هغه ليکنه ده چي  د ١٣١١ لمريز کال د سفر پر وخت  چي  د  دنمارکي  او فرانسوي څيړونکو سره يو ځای  تر سره کړۍ و .  په لاره کي پرتې سيمي  لکه  سروبي ، کنړ، اسمار ، بريکوټ  او يوشمير نوري سيمي د يوه افغان څيړونکي په توګه وليدلې او د سروبي څخه تر اسمار پوري ليکنه يې داسي بشپړه کړه چي  له يويخوا يې د تاريخي پلوه  د دې سيمو ارزښت را برملا کړ او له بله پلوه  يې د يوه اتنولوجست مورخ  په توګه    په سيمه کي د ميشتواولسونو او وګړو اتنکي څرک را څرګند کړۍ . د لومړۍ ځل لپاره يې د نورستانيانو اتنکي جرړي  لرغونو اريائيانو ته ورسولې او په دې تر تيب يې  په نورستان کي د ميشتو اولسونو په اړه   هغه ټول  بيلا بيل اندونه او بر بنسټه سوچونه چي د نورستانيانو په اړه رايج او يا ويل کيدل ، هغه يې رد او د خپلو څيړنو د رښتينوالې لپاره يې  هر اږخيز او ډاډمن اسناد او لاسوندونه وړاندي کړل . چي نه يوازي د کورنيو مورخينو د قبول وړ وکرځيدل بلکي د بهرنيانو لپاره هم د يوي معتبري نظريې او رښتيني  مودل په توګه يې خپل موقف وموند  .  د همدي سفر يوه بله نه هيريدونکي لاس ته راوړنه په کابل موزيم کي د نورستان د اولس لاسي صنايع  ، کلتوري او فرهنګي اثارو په زړه پوري نندارتون ته زمينه برابره ول  دي ، چي په دې برخه کي د استاد کهزاد ونډه ټاکونکي او لومړنۍ وه .                                      
د هيواد شمالي برخو ته د استاد کهزاد سفر ځانګړي لاس ته راوړني  درلودې . په ١٣١١ لمريز کال د ميزان په مياشت کي  يې يو اوه ويشت ورځنۍ سفر له کابله پيل کړ . د ښکاري درې  څخه تير شو او د ايبک سيمه يې وليدل ، لرغوني بلخ  ته ولاړ ،  بالا مرغاب يې وليدۍ او له هغه ځايه  پخواني او تاريخي هرات ته ولاړ او هغه  تاريخي سيمي يې هم د يوه برلاسي مورخ په توګه  وليدلې، بيا دګرشک او کندهار له لاري کابل ته راستون شو ، استاد کهزاد خپل  دا يون په دويوو ارزښتمنو ليکنو کي چي د (( په افغانستان کي دريزره کيلومتره سفر ))  او   (( د کوه بابا او هريرود  په مسير کي ))  ډير په زړه پوري جوت کړيدۍ . په دې لار کي  يې د هغو ټولو تاريخي سيمو او ابداتو پيژندنه وکړل  چي استاد او د هغه سره مل  بهرني هئېت  يوځاي وليدل .
د هيواد سهيل ختيځو سيمو او په ځانګړي توګه  پکتيا ته د استاد کهزاد رسمي سفر هغه وخت تر سره شو چي د ګرديز په ميرزکې  نومي کلي  کي د يوې لرغوني خزانې خبر د وخت چارواکو ته په ١٣٣٦ لمريز کال  ورسيدۍ . استاد کهزاد ديوه علمي ټيم د مشر په توګه چي د فرانسې د ډافا د ټيم څيړونکو هم ورسره ملګري وه ، سيمي ته ولاړل . په ميزکه کي د سروې او لومړنيو څيړنو وروسته  يې سمدستي  په مير زکه کي  څيړني پيل کړې ، چي      د دې سپړنو په نتيجه کي تر لس زره زياتي طلايې ،نقره يې او مسي  سکې تر لاسه او  کابل موزيم ته  وسپارل شوې  . په دې مسکو کاتو کي د افغانستان د لرغونو زمانواو په ځانګړي توګه   تر اسلامي دورو وړاندي زمانو پور   اړوندي سکې  تر لباسه شوې چي د هيواد د لرغوني تاريخ په اړه يې  ارزښتمن مالومات درلودل .
لنډه دا چي استاد کهزاد د هيواد زياتي برخي وليدلې ، د هغو علمي سروې يې وکړل او هم يې په اړه داسي ليکني وکړي چي زموږ د هيواد په تاريخ کي وياړلۍ  او نه هيريدونکۍ ځای لري  . په دي برخه کي د هغو مقالو او ليکنو لړۍ را يادوم چي استاد د لرغونپوهني په اړه ليکلي او خپريې کړيدي . البته د پوه ره يادوني او پاملرني خبره  ده چي د استادکهزاد  ټولي ليکني او او هغه تاريخي  ليکل شوي اثار او کتابونه چي  د هيواد تاريخي شهکارونه  دي ، په دې لنډه ليکنه کي يي را يادول او پيژندل  شوني کار  نه دۍ  ، يوازي د بيلګو په توګه د  هغو مقالو يادونه کوو چي د لرغونپوهني په اړه يې د هيواد په بيلا بيلو مجلو او يا کالنيو کي خپرې کړيدي :
١ : لرغونپوهنه په افغانستان کي ؛
٢د بلخ پر سيمه سپړني  او څيړني ؛
٣ : په افغانستان کي د لرغونپوهانو سفرونه :
٤ : باختر اود سره کوتل عبادتځای  ؛
٥ : د کاپيسا او بګرام درې پوړيزه لرغونې ښار :
٦ : د سره کوتل اورتون ؛
٧ : په کوشان ښار کي ؛
٨ : د منديګک د سپړنو پای ؛
٩ : د سره کوتل سپړني ؛
١٠ په غزني کي سپړني او د اثارو بياجوړونه ؛
او داسي په لسګونو نوري ليکني ، استاد کهزاد د بهرنيو څيړونکو يوشمير داسي   ليکني هم ژباړلي چي د هيواد په تاريخ کي ارزښتمن او پباوړۍ ځای لري  ، چي د بيلګي په توګه د يوشمير ژباړل شويو ليکنو بيلګي را يادوو :
١ : په افغانستان کي نوي سپړني ، د پروفيسور هاکن   ليکنه ؛  ١٣١٦ لمريز کال .
٢ : د سيستان په نادعلي کي د سپړنو راپور ، د فرانسوي لرغونپوه ګيرشمن   ليکنه ؛  ١٣١٧ لمريزکال .
٣ :  د منډيګک سپړني  ، د مسيو ګزل ليکنه ؛ ١٣٣٤ لمريز کال .
٤ : سور کوتل  ، د هاکن ليکنه .؛ ١٣١٦ لمريز کال .
٥ : د افغانستان لرغونۍ هنرونه ، د بنجامن رولاند ليکنه ؛ ١٣٤٦ لمريز کال
او په دې تر تيب په لسګونو نور ليکني او ژباړي د استاد کهزاد څخه د ملي ارزښتمن ميراث په توګه را پاته دې . د استاد کهزاد څخه پر دري او پښتو ليکنو او کتابو نو سربيره ، نور ليکني چي په بهرنيو ژبو يې ليکلي د يوه ارزښتمن ميراث په توګه پالته دې ، په دې برخه کي د بيلګي په توګه د يو شمير اډارو يادونه کوو :
١ : د باميان لارښود : په انګليسي ژبه  ١٣٣٥ لمريز کال .
٢ : د افغانانو دود اودستور ، په فرانسوي ژبه ، ١٩٥٣ زيږد کال .
٣ : سکندر په افغانستان کي ، په فرانسوي ژبه ، ١٩٤٦ زيږد کال .
٤ : د کابل لار ښود ، په انګليسي ژبه ، ١٣٤٦ لمريز کال .
٥ : د افغانستان او هندوستان اړيکي ، په فرانسوي ژبه ١٣٣٢ لمريز کال .
او داسي نور ي زياتي مقالې او اثار يې په بهرنيو ژبو ليکلې او په دې تر تيب يې  د بهرنيانو لپاره  په ملي احساس او افغاني مينه د افغانستان د پيژندلو زمينه برابره کړيده . دا داوسنيو ځوانو نسلونو دنده ده چي د استاد کهزاد  هغه ملي او افغاني خيال او ايديال   ته لا نوره  وده ورکړي او د هغه پياوړي استاد علمي څيړني او کلتوري هڅو ته په درنښت وګوري او د درناوي حق يې وساتي .
يادونه : د ليکني په متن کي د يادشويو مطالبو د هري برخي لپاره د مرجع ليکل به د دې ليکني تر کرښو زيات شي ،  د درنو لوستونکو څخه په درنښت هيله کوم چي د مطالبو د ثقم او رښتنتوب لپاره لاندي اخځونو ته ورشي .   
باوري . رسول  . ( کهزاد او لرغونپوهنه ) .  ياد نامه کهزاد ، ١٣٦٧ .
١ : پو لاديان . عبدالجليل . (  تاريخچه مختصر تحقيقات مشترک افغانستان – فرانسه ) . باستانشناسي افغانستان . ١٣٦٣ .
٢ : فانوس . (  کهزاد تاريخ شناس برچکاد تاريخ )  . باستانشناسي افغانستان . ١٣٦٢ .
د استاد کهزاد د عکس په اړه يادونه
دمرحوم استاد کهزاد عکس د فردا سايټ څخه نقل شويدۍ.
له هغوۍ څخه مننه

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.