X

آرشیف

ره آورد غور با مقدمه: الحاج مستمند غوری

  
در آغاز بنام هستي بخش ِ هستي ، يعني خداوند كه لايق ستايش و پرستش است.
 پنجشنبه 27/12/1388 مصادف بود با چهل و يكمين سال از درگذشت  استاد عبدالرؤف فكري سلجوقي ، كه در يك محفل با شكوه ي بنام گذر ِ زمان در جستارهاي فكري با حضور ِ تعداد از شاعران ، نويسنده گان ، فرهنگيان ، استادان پوهنتون هرات و تعداد اندكي از خانم ها در ارگ ِ هرات ( قلعه اختيارالدين ) از طرف انجمن حاميان ميراث فرهنگي برگزار شد. كه درين محفل سخنرانان بصورت كلي در مورد زندگينامه ، شخصيت ، علم و كمالات، فعاليت هاي فرهنگي و هنري ، و آثار ِ گران بهاي استاد فكري سلجوقي صحبت كردند.
درين محفل چند  آثار استاد فكري سلجوقي بيشتر مورد توجه قرار گرفت كه يكي از آنها كتابي بود بنام ( ره آورد غور ) كه اين كتاب مشتمل از اشعاريست كه استاد فكري سلجوقي در يك سفر اش كه  به سرزمين زيباي غور داشته  سروده است.
اين كتاب بمناسبت ياد بود از چهل و يكمين سال وفات مرحوم فكري سلجوقي با مقدمه الحاج غوث الدين مستمند غوري از طرف انتشارات انجمن حاميان ميراث فرهنگي چاپ شده و به دسترس دوستان و اشتراك كننده گان در محفل قرار گرفت.
الحاج مستمند غوري در سخنراني اش مرحوم استاد فكري سلجوقي را شخص پژوهشگر ، شاعر اديب ، وقت شناس و محقق ِ خوب در راستاي پيشبرد ِ ادب و فرهنگ ِ زمانش خواند.
  الحاج مستمند غوري در مقدمه ِ كتاب ( ره آورد غور ) و سخنراني اش در مورد استاد فكري سلجوقي و سفر اش به سرزمين غرور آفرين غور چنين نگاشته است :
 
نگاهي به منظومهَ ره آورد غور: نخستين سروده هاي استاد فكري سلجوقي مرحوم
استاد عبدالرؤف فكري سلجوقي پژوهشگري بود كه همواره وقت را غنيمت مي دانست و هرگز آن را بيهوده ضايع نمي كرد . رعايت وقت و محاسبه َ دقيق لحظات زندگي و طريقه َ درست استفاده از آن بدون شك ، باعث ترقي و كاميابي انسان ها است . و برعكس آن ضياع وقت ، تنبلي و تن پروري سبب انحطاط و عقب ماندگي آدمي زادگان مي شود. اين همه فراواني آثار تحقيقي كه خوشبختانه از استاد فكري بيادگار مانده است ، بخوبي واضح مي سازد كه تمام اوقات عمر ثمر بار و شريفش را عبث و بي فايده سپري نكرده و دانشور مردي بوده پويا ، جويا ، عاشق و شيدا به مظاهر زيباي علم ، ادب ، فرهنگ تاريخ و افتخارات همه نقاط كشور و بخصوص زادگاه خود هرات باستان. در لابلاي آثار گران بهاي استاد فكري هميشه به مطالبي بر مي خوريم كه وي از يادداشت هاي پراگنده و از      كاغذ پاره هاي نوشته شده اش تذكر مي دهد . و گاهي هم تاَسف ياد مي كند كه فلان يادداشت در انبوه كاغذ پاره هايم مفقود گرديده است. و واقعاَ از بركت آن وقت شناسي ، از يمن آن يادداشت هاي فراوان و با كمك آن كاغذ پاره هاي هنگفت بود كه استاد فكري توانست . رساله هاي سه گانهً مزارات هرات را با تعليقات آن تدوين نموده و بحيث يك اثر نفيس پرمحتوي كم نظير و منحصر بفرد از خود بيادگار بگذارد. كتاب گازرگاه ، كتاب خيابان ، و بخشي از تاريخ هرات باستان را تصنيف و بدست نشر بسپارد. هميشه من وقتي كه به استاد فكري مي انديشم ، در عالم خيال والا انساني فرهيخته و فروتن در پردهً پندارم مجسم مي شود كه روبروي ايوان بزرگ و كهني زانو بر زمين نهاده و كتابچهً جيبي و قلم خود را در دست گرفته گاهي بطرف ايوان بزرگ خيره شده و كلمات كتيبهً آن را بخاطر مي سپارد باز بر دفترچهً خود سرفرو كرده و با شتاب آن كلمات را مي نويسد. و گاهي هم دستهً از گياهان سبز را فراهم آورده و بر سنگ لوح تاريخي آرامگاه بزرگي مي كشد . تا رنگ سبز لطيف گياه تازه كتيبه را روشن نمايد و او آن را يادداشت كند. خلاصه اينكه اين تصاوير خيالي محبت استاد فكري را در اعماق دل و جان من جاي گزين مي سازد. آري فكري استاد دقيقه ياب وقت شناس فرزانهً ما كه سرودن شعر نيز در صف فضايل و كمالات و هنرهاي ظريف او به جايگاه شايستهً خود قرار دارد ، درست شصت و شش سال پيش يعني در سنه 1322 خورشيدي هم ركاب با نايب الحكومهً نيكو نام نيكو كار مرحوم عبدالله خان ( ملكيار ) از هرات به سرزمين غرور آفرين و كوهسار پرافتخار غور رفته اند.
در اين سفر از اماكن و مراكز اداري و تاريخي زير ديدن كرده اند : اوبه .. چشمهً آب گرم آن ، چشت شريف و آبده هاي آن ، شيرخاج ، كتيبهً تاريخي تنگي ازو ، ولسوالي شهرك غور ، آهنگران و قلعهً تاريخي آن ، كاسي مركز حكومتي چغچران ، دولت يار غور ، دايزنگي ، پنجاب ، يامان ولسوالي پسابند غور ، ولسوالي تيوره مركز حكومتي غور  ، لروند ، نيلي و ولسوالي پرچمن . اين سرزمين ها در آن زمان همگي مربوط بوده اند به واحد اداري هرات .. و در آن وقت مملكت ما از چند واحد اداري بزرگ تشكيل يافته بود ، كه عبارت بودند از : هرات ، قندهار ، جنوبي ( يعني پكتيكاي بزرگ ) ، مشرقي( يعني ننگرهار ) ، تخارستان ( يعني قطغن و بلخ بامي ). و نايب الحكومهً هرات عبدالله خان ملكيار در يك سفر كاري از بخش هاي دور افتادهً قلمرو خود باز ديد نموده و استاد فكري جوان و دانشمند را بصفت مشاور فرهنگي خود ، درين سفر همراه برده است.
در طول تاريخ سرزمين غور با هرات نازنين پيوند نا گسستني داشته است. و در اندوه و شادي با هم شريك و انباز بوده اند …و حوادث زمان هردو سرزمين را يكسان تحت تاَثير خود قرار داده است . واين هريرود صافي صفابخش ، از كهسار غور سرچشمه ميگيرد و جلگهً هرات را طراوت و سرسبز ي و شادابي مي بخشد.
در اين سير و سياحت دل انگيز نهال طبع استاد فكري شگوفه بار آورده و منظومهً تحت عنوان ( ره آورد غور ) كه در شماره هاي برج قوس الي برج حوت 1327 و شماره هاي برج حمل الي برج سرطان 1328 مجلهً هرات كه درآن زمان مرحوم محمد ابراهيم رجائي مدير مسََؤول آن بوده اند ، به نشر رسيده است.
دوست فاضل و دانشمند ما محقق عبدالغني نيك سير مدظله ! منظومه ( ره آورد غور ) را از شماره هاي مذكور مجلهً هرات فوتو كاپي كرده و به دسترس من قرار دادند. كه به علت ابتدائي بودن وسايل چاپ در آن وقت و مرور زمان زياد …. اين اوراق بسيار مغشوش و مطموس شده بود و بزحمت خوانده مي شد . من با كمال امانت داري آن منظومه را دوباره با قلم شكستهً خود استنساخ نمودم و عبدالحي مستمند فرزند كوچكم آن را تايپ كرد. منظومهً ( ره آورد غور ) يك تركيب بند بالا بلند است . و هردو بند آن پنج بيت دارد . قافيه در چهار بيت نخستين هر بند يكي بوده اما بيت پنجم همواره قافيهً جداگانه دارد كه بعد از آن بند ديگر و با قافيهً ديگر آغاز مي يابد . اين تركيب بند با يك مقدمه كوتاه منثور به قلم خود استاد فكري جهت نشر به مجلهً هرات سپرده شده و متشكل از سي و شش بند و يكصدو هشتاد بيت است.
 
و با خطاب به محبوب و وداع با او اين طور سروده است :
من ميروم از كوي تو دلخسته و رنجور  
                                            بگذشت مرا روز و بيامد شب ديجور
دل شاد تو در شهر هري باش مه من
                                             كزشهر هري رخت ببستم بسوي غور
اكنون كه سوي غور و سوي غرجه روانم
                                           دور است ره غور وره غرجه بسي دور
اي دلــبــر بي مهر سـپردم به خــدايت
                                            هــرگز نرود از دل مــن نقش وفـــايت
 
ياد داشت ! دراين سفر استاد فكري براي هريك از اماكن نامبرده ، شعر سروده است كه همه در كتاب ( ره آورد غور ) درج ميباشند. و نقاد چند نمونه از اين اشعار را درينجاه ذكر ميكند.
 
استاد فكري سلجوقي موقع اقامت در غور و در وقت ورود به ولسوالي تيوره مركز حكومتي غور چنين ميسرايد :
 
اي غور كهن مـرز بزرگــــان گرامي
                                                           وي مـهد سـلاطين فلــك رفعت نامي
كهسار تو سرسبزو همه خرم و شاداب
                                                          سرسبز همه تـــل و كرور تو تمامي
گـهـوارهً افـغان تويي اي خــاك مبارك
                                                     اولاد تو هستند چه سوري و چه سامي
از خاك تو برخواسته چاوش و حسيني
                                                       پــروردهً مــهد تو حــسامي و سلامي
در شهر هـــــري بـودم عمري بهوايت
                                                         اي جان من ،دل شده قربان فضايت
استاد فكري سلجوقي در وقت ورود به چغچران غرجستان چنين ميسرآيد :
 
اين جاي چه جاي است و ندانم چه مقام است
                                                                  در ديدهً من خواب درين جاي حرام است
مــن شــادم و خــندان و نــدانــم سببش را
                                                               اين جاي چه خوش جاي مگر دارسلام است
اين جاي بود كاشي و كاشي ز هرات است
                                                                 آري كــه درين جــاي مرا عيش تــمام است
مـن آب هــــــري خــوردم و پروردهً اويــم
                                                                   زان روي مرا عيش درين شهر بكام است
اي غــرجهً فــرخنده و اي ناحــــــيهً غــور
                                                                 از خـاك تـــو پيوسته بود چــــشم بدي دور
ادامهً سخناني الحاج مستمند غوري :
طوريكه در سرآغاز تذكر داده شد ، منظومهً ( ره آورد غور ) از نخستين اشعار و سروده هاي دوران جواني استاد فكري سلجوقي است .. با نگاهي در اين سروده در مي يابيم كه در اين منظومه موازين فصاحت و بلاغت بطور دقيق و كامل رعايت شده و هيچ گونه تعقيد لفظي و معنوي در آن به چشم نمي خورد . و از لحاظ داشتن محسنات فراوان بديعي ، تصاوير خيال انگيز ، جلوه هاي عرفان ، مردم دوستي و وطن خواهي در اوج ترقي قله هاي ادب معاصر قرار دارد. و نمايانگر ذوق سليم و طبع مستقيم استاد فرزانه فكري سلجوقي است. كه ما اهل غور را باعث هزاران افتخار ، و جماعت دانش و فرهنگ را مايه التذاذ معنوي است .و اما به عنوان حسن ختام در مورد تمام انواع سروده هاي استاد فكري ، من با دوست ادب شناس ، نقاد ، نكته سنج و مستطاب ، استاد محمد ناصر ( رهياب ) دامهً افاداته ! كاملا َ همنظرم … جايكه مينويسد :
« با فروروي در ژرفاي شعر فكري ، اين باور در ذهن هر ادب شناسي خواهد روئيد كه فكري شاعري است ميانين پايگاه و حتي گاهي در غزل و مثنوي شعرش با تيز گامي بسوي اوج پر مي گشايد . و حتي پارچه هاي را ميتوان در ديوانش به سراغ گرفت كه خورده گير ترين نقاد ، آن را از بهترين و مايه ورترين شعر به شمار مي آورد.
و بدين جاه ميرسيم به فرجام اين گفتار ناهنجار راجع به يكي از آثار ديرينه و فراموش شده اي مرحوم فكري سلجوقي ، كه پيوسته اين گفتار به طور كامل با حواشي آن در معرض مطالعه عزيزان دانشور و علاقه مندان آن مرحوم قرار داده مي شود .
 
مي باقــي و ماهــتاب باقــي
ما را به توصد حساب باقي
 
ياد داشت ! دوستان عزيز و گرامي، تمام معلومات برگرفته از اين كتاب ( ره آورد غور ) بود كه به شما ارائه گرديد. اگر كدام انتقاد ، پيشنهاد و يا نظريهً داريد با ناشر يا ترتيب كنندهً اين كتاب در ميان بگذاريد .
 
تشكر
امين الله سعيدي غوري
شهر باستاني هرات
27  حوت 1388 هـ ش
 

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.