X

آرشیف

نمایشگاه قرآنکریم – رمضان در بنیاد فرهنگی شهید احمد شاه مسعود

به بزرگداشت از دهه اخیر ما مبارک رمضان و نزول قرآنکریم در آسمان دنیا ، نمایشگاه وسیعی از طرف فرهنگیان ، کسبه کاران جامعه مدنی و اقشار مختلف و اهل کسبه هرات در صحن بنیاد فرهنگی شهید مسعود قهرمان ملی کشور گشوده شد.

نمایشگاه قرآنکریم - رمضان در بنیاد فرهنگی شهید احمد شاه مسعود

این نمایشگاه به شرکت محترم جامی معاون و سر پرست مقام ولایت، رئیس و اعضای شورای محترم ولایتی ، اراکین بلند رتبه دولتی هرات ،نظامی وفرهنگیان ، نهاد های جامعه مدنی ، کسبه کاران و اصناف مختلف شهر هرات بعد از ظهرروز چهار شنبه 18 ماه اسد 1391 با قطع نوار توسط سر پرست وزارت امور داخله افتتاح گردید .
در این نمایشگاه غرفه های مختلف نشرات هرات ، تولیدات گروه های مختلف زنان و مردان به نمایش گذاشته شده است ، مردم علم پرور هرات از نمایشگاه به گرمی استقبال و در خرید مواد تهیه شده مبادرت ورزیده اند.
بنیاد فرهنگی جهانداران غوری حوزه غرب به مثابه یک نهاد مدنی ، پیشتاز و احیا کننده فرهنگ غنی دوره درخشان سلاطین غوری نیز یک غرفه را به خود اختصاص داده و نشرات این بنیاد را که در مرکز کشور شرف چاپ یافته و اثرات نویسندگان و شاعران غوری را به نمایش گذاشته است، در این غرفه به نمایش قرار داده است.
ناگفته نماند غرفه بنیاد جهانداران غوری که با عکس ها ی زیبایی سلاطین نامدار امپراطوری غوری ها مزین گردیده است مورد توجه و عنایت شهریان هرات ، مسئولین ادارات دولتی ، نظامی و امنیتی هرات قرار گرفته است ، فرش های دست بافت غوری ها به نام قالین و گلم تیمنی یکی از پردید ترین آثار غوری ها بوده که توجه مراجعین را لحظه ها به خود معطوف می گردانید.

نمایشگاه قرآنکریم - رمضان در بنیاد فرهنگی شهید احمد شاه مسعود

محترم الحاج سید محمد رفیق نادم رئیس بنیاد فرهنگی جهانداران غوری حوزه غرب به جواب سوال را پور تر بنیاد گفت : یکی از ابتکارات بنیاد جهانداران غوری در سطح کشور چاپ مجدد تاریخ طبقات ناصری در حقیقت تاریخ غوری هاست که با قطع و صحافت زیبای تحت نظر بنیاد شرف چاپ یافته و بدون تعلیق و حاشیه اضافی در دسترس خواننده های گرامی قرار گرفته است که این اثر عزمت و سلابت غوری ها را در عصر درخشان شان به نمایش می گذارد.
آقای نادم گفت : مجمع الاجواهر اثری شعری خودش ، دیوان سید شمس الدین حیران اثر دیگریست که تحت نظر بنیاد فرهنگی جهانداران غوری چاپ وفعلأ به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه قرآنکریم - رمضان در بنیاد فرهنگی شهید احمد شاه مسعود

دو اثر دیگر از شاعر توانا و زیبا کلام کشور حاج عبدالشکور دهزاد تحت نام های چهار باغ و صد سلام در نمایشگاه نورافشانی داشت که به زیبایی غرفه بنیاد زینت خاصی بخشیده است ، این اثرات شامل مطالب عقیدتی ، دینی ، اجتماعی و سیاسی بوده که با سلاست و روانی خاصی از طرف آقای دهزاد سروده و تدوین گردیده است .

نمایشگاه قرآنکریم - رمضان در بنیاد فرهنگی شهید احمد شاه مسعود

تذکره ی شعرای غوری اثر دیگریست از نویسنده و پژوهشگر مستعد غور آقای عبدالقادر رحیمی ، این اثر معرف استعداد های خدا داد شاعران ، نویسندگان و قلم بدستان غوری بوده و بر فرهنگی بودن غوری ها و استعداد فکری غوری ها و غوری تباران انگشت تأئید میگذارد.

نمایشگاه قرآنکریم - رمضان در بنیاد فرهنگی شهید احمد شاه مسعود

متذکر می شویم که از غرفه ی بنیاد جهانداران غوری تعداد کثیری از مردم اعم از زنان و مردان دیدن نموده و آفریده های شاعران و نویسنده های غوری را با تعمق مطالعه و بعضی ها خریداری نمودند.
آقای شهید زاده وکیل منتخب مردم هرات ضمن ملاقات با مسئولین بنیاد جهانداران غوری حوزه غرب طی نشستی در غرفه بنیاد از ابتکارات غوری ها و غوری تباران در عرصه های مختلف هنری ، فرهنگی و صنعت دستی تمجید نموده ، اساسگذاری بنیاد فرهنگی جهانداران غوری حوزه غرب را یک ضرورت مبرم برای غوری ها و غوری تباران دانسته و علاوه نمود :
اکنون بر جوانان غوری است که دست و آستین بر زنند و در رشد و توسعه فرهنگ با افتخار شان بذل مساعی نمایند ، غوری ها افتخار سر زمین ما بوده و می باشند ، آنها سر زمین وسیعی از جهان را با عدالت ، صداقت ، ایمان داری و سیاست مداری شایسته رهبری میکردند ، تمدن هرات یا ستاره درخشان خراسان دست آورد های ملموس غوری ها بوده که تا کنون گلدسته های مسجد بزرگ هرات شاهد گویای عظمت ایشان است.
با تأسف باید گفت : بسا اثرات زیبا علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و مدنی از نویسندگان غوری است که نظر به ضعف اقتصاد نتوانسته چاپ و به نمایشگاه قرارداده شود.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.